Forfatterinterview med Siri Pettersen

© Lars Myhren Holand

Så vidt jeg har forstået, fik du at vide, at din fantasyserie var dømt til at mislykkes, men i stedet blev den en bestseller. Hvordan opretholdte du motivationen til at skrive noget, som andre ikke troede på?
Jeg fortalte ingen at jeg holdt på med den før det begynte å henge sammen som bok. Da var det heller ingen som kunne si noe :D Den beste motivasjonen er å ikke høre etter, noen ganger. Men det var slett ikke så ille som det høres ut som. Det var ikke sånn at ALLE dømte det nord og ned, det var mer sånn at man møtte mange som hadde ulike velmenende råd. Først folk som mente jeg heller burde skrive noe annet, for ingen forlag ville gi ut fantasy. Det var feil. Da de ble utgitt sa noen at de ikke kom til å selge så mye. Det var også feil. Så kom det feil på løpende bånd: Media vil ikke være interessert, de kommer ikke til å bli anmeldt, det vil aldri bli lydbok, det er veldig vanskelig å bli oversatt, film kommer nesten garantert ikke til å skje … Men det verste er jo at alt var sant, men man kan jo ikke gå i gang med sånne prosjekter uten å virkelig ville det.

Du brugte du næsten 10 år på at skrive Odinsbarn. Fortæl lidt om skriveprocessen. Hvor kom idéen fra, og hvordan gik du fra pludselig at skrive den til at ville have den udgivet?
Egentlig kan jeg ikke si at jeg har brukt ti år på å SKRIVE den. Men det er riktig at det var et prosjekt som stort sett lå i skrivebordsskuffen i mange år. De første idéene kom fra en rollespillkampanje der også karakteren Hirka ble født. Men jeg jobbet fulltid, så prosjektet ble aldri jobbet fokusert med. Så en dag bestemte jeg meg for at det skulle tas alvorlig, og da tok jeg et par måneder permisjon fra jobben for å skrive. Da løsnet det virkelig. I løpet av et år eller to hadde jeg skrevet boka om igjen fire-fem ganger. Det var nødvendig fordi jeg i starten ikke forstod så godt hva jeg egentlig drev med :D

Hvilken del af skriveprocessen fandt du mest vanskelig, og var det lettere at skrive de efterfølerne?
Struktur var den største utfordringen. Jeg famlet litt med plot og rekkefølge før jeg begynte å forstå hvordan en god historie bør flettes sammen. De to neste bøkene var veldig mye enklere. Først og fremst fordi grunnmuren var lagt, men også fordi jeg ikke skrev et eneste ord før alle scenene i bøkene var planlagt i et gigantisk excelark. Nå sverger jeg til god planlegging.

Forsiderne til Ravneringene-tilogien er meget ikoniske for handlingen. Spillede du nogen rolle i forhold til udarbejdelsen af dem, i så fald hvilken og hvordan?
Tusen takk, jeg har laget dem selv. Jeg er designer og har alltid jobbet med det visuelle. Det var helt naturlig for meg å skulle lage mine egne covre, og forlaget var heldigvis enige. Det er morsomt at de har fått så mye oppmerksomhet (Deichmanske bibliotek kåret Odinsbarn til årets vakreste YA-cover) og så langt har alle land som har kjøpt serien valgt å bruke de originale covrene. Det gjør meg glad.

Din trilogi tager afsæt i nordisk mytologi, og selvom du selv er fra Norge, hvorfor valgte du så netop at tage afsæt i denne mytologi og ikke en anden?
Jeg tror det skyldes at jeg kommer fra helt nord i Norge, der man er litt “viking”. Man tåler det meste, og er vant til dårlig vær. Naturen er vill og utemmet, svarte fjell stuper ned i kokende hav. Norrøn mytologi og kultur har alltid ligget mitt hjerte nær. Men nå er det faktisk ikke veldig mye fra mytologien med i bøkene. Det er mer en følelse av noe nordisk, noe kjent. Så får man følelsen av en kobling innimellom. Jeg har også lånt mye fra Asia, for eksempel er jo Kolkagga tydelig farget av ninja-kulturen, Blindból er inspirert av The Yellow Mountains i Kina, og jeg bruker til og med japanske ord rundt omkring.

Maipo film har opkøbt rettighederne til bøgerne, men hvis du kunne vælge, hvilke skuespillere (nationale såvel som internationale) skulle så spille Hirka og Rime?
Det eneste jeg vet helt sikkert er at jeg drømmer om å se Mads Mikkelsen som Urd. Han er et suverent talent, og rollen er skapt til ham. Hirka og Rime tør jeg ikke tenke på. Men jeg tror Maisie Williams hadde tatt seg godt ut med rødt hår …

Planlægger du at skrive bøger i fantasybøger i femtiden, eller vil du gerne prøve kræfter med en anden genre?
Fantasy, fantasy, fantasy! <3

Hvad er den bedste fantasybog, du har selv har læst?
Oi. Helt umulig å svare på … Det er så mange. Jeg oppdaget fantasy med “The Dragonbone Chair” av Tad Williams. Så kom tegneserien Sandman som definerte meg i et tiår. Nylig har jeg lest, slukt og elsket serier som “Half Bad” av Sally Green og “Daughter of Smoke & Bone” av Laini Taylor. Men så er det jo Ready player one, Name of the Wind, Mistborn, alt med Terry Pratchett, Six of Crows, Night Angels series …

Hvad læser du for tiden?
Jeg har akkurat lest ferdig “Speilets bakside”, oppfølgeren til “Huset mellom natt og dag” av min norske kollega Ørjan Nordhus Karlsson. Det er en VILT bra science-fiction dystopi som ga meg den samme deilige følelsen som da jeg så Bladerunner for første gang. Hvis ingen i Danmark har kjøpt serien enda, så er det på tide å få ut fingeren!

6 thoughts on “Forfatterinterview med Siri Pettersen

    1. Nikoline

      Hun er så sød og sympatisk en person. Jeg elsker også hvor god hun er til at inteagere med sine læsere på de sociale medier.

  1. Mette

    Sikke et skønt interview! Jeg elsker Siris trilogi, og jeg glæder mig så meget til at se, hvilke udgivelser hun kommer med i fremtiden! :D

    1. Nikoline

      Det bliver virkelig også spændende. Jeg kan slet ikke vente med at læse de to efterfølgende bøger i serien. Slutningen i “Odinsbarn” er så tarvelig, når man ikke ligger inde med dens efterfølger.

      1. Mette

        Åh ja, den er grum! Har du så planer om at bestille de næste på norsk, eller venter du til de danske udgivelser? :D

      2. Nikoline

        Jeg har fået det to efterfølgende bøger i serien af forfatteren i forlængelse af interviewet med hende, så dem glæder jeg mig meget til at modtage, men jeg ville under alle omstændigheder fortsætte historierne på norsk.

Skriv et svar

