Noget om book hauls


Det er længe siden jeg har fremvist mine seneste bogindkøb, noget jeg trofast plejler at gøre hver måned i takt med at bøgerne løbende indfinder sig på min bogreol. Grunden til de manglende indlæg skyldes dog ikke, at jeg ikke har købt bøger i løbet af de sidste par måneder, fordi det har jeg, men det skyldes derimod længere tids refleksion over hele book haul-konceptet. Helene og jeg sad en eftermiddag i hendes stue og talte sædvanligvis om bøger i alle dens afskygninger, da samtalen faldt på månedlige bogfremvisninger, de såkaldte book hauls. Vi talte om en tendens på booktube, hvor rigtig mange køber svimlende mange bøger på månedlig basis, dog uden at det virker til, at de nogensinde får dem læst, mange forudbestiller efterfølgere i serier, som de ikke har læst, og som står og samler troligt støv, imens fremvisningensmetoden lang hen ad vejen er den samme. Helene har valgt ikke længere at fører dem på sin kanal, og selv jeg forstår hendes valg, holder jeg dog stadig af book hauls af flere grunde. De kan være en inspirationskilde til kommende læseoplevelser, og det er en god måde at fremvise en bog på alle leder, sådan at de rigtigt kommer til sin ret. Book hauls er også en af dens slags videoer, især på booktube, som statistisk set har flest seer, og jeg forstår det til dels godt, men der er også aspekter af bogfremvisning, som får mig til at rynke på næsen, og som har gjort, at jeg ikke selv har fremvist mine bogindkøb i en periode. Det skyldtes til dels, at jeg havde brug for at gennemtænke konceptet, men også fordi jeg selv havde en tendens til at gøre nogle af de ting, som jeg ikke bryder mig om ved book hauls. En af de ting er at fortælle hvilken bog jeg har købt, efterfulgt af hvor meget jeg glæder mig til den og på den måde nå til bunds i mine indkøbte bøger, i stedet for at fortælle den smule jeg ved om hver bog, selv hvis det begrænser sig til at genfortælle dens bagside tekst, eller knytte en historie til indkøbet af en bog, hvis der er en.

Selvfølgelig kan jeg selv læse op på de bøger, der bliver omtalt begrænset og finde ud af, om det er noget for mig, men når nogen glæder så meget til noget, virker det nærliggende i mine øjne at fortælle hvorfor. Der findes naturligvis mange måder at lave book hauls på, fordi vi alle er forskellige, og jeg tror af samme grund ikke, at der findes nogen rigtig eller forkert måde at gøre det på. De tendenser jeg taler om er kun tendenser hos nogen, som jeg bestemt ikke forsøger at pege fingre af, fordi jeg på ingen måde selv er hellig. Selv når jeg har forsøgt at sætte fokus på at fortælle en smule om bogens indhold, har min pludselig glæde ved at eje en bog, eller tanken om at skulle læse den på et tidspunkt taget over, så jeg helt har mistet fokus. Derfor vil jeg selv forsøge at gøre det samme for fremtiden. Jeg har alle dage lagt vægt på, at mine bogfremvisninger skulle handle om de bøger, som jeg selv udviddet min samling med, og af samme grund har jeg aldrig og vil heller ikke inkludere anmeldereksemplarer. Det er lidt et bogligt pet peeve jeg har, når anmeldereksemplarer fylder mere eller lige så meget som sine egne bogindkøb. For fremtiden vil jeg derfor lægge større vægt på bogens udtryk og mit kendskab til dens indhold, fordi jeg gerne vil inspire andre til at finde en potentiel læseoplevelse, præcis som jeg selv gerne vil inspireres. Det er for mig meningen med at fremvise sine bogindkøb.

Hvordan har I det med book hauls, og hvilke pet peeves og præferencer har I i forhold til dem?

16 thoughts on “Noget om book hauls

  1. Piskeriset

    Først og fremmest – jeg elsker bookhauls både på blogs og vlogs. Men det kan også tage overhånd – for eksempel når folk (især vloggers) fremviser 20-30 nye bøger om måneden, hvor mere eller mindre alle bøger fremhæves som en bog, vedkommende bare glæder sig SÅ meget til at læse… hvorefter bogen aldrig mere dukker op på vloggen. Det virker utroværdigt.

    Jeg er heller ikke interesseret i at få præsenteret anmeldereksemplarer i en bookhaul. De tæller ikke rigtig i mit hoved, for jeg vil ti gange hellere høre om bøger, vedkommende har brugt penge – og ikke mindst tid – på at vælge frem for noget, som et eller andet forlag har sendt til personen.

    Mht. en præsentation af hver bog… hm… det kommer meget an på, hvad det er. Hvis det er en bog, jeg aldrig har hørt om før, kan det være interessant at høre mere om den, men hvis vedkommende lige har købt The Hunger Games (eller en lignende bog, der er blevet præsenteret 100 gange før af andre), så er det et irritationsmoment. Så det er meget forskelligt hvordan jeg reagerer på det. Jeg præsenterer ikke selv de bøger, jeg køber, men jeg knytter ofte en kommentar til, hvorfor jeg har valgt at købe den bog.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      Jeg synes mit indlæg er blevet modtaget positivt, og det er jeg glad for. Jeg synes helt sikkert også, at hvis man rent faktisk køber så mange bøger, så bør man dele sin video eller indlæg op, fordi det bliver for tekstmættet med titler eller videoen bliver for lang. Jeg er især glad for din holdning til det med anmeldereksemplarer, for jeg er virkelig ikke begejstret for det. Selvom man som læser og anmelder godt kan bede om en bog fra et forlag eller en forfatter, fordi man har lyst til at læse den, så vil jeg stadig hellere høre om de bøger, som den pågældende bruger sine penge på. Jeg kunne nok også overleve en book haul, hvis der var et anmeldereksemplar med, men jeg synes det er ærgerligt, når det gennemgående er dem, der skaber overvægt i fremvisningerne.

      I forhold til præsentationen af hver bog kan det jo være svært, for slet ikke at tale om umuligt, for den enkelte blogger eller vlogger at vide, hvilke bøger du præcist har læst, og derfor synes jeg til hver en tid, at en præsentation er bedre, fordi du kan spole videre i videoen eller springe over det i indlægget, kan du se hvad jeg mener?

      1. Piskeriset

        Sagtens – jeg synes dog ikke, at præsentationer er særlig vigtige i book hauls, da jeg altid kan finde de oplysninger på Goodreads/forlagshjemmesider. Derudover kan det være svært at hoppe videre i en video, med mindre vloggeren har delt sin video op, så man blot skal trykke på en knap for at springe videre til næste bog i book haulen.

        Så det vigtigste for mig er helt klart at høre forklaringen på, hvorfor vedkommende har valgt at købe lige præcis den bog (om det så er fordi, at “det er en forfatter, hvis bøger jeg virkelig elsker”, “bogen handler om feer, og det kan jeg slet ikke stå for” eller “bogen fortæller om 1. Verdenskrig på en helt ny måde”).

        Mvh.
        Den lille Bogblog

      2. Nikoline

        Jeg mener nu stadig at en kort intorduktion til bogens handling er på sin plads. Det behøver jo ikke være et langt resume, men bare to sætninger. Jeg synes det på den måde virker til, at læseren har sat sig ind i bogen i stedet for at sige “jeg ved ikke hvad den handler om, men den er flot”, som er noget jeg synes bliver sagt lidt for ofte. Men det er selvfølgelig et temperaments spørgsmål. Jeg er dog også enig i din pointe med hvorfor læseren har købt bogen, men det tænker jeg samtidig er noget, der kan stå i forlængelse af hvad bogen handler om. “Jeg købte bogen fordi den skulle handle om en stalddreng, der drager ud for at redde en tilfangetaget prinsesse i et et fjerntkongerige, der er korrupt”.

  2. Nadia H. (@Bogvalg)

    Det er nogle gode tanker du og Helene har gjort jer.
    Jeg lavede også på et tidspunkt book haul indlæg (på skrift), men fandt hurtigt ud af, at det ikke var noget jeg havde lyst til at gøre så ofte alligevel.

    Som du nævner, så kan de dog bruges til inspiration, hvilket også er grunden til at jeg ser book hauls hos enkelte bloggere, så jeg kan blive inspireret til nye læseoplevelser. Men en stor del af det er også det visuelle: det er sådan, jeg indimellem falder over udgaver af bøger, jeg ikke vidste fandtes eller vurderer om jeg nu også vil købe lige den udgave alligevel.

    Et af mine pet peeves i fht. book hauls er nok, når man overvejende kun nævner titlen og at man glæder sig til at læse bogen, uden at nævne mere om hvorfor, for som læser/seer giver det mig ikke så meget.

    1. Nikoline

      Mange tak! Jeg synes bestemt også der er mange tendenser inden for emnet, somer værd at reflektere over. jeg forvente ri øvrigt at lave en book haul i denne måned, for at fremvise præcis, hvordan jeg gerne vil lave mine videoer anderledes, uden at de skal være innovative. Det er ikke intentionen. Jeg er bare, ligesom dig, lidt træt af den måde, hvorpå bøgerne oftest bliver vist frem på. Mange af de videoer er også over tyve minutter lange, noget som faktisk gør, at de færreste vil se dem. Især når der er tale om, at bloggeren eller vloggeren sidder foran kameraet og holder den ene bog efter den anden op. Selvom jeg selv har gjort det sådan længe, så er et ganske enkelt kedeligt, når videoerne bliver for lange.

  3. Camilla

    Jeg har det efterhånden også lidt ambivalent med book hauls – hos nogle booktubere kommer det oftest til at handle om hvor mange bøger, der er blevet skaffet, i stedet om bøgerne i sig selv. Det er virkelig en hårfin grænse, for jeg elsker fx Jen Campbells måde at lave dem på – og det er ikke fordi, hun ikke fremviser mange bøger hver eneste måned. Jeg synes, hun er rigtig god til at fortælle kort om bogen og fortælle, hvorfor hun har købt den, ligesom hun senere snakker om dem i sine opsamlinger, så man som seer rent faktisk får en fornemmelse af, at bøgerne bliver læst.

    Hvad jeg kan blive virkelig irriteret over er nok hele det der med, at det gælder om at have mange bøger, så når videoen f.eks. hedder “HUGE BOOK HAUL!!! 55 BOOKS!!!”, er det sjældent, jeg egentlig gider se videoen i første omgang.

    1. Nikoline

      Jeg er glad for, at du påpeger det med “HUGE BOOK HAUL – 55 BOOKS!” Selvfølgelig skal man ikke generalisere for meget, men jeg synes oftest også det afspejler grådighed, mest fordi de pågældende vloggere, der gør sådan, sjældent får bøgerne læst. Tit og ofte bliver den slags videoer også over tyve minutter lang, og rent statisk er det ikke noget, som de fleste vil bruge tiden på. Videoer skal helst være korte for at opretholde interessen. Derfor er jeg kun enig med dig, når du fremhæver Jen Campbell, fordi det er tydeligt, at hun får læst de bøger, som hun køber.

  4. Susan

    Book haul er meget ens på de forskellige bogblogs.
    De samme bøger fra samme forlag, pastelfarvede engelsksprogede børne/ungdomsbøger.
    Smukke at se på men jeg undrer mig også om de bliver læst eller bare skal pynte.

    1. Nikoline

      Jeg kan ikke tale på vegne af andre bogbloggere eller vloggere for den sags skyld, men for mig er det en selvfølgelig, at de bøger jeg har stående, også er bøger, som jeg har lyst til at læse. Naturligvis kan de ikke blive læst på én gang, selvom jeg gerne ville, og derfor falder nogen i baggrunden til fordel for andre. Selvom bøger også kan fungere som pyntende objekter, hvilket jeg også anser mine for at være, så er det stadig bøger jeg læser. Som læser kan man selvfølgelig gøre lige som man vil, men for mig giver det ikke mening at bøger stående, som jeg ikke har interesse i.

  5. Piskeriset

    Ja, en kort beskrivelse (et par sætninger eller et par stikord) er helt fint. Jeg tænker mest på de vlogs, hvor beskrivelserne er noget længere.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Nikoline

      Jamen der er jeg helt enig. Handlingen skal jo ikke genfortælles til punkt og prikke, men et par ord, der knytter sig til bogens handlingen synes jeg nu er på sin plads.

  6. Noelia Alonso

    I, as a whole, enjoy book-hauls but I used to like them more before than I do now. One of the reasons is something you mentioned: review copies. There are a few booktubers I follow who don’t feature review copies in their videos unless they have personally requested them (and sometimes not even that) and I have to say I appreciate that. But as I said I like watching them because sometimes I find true gems although it’s also true that a lot of them are incredibly homogeneous and a tad boring. It’s a weird topic to discuss I think

    1. Nikoline

      I think homogeneous describe it very well. Book haus are great for finding potential reads, but even though i do enjoy watching them, I do not enjoy the general format.

  7. Mette

    Jeg har lidt de samme problemer med book hauls på YouTube, som du har. Det er som om, det er disse videoer, der skal bære kanalen, og det synes jeg er helt forkert. Derfor er jeg også blevet meget kræsen med hensyn til, hvem jeg følger. På nuværende tidspunkt følger jeg faktisk kun tre: Helene, som du nævner, Jen Campbell og Sanne fra booksandquills. De er til gengæld også super dygtige til det, de laver!

    I modsætning til dem på YouTube, synes jeg faktisk book hauls på bogblogs (i hvert fald de, jeg følger) er ganske fine, og på ingen måde “larmende” i forhold til det andet indhold, der præsenteres. Du har dog ret i, at det er hyggeligst, når der også følger en lille beskrivelse af bogen og/eller en begrundelse for, hvorfor personen har købt bøgerne. For mig er det fuldstændig ligegyldigt, om der fremvises 1 eller 10 bøger i en video, så længe jeg kan se, at personen har købt bøgerne, fordi han/hun smadder gerne vil læse dem, og ikke fordi antallet af købte bøger skal lokke folk til.

    Jeg synes egentlig altid, du har været god til at fremvise dine indkøb, men jeg glæder mig til at se, hvordan dine videoer bliver fremover! :D

    1. Nikoline

      Mange tak for rosen! Jeg arbejder på en book haul lige nu, som føles langt mere rigtig i maven for mig, så jeg glæder mig meget til at få den gjort færdig, så den kan blive vist frem. Jeg håber også du vil nyde den.

      Helene, Jen og Sanne er rigtig gode. Sanne var faktisk den første booktuber, som je begyndte at følge. Jeg synes hun er meget kort og kontant i måden hun viser sine indkøb frem på, og hun formår alligevel at knytte et par ord til bogens handling, dens præmis eller noget helt andet.

      Jeg tror bestemt også at tendensen er mest larmende på YouTube, fordi bogvloggerne er mange flere der, men jeg synes dog stadig at tendensen trækker sine tydelige spor i bogblogland, og det synes jeg er ærgerligt. På en alle anden måde synes jeg det bliver lidt for ‘nemt’ bare at holde bog efter bog op og give udtryk for for meget man glæder sig til at læse den. Jeg vil gerne vide hvorfor. Er det fordi der er tale om en yndlingsforfatter, en spændende handling eller noget helt tredje?

Skriv et svar

