Månedlig opsummering: hurtige april


I april: Blev vejret lysere og dagene længere, og det var på mange måder passende, fordi min kalender var ved at spilde over af aftaler og gøremål. Først og fremmest fyldte studiet særligt meget i månedens løb, og jeg tilbragte også mange af dagene med at forberede mig til mit foredrag på Odense Centralbibliotek som en del af en konference hovedsageligt for bibliotekarer. Her talte jeg om mit læserliv, om det at være bogblogger og om nogle af de litterære fænomener, der rør på sig på de sociale medier. Jeg talte med mange mennsker, gamle kollegaer og gjorde mig nye bekendtskaber. Desuden deltog jeg også i mit syvende readathon, hvor jeg læste natten bort i et væld af forskellige bøger.
I april læste jeg: Seksten bøger inden for et væld af forskellige genrer. Den længste bog jeg læste var “Odinsbarn” af Siri Pettersen på 600 sider, og den korteste var “How a Ghastly Story Was Brought to Light by a Common or Garden Butcher’s Dog” af Johann Peter Hebel kun var 54 sider.
I april købte jeg: Syv bøger, hvor hovedparten var tiltænkt min readathon bogstak.
Aprils lyrikvalg: Blev Walt Whitmans “Alone on the Beach at Night”, som er et uddrag af hans famøse “Leaves of Grass”, som jeg allerede er bekendt med og har læst flere gange.
Aprils store læseoplevelse: Var mange. Jeg genlæste His Dark Materials af Philip Pullman, som jeg ikke har læst i årevis og gensynet var kærligt og efterlod mig både varm og hjertet og grådkvalt ved sin slutning, men også “Odinsbarn” af Siri Pettersen viste sig at være en gladelig overraskelse og et eventyr jeg ikke kan vente med at forsætte, imens både Christina Henrys “Alice”, Deborah Kay Davies’ “Reasons She Goes to the Woods” og Janet Ellis’ “The Butcher’s Hook” var noget helt særligt på hver deres måde. Jeg er ude af stand til at vælge mellem dem, og jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har læst så mange gode bøger på så kort tid.
Aprils mest skuffende læseoplevelse: Var “Pride and Prejudice and Zombies” af Seth Grahame-Smith. Jeg ved heller ikke, hvad jeg havde ventet, men jeg kunne på ingen måde genkende den kære Elizabeth Bennet, der druknede i spydighed og religiøsitet. Det eneste jeg nød var Austens oprindelige ord og illustrationerne.
Aprils mest mindeværdige ord: Der er mange mindeværdige ord både i Pullmans “The Amber Spyglass” og Henrys “Alice”, særligt holder jeg af følgende: “I stopped believing there was a power of good and a power of evil that were outside us. And I came to believe that good and evil are names for what people do, not for what they are” og “There was comfort in ignorance, in thinking the world a certain way and not knowing any different.”
Aprils læseklub-læsning: Var “A Robot In The Garden” af Deborah Install. En letsindig fortælling om en mand og en kvinde, der igennem en omstrejfende robot lærer hvad det vil sige at være menneske. Det var en sød roman, som vi talte løst om over skoldhede kopper te og en velsmagende københavnertærte.
I maj vil jeg gerne læse: Madeleine L’Engles “A Wrinkle in Time”, selvom jeg ved at måneden bliver mindst lige så begivenhedsrig som den forgangne. Også Diana Gabaldons “Outlander” drømmer jeg om at læse, og jeg har med vilje gemt den til de sene forårsmåneder, fordi jeg bilder mig ind, at bogen vil gøre sig de bedst der. Desuden vil jeg genlæse “Alice Through the Looking Glass” af Lewis Carroll inden jeg skal se filmatiseringen sidst på måneden.

Hvordan så jeres april ud, og hvilke bøger fik I læst? Deltog I også i Dewey’s Read-a-thon eller lavede I noget helt andet?

6 thoughts on “Månedlig opsummering: hurtige april

  1. Camilla

    Hold da op, hvor har du været produktiv på trods af travlhed! :D Jeg vil så gerne læse “Reasons She Goes to the Woods” – den lyder SÅ nervepirrende og uhyggelig. Det er som om, alt bliver ti gange mere uhyggeligt, når det er børn, der gør det, ikke?

    1. Nikoline

      Det synes jeg også. Det er rart når det kan lade sig gøre, ikke? “Reasons She Goes to the Woods” er en vidunderlig bog, selvom den sikkert ikke er for alle. Den er meget poetisk og mørk – og så handler den om et barn.

  2. Malene H

    Hvor har du fået læst mange fine bøger i april!
    Jeg sukker lidt over dine Pullman udgaver – måske burde jeg egentligt snart få de bøger læst?

    Aprils læsning var lidt middelmådig – bøgerne var særlige på hver deres måde, men kun én efterlod mig med en følelse af at være blevet blæst bagover.

    1. Nikoline

      Folioudgaverne er smukke, men historien i sig selv er mindst lige så smuk. Du bør så afgjort få dem læst. Hvilke bog blæste dig bagover?

  3. Noelia Alonso

    April has been the month I’ve read the most since the year began and I have to thank the boost the Dewey’s readathon gave me. I also had to do too much stuff for Uni since my finals take place at the end of May and I needed to get things done but, at the same time, the little time I had for reading I treasured. In may I plan to read “The Raven King” although I’m both excited and sad since I will have to say goodbye to the characters I came to love so much; I also wanna read “The New York Trilogy” and “The Thing Around Your Neck”. Besides that, I don’t know what else I will pick since I will be studying for finals :)

    1. Nikoline

      It sounds like you are and have been very busy. “The New York Trilogy” is a book I really want to read at some pont – “The Thing Around Your Neck” too! They both sound very good, even though I am not really a fan of Auster.

Skriv et svar

