“The Lady of the Rivers” (The Cousins’ War #3) af Philippa Gregory


“The Lady of the Rivers” af Philippa Gregory, fra forlaget Simon & Schuster, udgivet i 2012 (org. udgivet i 2011).

Jacquetta er datter af Greven af Luxembourg. Under sin fars enorme indtog i Europa, loves hun bort til en hertugen af Bedford, som er langt ældre end hende selv, en mand som hun ikke elsker, men som hun må gifte sig med for at skabe en alliance på tværs af landegrænser. Manden, der også er hendes onkel, indvier hende i en verden af alkymi, fordi hun kan se ind i fremtiden, noget som kan bruge politisk. I en alder af 19 bliver hun enke og ser sit snit til at følge sit hjerte, selvom det betyder, at hun mister sin royale titel og den velstand, som hun har haft hele sit liv. Hun indgår et ægteskab i kærlighed, hvor hun og manden tjener den regerende konge af Englang, og da hun får en vision om fremtiden, hvor hendes datter får muligheden for at indtage den engelske trone, og Jacquetta tøver ikke med at tage den.

“The Lady of the Rivers” er en lang fortælling, der spiller på et væld af handlingstråde, der følger Jacquetta fra hendes tidlige ungdom og mange år frem i tiden. Philippa Gregory er foruden at være forfatter til en lang række historiske romaner også historiker. Hendes glæde for denne historiske periode er heller ikke tage fejl af, men selvom Jacquetta liv et langt og rigt, var det svært ikke at overse den manglende dybe i hendes historie. I sit efterord forklarer Gregory, hvordan hun stødte på Jacquetta, som menes at have haft stor indflydelse på rosenkrigene, hvor hendes datter giftede sig med kongen af England. Visheden om hendes indflydelse og egentlige karakter er dog sparsom, men tanken om hendes karakter var nok til at inspirer forfatteren til at give hende en stemme. Det virker dog næsten som om, at Gregory forsøger at tilskrive hende en historie for at give hende karakter uden virke.

“In a way. Magic is the act of making a wish come about. Like praying, like plotting, like herbs, like exerting your will on the world, making something happen.”

Historien fylder ubesværet, og til at begynde med vendte jeg hver en side grådigt. Jeg var optaget af Jacquettas historie, men jo længere jeg kom i bogen, jo langsommere blev mit læsetempo også. Bogens begyndelse sammenlignet med dens slutning er meget forskellige, og det skyldes ikke Jacquettas udvikling, men derimod at de mange opbrud og spring i tid og sted. Samtidig er visheden om Jacquetta ungdom sparsom, og Gregory har derfor måtte udfylde den med sin fantasi og historiske viden. Romanens anden del, som burde være den stærkeste, fordi det er den, hvor der foreligger mest viden om Jacquettas liv, er i stedet en skrøbelig og fragmentarisk fortælling, der er næsten karakterløs. Kapitlerne forekommer i overflod uden meget relevans, og datteren Elizabeth skal leverer en tronarving på slottet med en næsten begivenhedsløs hverdag. Jeg ved, at det er denne del, som jeg burde synes bedst om, men sandheden er jeg på grund af den lange handling blev rundtosset. Jeg holdte meget af at følge den unge Jacquettas møde med Jeanne d’Arc, opdagelse af tarokkort og en verden fyldt med alkymistiske muligheder, men historien føles ikke som en samlet enhed.

Det er næsten som om den er kløvet i to; i historiens begyndelse fylder alkymien meget og bliver noget, som kendetegner Jacquetta, men den falder i baggrunden efter hendes andet ægteskab i en sådan grad, at jeg næsten glemte den helt. Jeg er heller ikke et øjeblik i tvivl om, at jeg ville have nydt bogen mere, hvis handlingen havde været simplere. Der er et ordsprog, der siger at “less is more”, noget som ikke er gældende i “The Lady of the Rivers”. Gregory vil for meget og når ikke i dybden med halvdelen af det, og selv det er tydeligt, at hun er fyldt med idéer, der får historien falder historien langsomt fra hinanden, fordi hun forsøger at samle dem alle under samme person. I “The White Queen”, som er den første bog i The Cousins’ War-serien, fortælles historien om Jacquettas datter Elizabeth, hvor også Jacquetta spiller en vigtig rolle med sine alkymistiske evner. De blev fortalt bag et slør af mystik, som fastholdte min opmærksomhed, men som udvandes på en sådan måde i “The Lady of the Rivers”, at magien helt forsvinder. Jeg beundrer dog Gregory hendes forsøg på at afdække en historisk person, der ikke i forvejen er skrevet ud.

“The wheel of fortune […] tells us that we all only want victory. We all want to triumph. But we all have to learn to endure what comes. We have to learn to treat misfortune and great fortune with indifference. That is wisdom.”

Skrivestilen forekom mig en smule stiv og formel, selvom det var noget jeg hæftede mig mindre og mindre ved. Hvorvidt det skyldes at Gregorys evne til at udvikle sig forfatter, eller om jeg gnaske enkelt valgte igonere det, ved jeg ikke. Historien har en del fejl, så måske valgte jeg bare at overse det, fordi andre fejl var mere fremtrædende, så som måden hvorpå romanens anden halvdel konstant afbrydes af temporale spring i tid og sted. Jeg nyder dog som regel af læse Phillip Gregorys historiske bøger, dels fordi hun er dygtig til at skabe atmosfærer, der slår tonen helt rigtig an, når hun udforsker historien om rosekrigene fra forskellige kvindelige vinkler. Jeg nød bare ikke denne i samme grad, som de goregående i serien. Dog holder jeg af tanken om den egentlige rolle de forskellige kvinder spillede i det politiske spil, og Jacquetta er uden tvivl en stærk kvindelig protagonist, men hendes historie er overvældende i forhold til hvor lidt man ved om hende, og hvor meget Gregory fylder på. Hendes forsøg på at give hende en stemme er nobel, men den drukner lidt i overmodigt fantasi, der får handlingen til at stikke i lidt for mange retninger og tabte mig som læser.

2 thoughts on ““The Lady of the Rivers” (The Cousins’ War #3) af Philippa Gregory

Skriv et svar

