En litterarts bekendelser #3

Det er ingen hemmelighed, at litteraturen fylder meget i min hverdag. Jeg går på et studie, der udforsker den, jeg videreformidler min læsning her på bloggen i form af anmeldelser og litterære debatter, og mit hjem er ved at spilde over af bøger, men selvom den udgør størstedelen af min hverdag, så er der også aspekter af den, hvor jeg holder tilbage, tøver eller tier helt. Der er sider af mig selv som læser, der er fyldt med undskyldninger, vage forklaringer og ærlige indrømmelser. Nedenfor har jeg endnu en gang samlet endnu et udpluk af disse.

  • Jeg ejer 850 bøger på nuværende tidspunkt, og jeg har planer om at eje langt flere i fremtiden.
  • Først sorterede Pottermore mig ind i Hufflepuff, men jeg ville helst være i Ravenclaw. Det er jeg nu.
  • Jeg får aldrig brugt min TBR-jar, selvom jeg godt kan lide dens præmis.
  • Fredrik Backmans er så vellidt, at jeg tør ikke læse hans bøger i frygt for, at jeg slet ikke ville kunne lide dem.
  • Det jeg er allermest ked af, at jeg er gået glip af litterært, er da Margaret Atwood besøgte Louisiana.
  • Når jeg som barn lånte en virkelig god bog på biblioteket, nedskrev jeg den på papir i hånden, så jeg altid kunne have historierne hos mig og læse dem igen. Tanken om at købe bøgerne selv strejfede mig aldirg.
  • Ayn Rands “Atlas Shrugged” har i årevis stået højt på min læseliste, men jeg har udskudt den på grund af dens intimideret størrelse og eftersignende komplekse indholdsmæssige karakter.
  • Jeg har en dårlig vane med at stoppe min læsning midt i et kapitel, noget jeg gerne vil vænne mig af med.
  • Der er ingen logik i hvilke bøger jeg låner på biblioteket, og hvilke bøger jeg køber.
  • Forårsmånederne giver mig altid lyst til at læse Thomas Hardy, selvom hans bøger ofte er fyldt med mørke og melankoli i et eller andet omfang, noget der lidt modsætter sig forårsforets lyse og lette fornemmelser.

Hvad med jer? Kan I nikke genkendende til nogle af mine indrømmelser? Hvilke har i selv på sinde?

10 thoughts on “En litterarts bekendelser #3

  1. Nynne

    Hej Nikoline! Tak for en fantastisk blog. Hvor har du den smukke Neil Gaiman bog fra? Har ledt med lys og lygte efter smukke hardback udgaver af hans bøger, men kan ikke rigtig finde nogen. Men den udgave er flot!

    1. Anne Nikoline

      Tak for dine rosende ord, Nynne! Bogen har jeg købt hos Barnes&Noble på deres hjemmeside, efter at den var udgået i en længere periode, men jeg mener at bogen er udgået derfra igen. Måske du kan finde den på eBay eller hos en anden udbyder?

  2. Noelia Alonso

    I do as well stop reading in the middle of a chapter but it’s something that doesn’t bother me. Sometimes I’m just bored or I have stuff to do and so I look for the nearest full stop and close the book. I know some people need to finish a chapter once they have started it but I don’t feel the need :)

    1. Anne Nikoline

      As long as it doesn’t bother you. It bothers me a little unless the chapters are insanely long or if a book is without chapters at all.

  3. brittanyantoinette

    I used to write down the books I’ve read on paper, and I was honestly excited when I read one hundred books (though I know I’ve read more than one hundred now) and I have this tendency to scream and talk to the book, I have no idea why I do that but I do. A lot. And sometimes I tear up because the book was so good

    1. Anne Nikoline

      I do that too! I have a notebook which I started this year in order to see how much I will read in the coming years. It is very exciting so I understand your happiness fully. I take it you are a so called ‘loud’ reader? I am one too. I often laugh or cry while reading or comment on what is happening – almost like when watching a film.

  4. Rikke Simonsen

    Jeg er helt enig med dig i det om Fredrik Backman – jeg er ‘bange for’, at jeg ikke vil kunne lide hans bøger.

    1. Anne Nikoline

      Det er egentligt skørt, fordi det i bund og grund ikke betyder noget, hvis vi /har/ lyst til at læse hans bøger.

  5. Ditte

    Jeg anbefaler virkelig ofte Frederik Backman til gæsterne på biblioteket, og hører næsten kun gode ting om ham. Men jeg har heller aldrig læst den (især ‘En manden der hedder Ove), har altid haft planer om det, men altid udskudt det.
    Sådan er det bare så underligt med visse bøger.

    1. Nikoline

      Det tror jeg du har ret i, at visse bøger bare bliver udskudt af den ene eller anden grund. Jeg ved dog ikke, om jeg har lyst til at læse bøgerne,men mest af alt så er jeg fjollet nok nervøs for, at jeg ikke vil bryde mig det mindste om dem.

Skriv et svar

