Om repræsentation af stærke kvinder i litteraturen

Forleden stødte jeg på en Tumblr-samtale om heltinder i litteraturen. En skrev, at hun mente, at en god heltinde var en stærk heltinde (hvad det så end betød), imens en anden svarede, at hun det var en af hendes størst pet peeves, når kvinder i litteraturen kun anses for at være en gode karakterer, hvis de er hårdslående rent fysisk. Det fik mig til at tænke på de repræsentationstendenser, som lige nu finder sted i rigtig mange litterære genre og længe har gjort det, og hvordan den stærke heltinde kan være en mindst lige så skæv repræsentation som en tilbageholdende heltinde. Jeg har læst meget litteratur med den såkaldte Mary Sue, en kvindeskildring af en lidt for god og idealiseret karaktertype, hos hvem tilværelsens forhindringer let overvindes. Det er en karaktertype, der bliver kritiseret meget for sin urealistiske skildring, men er dens modstykke, den hårdslående karakterertype, ikke mindst lige så urealistisk i måden den portrættere kvinder i litteraturen? Efter “Twilight” fulgte en lang række bøger med heltinder som Bella Swan på samme måde, som heltinder som Katniss Everdeen fra “The Hunger Games”. De blev tendenser, halve sandheder, der generaliserede kvinder som uanaceret ved at skære dem alle over én kam.

En karakter som Bella er ofte blevet kritiseret for sin afhængighed af andre og isærdeleshed for hendes reaktion på bruddet med Edward, men har vi ikke alle prøvet noget lignende efter tabet af den første store kærlighed, som vi troede skulle vare for evigt? Jeg ved at jeg har. Selvom jeg ikke bryder mig om Bellas karakter, forstår jeg tildeles hendes reaktion, og selvom den for nogen kan virke dramatisk, ulogisk og voldsom, men er det ikke sådan følelser kan være, når de løber af med os, æder os op inde fra og overskygger enhver logik tanke? Bellas modstykke er en karakter som Katniss, der er en hårdslående heltinde, som redder verden, men fjerner man Katniss evne til bogstavelig talt at slå fra sig, hvad er der så tilbage? Jeg vil mene, at en stærk kvindelige karakter er en, der defineres ved sine egne karakteristika, historie og personlighed og ikke nødvendigvis sin evne til at evne til at redde verden. I mine øjne er Katniss stærk fordi hun forsøger at holde sammen på sin familie under svære kår, fordi hun vil sikre sin søsters liv, ved at tage hendes plads i Dødsspillet og på grund af sit konstante ønske om at overleve.

Jeg tror ikke på det at skrive stærke kvindetyper, jeg tror på det at skrive interessante kvinder, kvinder med karakter og form; kvinder der er kompliceret, kvinder der er simple, kvinder der længes efter en mand eller kvinde, kvinder der ikke behøver nogen af delene, kvinder med følelserne uden på tøjet, kvinder der ikke interessere sig for andres mening, kvinder der kæmper for at få hverdagen til at hænge sammen — alle disse kvinder kunne sagtens være sider af den samme kvinde, for det at være menneske er ikke så endimensionelt, som vi i fiktionen sommetider fremstilles som. Sommetider handler vi afvigende fra, hvordan vi typisk ville handle, fordi mennesket er et forunderligt væsen, der ikke altid kan forudsiges med sikkerhed. En kvinde, eller en mand for den sags skyld, bør ikke skrives ud fra det fokus at de skal være stærke, men derimod at de er mennesker med alt hvad det indebærer.

Hvad med jer? Hvad mener I karaktersierer en stærk heltinde, og har I nogle i foretrækker frem for andre?

Advertisements

8 thoughts on “Om repræsentation af stærke kvinder i litteraturen

  1. Signe-Boline Altofte Svendsen

    En stærk heltinde er lidt af en svær måde at generalisere, syntes jeg. Jeg syntes både at Katniss fra the hunger games er snarrådig, og beskytter sin familie, to gode styrker. Men Elizabeth Bennet er også en heltinde, med styrker som at hun ikke bare sætter sig ned og tuder, hun gør noget.

    At være stærk, kan jo også være at have styrker, og de fleste heltinder har styrker. Fx heltinden i bogen af Phillipa Gregory, er jo opsat på at spille kvindespillet på slottet, og har styrker, som at hun holder af sin familie, som gør at hun vil gøre nærmest alt for dem. Det syntes jeg også er en styrke, og flere styrker gør jo en stærk, ikke?

    Et fedt emne du har taget op, og jeg ville kunne skrive om det i lang tid, men stopper her:)

    1. Anne Nikoline

      Gode pointer! Alle heltinder har styrker og svagheder, ligesom mennesker har det. Fiktive heltinder er trods alt skab af mennesker, og derfor synes jeg det er så ærgerligt, når der opstår tendenser, som der tit har gjort (og forsat gør?) i for eksempel ungdomslitteratur, hvor heltinderne enten sparker røv eller har er afhængig af andre mennesker. Det kunne med fordel være to sider af samme sag, samme person. Jeg synes også at sådanne tendenser bringer kvinder fra historisk og klassisk litteratur til skamme. Nu nævner du selv kvinderne i Gregorys serier – deres muligheder var naturligvis begrænset, fordi magten lå hos mændene, men derfor vil jeg nu stadig mene, at de er stærke kvinder. Jeg ville ikke ønske at have levet i den tid, lad mig sige det sådan.

  2. Rikke Simonsen

    Virkelig et fint indlæg! Jeg fik helt kuldegysninger af at læse det, for du har så ret i dine antagelser. Så vigtigt og værd at tænke over.

  3. Iben J

    Kanon godt indlæg, virkelig meget stof til eftertanke!

    Jeg syntes det er svært at sætte en heltinde i en box – der er så mange forskellige typer og måder at være modig eller stærk på. Elizabeth Bennet og Alanna er begge heltinder – men i to vidt forskellige historier, verdener og situationer.

    Jeg tror ikke det gør mig noget som sådan hvis en “heltinde” er lidt ynkelig som Bella Swan, for selv hun har nogle redeeming qualities. Har dog lige læst en ya kaldet Eve, og “heltinden” deri er så ynkelig og uduelig man til sidst bare sidder og hepper på skurkene. Så der skal altså ligesom et eller andet til for at man gider holde med og af hovedpersonen ;)

    1. Anne Nikoline

      Jeg tror du har helt ret i, at det er vigtigt at inddrage konteksten i forhold til at afgøre, hvad der gør en heltinde til en heltinde. Ellers ville meget litteratur før 00’erne blive gjort til skamme, fordi det er de færreste der, der overlever i ekstremerne og kan våbenteknikker. Elizabeth Bennet er ingen Alanna, men er Alanna er heller ingen Elizabeth Bennet. De er to vidt forskellige heltinder, uanset om man kan lide dem eller ej. Jeg holder selv mere af Elizabeth som heltinde end af Alanna, men det gør ikke hende til mindre heltinde end Elizabeth.

      Det lyder godt nok som en noget spøjs læseoplevelse, du har haft med “Eve”. Men selvom hun er ynkelig, er hun vel stadig en heltinde, også selv du ikke bryder dig om hende? Hun taler helt sikkert til et publikum, selvom du fandt hende til ulidelig at følge. Jeg ved ikke, om du kan se min pointe, men selvom jeg selv har svært ved den type heltinder, så er de jo ikke mindre heltinder af den grund.

  4. Piskeriset

    Mine heltinder er ofte intelligente, selvstændige kvinder med ben i næsen. Det gør ikke noget, at hun nogle fejl (temperament, svært ved at socialisere), så længe hun kan klare sig selv. Her mener jeg for eksempel at Bella fejler – der er lidt for meget kom-og-red-mig-prinsesse over hende til min smag.

    Du kan se en liste over mine heltinder her :)
    http://denlillebogblog.dk/mine-heltinder/

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      Jeg elsker at du kalder det “mine heltinder”, for ligesom med læsning, tror jeg heltinder (eller helte) handler om præferencer. Jeg holder også at stærke, selvstændige og intelligente heltinder, men det betyder ikke, at heltinder som Bella Swan er en dårligere heltinde, for hun taler helt sikkert til et rigtigt stort publikum af læsere, der beundre hende.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s