Læseøjeblikke #1: Adskillige bøger på én gang

Det er søndag, og jeg har afsat dagen til praktiske gøremål, som jeg længe har udsat og glemt, men mest af alt har jeg afsat dagen til at læse. Det blæser sagte uden for, og himlen er grå, så jeg har sat vand over til te, for dernæst at krybe sammen i min lænestol, lade benene hvile på skamlen foran mig, og læse i tre forskellige bøger på tværs af tid og temaer. Egentlig foretrækker jeg at læse én bog ad gangen, men på grund af mit studie, må jeg ofte gå på kompromis med min præference. Til et af mine fag, skal vi hen over seks uger læse Charles Dickens’ “Bleak House” i håndgribelige mængder, med en biblioteks deadline, der nærmere sig læser jeg Ernst Jüngers “På marmorklipperne” til et andet fag, alt imens jeg af hjertets lyst genlæser Philip Pullmans Northern Lights-serie som jeg ikke har genlæst i evigheder.

“Bleak House” læste jeg tilbage i sommeren sidste år, og jeg er bestemt ikke ærgerlig over, at den står på dette semesters pensumliste. Det er en historie om hemmeligheder og afsløringer, hvor fortidens spøgelser uundgåeligt hjemsøger nutiden, samtidig med at det er en skrøbeligt tilbageblik i Victoriatiden. “På marmorklipperne” skal jeg læse i en helt anden sammenhæng, selvom det også er en del af min studielæsning. Det er en sælsom, drømmeagtige roman med et historisk afsæt på trods af at være fiktiv. Jeg har kun læst én anden roman af Jünger, og denne virker som en helt anden fortælling, selvom den også handler om krigens rædsler og frygtens foregribelse i menneskesindet. Da jeg var yngre, læste jeg på et tidspunkt “Northern Lights” tre gange på samme år; jeg kunne ganske enkelt ikke få nok af Pullmans historie, og af uforklarlige grunde er der nu gået evigheder siden jeg sidst læste den. Jeg har derfor taget den ned fra hyldens favntag for at genforenes med Lyra, som jeg voksede op med, og hvis historie voksede med mig. Jeg vil trække et tæppe om mig og forsvinde ned i en litterær verden efter den anden, glemme verden omkring mig og læse.

Foretrækker I også at læse én bog adgange eller kan I mestre at læse flere på én gang? Hvad læser i selv for tiden?

10 thoughts on “Læseøjeblikke #1: Adskillige bøger på én gang

  1. Karina Petersen

    Det lyder som en fantastisk søndag i litteraturens verdener :-) Jeg har altid gang i flere bøger på en gang, og det skyldes tildels også studiet, hvor vi har mange værker i spil på samme tid, men jeg vil jo også gerne læse andet end studierelaterede bøger. Ønsker dig en dejlig søndag.

    1. Anne Nikoline

      Det var det helt bestemt. Det er svært ikke at have gang i flere bøger og tekster på én gang, når man læser litteraturvidenskab.

  2. Elida

    Eg leser ofte fleire om gongen, men då er det ulike tema og perioder. Nå høyrer eg War and Peace på lydbok, og leser ein fransk roman som heiter Ladivine, og ei afrikansk bok som heiter A General Theory of Oblivion.

    Ha ein fin dag!

    1. Anne Nikoline

      Det lyder som om du har gang i en masse spændende bøger. Jeg er særligt spændt på, hvad du mon synes om ‘War and Peace’. Rigtig god dag!

  3. Piskeriset

    Jeg har ofte gang i tre bøger. Det skyldes, at jeg læser en del, mens jeg kører med tog og bus, og her har jeg som regel en paperback og en lydbog med. Lydbogen kan jeg så også lytte til, når jeg træner, eller når jeg laver huslige ting. På mit sengebord ligger den tredje bog så, hvilket typisk er en (tyk) hardback – dem nænner jeg nemlig ikke at tage med i tasken i toget ;-)

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      Så forstår jeg udemærket, hvorfor du læser flere bøger på samme tid. Jeg tror også at lettere og kortere bøger er mere egnet til toglæsning, alene bar ei forhold til det at skulle have en kæmpemæssig bog med i tasken lyder en smule trættende, men god idé at have den liggende på natbordet i stedet.

  4. Noelia Alonso

    I prefer to read one book at a time but because of my degree I have to read several at once. The most I can manage though is reading three at the same time and I do better if they are different genres just because is easier for me. Lately I’ve been quite slow with my reading and I blame “City on Fire”. It took me 16 days to read and I wasn’t very happy at the end with it. That book was so time-consuming and a disappointment so after that I needed a break. I also have loads of stuff to do for Uni and it takes all my reading time away from me but yesterday I started rereading “The Neverending Story” and I’m reading each page as if they were a treasure.

    1. Anne Nikoline

      It really seems to be the deal fors students to read multiples books at the same time. I do that too as you can see, and most of the students I know do it too. What was it about ‘City of Fire’ that you did not like? I agree it is /very/ time consuming to read it, and I also found it a bit difficult to keep up with the many characters. It was almost like reading a novel by Dickens! By the way I saw you edition of The Neverending Story” and I must say it is very beautiful.

  5. Malene H

    På et tidspunkt havde jeg stort set altid gang i to bøger – en ebog og en fysisk bog, men det kan jeg slet ikke finde rundt i længere.
    Til dels fordi jeg ikke altid kan skelne mellem bøgerne – jeg blander dele af dem sammen – og derfor foretrækker jeg helt klart, at fordybe mig i en bog ad gangen. :-)

    1. Anne Nikoline

      I så fald lyder det som den helt rigtige ting at gøre. Jeg aner heller ikke hvordan jeg holder mine bøger adskilt, men det fungerer upåklageligt indtil nu.

Skriv et svar

