Månedlig opsummering: Lyse marts


Marts: var en måned, hvor jeg ikke kun var glad men gladere, og jeg skyder skylden på foråret. I takt med at verdenen omkring mig spirer, gør jeg det også. Dagene er blevet længere og lysere, og det præger ikke kun mit humør, men også min læsning. Marts har været en måned, hvor jeg besøgte venner, været til Jane Austen-foredrag, holdt en forlængst udskudt fødselsdag og sagde farvel til et familiemedlem. På en og samme tid føles det som om, der er sket en masse i månedens løb, selvom jeg ikke tror det er tilfældet. I morgen vender jeg endnu en side i min kalender, kysser endnu en måned farvel og påbegynder en ny med et fortrøstningsfuldt smil på læben.
I marts læste jeg: overraskende nok 20 bøger, selvom nogle af dem har været i forbindelse med studiet. Den længste var “Vanity Fair” med 949 sider, og den korteste var Sapphos digtsamling “Come Close” på 55 sider.
I marts købte jeg: otte bøger til min samling.
Marts’ lyrikvalg: var den græske digterinde Sapphos “Come Close”.
Marts’ store læseoplevelse: Den afsluttende “The Girl Who Raced Fairyland All the Way Home” i Catherynne Valentes Fairyland-serie var helt rigtig, men også “A Traveller In Time” af Alison Uttly vandt mit hjerte med sin ubetinget sødme.
Marts’ mest skuffende læseoplevelse: “Noget om Grace” af Anthony Doerr efterlod et stik i mit hjerte. Selvom det er forfatterens første roman, og det tydeligt mærkes, er den langt fra det, som han etablerede med sin succesroman “Alt det lys vi ikke ser”. Det var ikke nødvendigvis månedens dårligste bog, men skuffelsen var ikke til at nægte.
Marts’ mest mindeværdige ord: fandt jeg mellem siderne i “The Girl Who Raced Fairyland All the Way Home”, og de ramte mig lige i hjertet: “Endings are rubbish. No such thing. Never has been, never will be. There is only the place where you choose to stop talking. Everything else goes on forever.” Så smukke, så præcise, så rigtige.
Marts’ læseklub-læsning: var Christopher Isherwoods hovedværk, “A Single Man”, som vi efterfølgende så filmatiseringen af, noget der skabte grobund for yderligere debat.
På læse-liste i April står der: en række forhåbninger om at genlæse nogle af de bøger, som jeg holder allermest af. Jeg er i humør til genlæsninger. Jeg drømmer om at genlæse His Dark Materials, som jeg ikke har læst i årevis, og det samme gælder for “The Jungle Book”, som kommer i biograferne næste måned. Derudover påbegyndte jeg at genlæse Percy Jackson-bøgerne i marts, som jeg også har i sinde at færdiggøre i løbet af den kommende måned. Jeg har desuden sat kryds i kalenderen til mit syvende Read-a-thon, hvortil jeg har planlagt en nøje udvalgt bogstak. Jeg kan dårligt vente!

Hvad fik I læst og oplevet i marts? Og hvad står på jeres læse-liste for april?

7 thoughts on “Månedlig opsummering: Lyse marts

  1. Michelle H. Lindberg

    Wow du har fået læst meget!
    Det er dejligt når man har tiden til så mange genlæsninger, jeg håber også på at kunne få genlæst et par ting henover de kommende sommermåneder. :)

    1. Anne Nikoline

      Fem af bøgerne har været til mit studie, hvor “Vanity Fair” er en roman, vi har været i gang med siden februar. Det er det gode ved at læse litteraturvidenskab – det giver lidt flere læste bøger på kontoen. :D Genlæsninger er noget af det bedste! Hvilke bøger håber du på at få genlæst?

      1. Michelle H. Lindberg

        Jeg har et par stykker i tankerne, det handler bare om hvilke jeg får gravet frem fra flyttekasserne først. ;)
        Overvejer også Vindens Skygge som en af dem.

  2. Piskeriset

    Imponerende med de 20 bøger. Jeg har sjovt nok læst færre bøger i marts i forhold til februar, hvor jeg læste 20 bøger), men jeg gætter på, at det skyldes, at jeg har ‘læst’ færre lydbøger og har haft flere aftaler.

    Hvilken bog glæder du dig mest til at læse til Read-a-thon?

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      High-five for at læse så mange bøger! 20 bøger er mange, og mit studie har også hjulpet mig til at nå det antal denne måned. Og så er nogle af mine læste bøger heller ikke så lange, men 20 bøger er vel 20 bøger?

      Jeg glæder mig til hver og en af dem, som jeg har planlagt. De er på vej med posten, så der kommer et snarligt indlæg om dem på bloggen.

Skriv et svar

