Studiesnak #1: Jeg valgte min uddannelse med hjertet

Hvor nogen vælger en uddannelse på grund af fremtidsudsigterne og jobmuligheder, valgte jeg min udannelse med hjertet. At læse litteraturvidenskab er en usikker vej, men ikke desto mindre den vej af alle, der gav mig mest ro i sindet. Når jeg bliver spurgt, hvad det vil sige at studere litteraturvidenskab, trækker jeg altid på skulderne og mumler noget med, at jeg bare læser en masse bøger, og selvom det selvfølgelig er en grundliggende af studiet, så er det også meget mere omfattende end blot romanlæsning. Litteraturvidenskab handler i høj grad også om teoretiske og historiske aspekter, om analyseredskaber og sprogværktøjer, der alt sammen muliggøre at gribe litteraturen an alt efter den vinke, som den anskues fra. At læse en roman på litteraturvidenskab er derfor sjældent ensformig, fordi forudsætningerne for det er lige så vidtfavnene som fagene selv. I et fag kan fokusset ligget på samtiden og den historiske kontekst, imens det i et andet fag kan handle om at læse en tekst på ordniveau og se bort fra dens udgivelsesår. Vi lærer at være opmærksomme på tekster, deres signaler og deres formål. Vi lærer at fordybe os, at nærstudere et enkelt ords betydning for den samlede mening og at beskrive det med begreber og teorier. Forleden dag hæftede vi os ved et komma og dets betydning i det gamle testamente, fordi det komma gav en helt speciel betydning til sætningen.

Selvom jeg altid har læst meget, blev litteraturvidenskab for mig også en rig indføring i bøgernes mangfoldige verden på et mere teoretisk plan. På grund af et gennemgående fag på bachelorudannelse, fik jeg hvert semester lov til at fordybe mig i ti litterære værker efter eget valg fra et bestemt århundrede. Jeg læste bøger, som jeg aldrig havde hørt om før, og bøger jeg altid havde drømt om at læse, og noget af det jeg altid har elsket ved studiet er netop introduktionen til og forståelsen af værker, jeg aldrig tidligere har skænket en tanke, eller helt at åbne dem på ny. Jeg har lært at være kritisk i min læsning, og ikke altid tage de skrevne ord for gode vare. Jeg har haft fag, der har udforsket litteraturen og alt det uden om den; hvad der kendetegner en bestseller og hvilke læsemotiver der går forud for at læse en bog. Jeg har fordybet mig i 1800-tallets franske litteratur med dens følelse af rastløshed, antikkeværker og jeg har analyseret tekster med fokus på menneskets sanser. På samme måde har jeg geografisk beskæftiget mig med migrationslitteratur i de baltiske lande, stedskritiske læsninger og meget mere. Litteraturvidenskab har og er meget givende for mig rent fagligt, men i høj grad også rent personligt. Med det fag har jeg rykket grænser og etableret muligheder, som jeg den dag i dag ikke ville have været foruden, selvom studiet har været fyldt med succesoplevelser og små nålestik i min stolthed. Sandheden er at selvom jeg før har brokket mig over mit studie, så ville jeg af hjertet ikke vide, hvad jeg ellers skulle foretage mig. Mulighederne er mange, men der er ingen, der føles så rigtig som denne. Jeg bliver ikke uddannet med et specifikt job som mål, som mange andre studerende gør, men derimod med muligheden for selv at åbne døre og skabe muligheder, og derfor valgte jeg min uddannelse med hjertet.

Jeg bliver ofte spurgt om min uddannelse, som I kan læse mere om her. Jeg svare også gerne på spørgsmål på mail eller i kommentarfeltet. Har jeres uddannelse også været givende i forhold til jeres læselyst eller er de uafhængige af hinanden?

4 thoughts on “Studiesnak #1: Jeg valgte min uddannelse med hjertet

  1. Julie Rasmine

    Fantastisk indlæg. Og jeg kunne ikke være mere enig. Selvom jeg på danskstudiet primært har beskæftiget mig med dansk og nordisk litteratur, så går jeg meget af det igennem, som du gør på litteraturvidenskab. Og jeg er samtidig blevet præsenteret for værker og forfatterskaber på mit studie, som jeg måske aldrig ellers var gået i gang med.

    1. Anne Nikoline

      Det kan jeg sagtens nikke genkendende til. Jeg har aldrig læst så meget, som i årene jeg har været studerende, og det har helt sikkert også medført, at jeg har fået læst værker og forfatterskaber, som jeg ellers aldrig ville have læst. Det er virkelig en skøn indføring i litteratur!

  2. Noelia Alonso

    This is a fantastic post Anne! When I got into University I studied Psychology and I did also follow my heart. I wanted to be a psychologist since I was 12 but my “romantic” ideas about the science faded rapidly. What they were teaching me wasn’t what I was expecting and it was a very sad time in my life because I didn’t know what to do next. However, literature was my own saviour. I picked up “The Catcher in the Rye” when I was my second to last Uni year and I absolutely loved it. Afterwards I went to the internet to learn everything about the book and it was because of that that I realised I could study English Studies. And that’s what I’m studying now and loving every second of it. It’s true that I hate to study for exams (but who doesn’t really?) but at the end of the day I love spending my time with books and, as you said, discovering more great material along the way

Skriv et svar

