En bibliofils bekendelser

Lige så længe jeg kan huske, har jeg været en læser, men det er først senere, at jeg blev en bogsamler, og nu er jeg efterhånden en bibliofil. Det er svært at sætte en finger på det øjeblik forandring indtraf, og jeg er ikke sikker på, at det var noget, som skete fra den ene dag til den anden. I stedet tror jeg min udvikling som læser skete gradvist, sådan som det tit er med udviklinger i det hele taget. I en årrække var det biblioteket jeg besøgte, når jeg skulle finde nyt læsestof, og jeg var på mange måder en skødesløs læser; i biblioteksbøgerne efterlod jeg æselører, og jeg knækkede ryggene på min mange første mange paperbacks uden at fortrække en mine. Det er disse bøger jeg byggede min bogsamling over, og nu bruger jeg meget tid på at opstøve fine eller forlængst udgået udgaver af smukke bøger, som jeg virkelig forsøger at værne om, uden at jeg læser med fløjlshandsker på. Mine barndomsudgaver af Harry Potter er læst utallige gange, ryggene har flere knæk end jeg kan tælle og flere af siderne er nusset. Bogens anatomi interesserer mig langt mere i dag, end den tidligere gjorde, og dengang gik jeg hverken op i forsider eller papirtykkelse, indbindning eller format. I mange år var jeg ikke interesseret i at eje de bøger, som jeg læste og elskede. I stedet brugte jeg meget tid på at nedskrive hele passager fra de biblioteksbøger, der fik mit hjerte til at banke. Det fungerede for mig, fordi jeg ikke havde et dybere behov for at eje noget, som jeg kunne låne igen og igen. Tanken omejerskab strejfede mig ikke.

Det er ikke alle bogsamlere, der er bibliofiler, men jeg tror på, at bibliofili starter med en læser, som bliver til en bogsamler. Bibliofili og bogsamleri er nemlig heller ikke det samme. Bibliofili er, når kærligheden til bogen ikke længere begrænser sig til dens ord eller omslag, men derimod hvor form og indhold bliver to separate og ligeværdige begreber, som to dele af en samlet enhed. Bibliofili handler om interessen for bogens anatomi; den enkelte bogs opsætning, papirtykkelse, forsat og format dog uden at dens indhold falder i baggrunden til fordel for dette. Min bibliofili afspejler sig hovedsageligt i mit behov for at samle på smukke og eksklusive udgaver af bøger, som jeg i forvejen har læst, og som jeg elsker. Jeg ejer adskillige udgaver af Jane Austens værker, og jeg har sørget for at genlæse historierne i alle udgaverne, fordi det er en del af lykken ved at samle bøger; man samler også på læseoplevelser. I forlængelse af min tiltagende bibliofili, har mine boglige købsvaner også ændret sig betydeligt. Hvor jeg tidligere bestræbte mig på at købe så mange bøger som som muligt, køber jeg nu langt færre bøger men med fokus på den enkelte bogs kvalitet. Jeg vil hellere tilføje to særlige udgaver til mit hjemmebibliotek frem for ti paperbacks. Jeg tror på kvalitet og jeg tror på holdbarhed. Jeg tror på, at smukke tekster fortjener en smuk indpakning, og jeg tror på detaljer, præcis som Rikke så fint beskriver det. Jeg køber ikke bøger, alene fordi de er stjernesmukke, for jeg tror på vigtigheden af ikke at tabe en bogs tekstlige indhold af syne, men samtidig vil bøger for mig altid være mere end dens indhold. For mig er de samleobjekter.

Hvad med jer? Hvordan definerer I bibliofili? Betragter I jer selv som hjertelæsere, der hovedsageligt låner bøger på biblioteket, bogsamlere eller bibliofile? Foretrækker I at købe mange bøger eller begrænse det til få særlige udgaver?

8 thoughts on “En bibliofils bekendelser

  1. Piskeriset

    Det er et svært spørgsmål – måske fordi jeg ikke rigtig føler, at jeg tilhører en af kategorierne 100%. Da jeg var barn/teenager, lånte jeg kun bøger på biblioteket. Jeg kunne slet ikke se meningen med at eje bøger, når man kunne låne dem gratis på biblioteket. I løbet af 20’erne ændrede det sig, og jeg begyndte at købe bøger for at eje dem.

    I dag køber jeg ind imellem bøger. Jeg forsøger altid at finde frem til det cover, jeg bedst kan lide (og jeg kan slet ikke snuppe, hvis ikke bøgerne i en serie matcher :)), men det er sjældent, at jeg kan finde lækre, indbundne bøger i stil med dem, der er vist i dette indlæg, da jeg ikke køber så mange klassikere. Så ja – udseendet af bogen betyder bestemt meget, når jeg køber bøger, men det er ikke altid, der er så mange (gode) muligheder, når man som jeg mest køber nyere litteratur.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      Det er jeg helt enig i. Det er nemlig ikke helt så sort/hvidt, som man måske kunne ønske sig. Det er helt klart lettere at vælge og vrage i udgave af ældre bøger, end når det kommer til nyere litteratur. Særligt synes jeg det er svært på dansk, fordi bøger sjældent udgives i mere end en udgave. Det er en af de ting, som jeg holder så meget af ved det engelske og amerikanske marked. Der er ganske enkelt flere muligeheder.

  2. brittanyantoinette

    That is a hard question, because I do call myself a bibilophile, even though up till now I still get books from the library, even when I was a kid/teenager. I would buy some books from the bookstore (but oddly it’ll be rare, but that might change this year) but the majority of my books come from library. Even though I buy books in random places, I always look at the cover before I read the synopsis, then decide if I wanna buy it or not. It’ll be a rare occasion that I’ll find a rare book that I might end up loving when I start reading it (which is why I have waaay too many books on my TBR list….)

  3. Noelia Alonso

    I’ve always been a book-buyer and although I used to use the library (I don’t anymore because sadly, they never have English titles) if I loved a book, I would most likely buy it afterwards. Now, I’ve become a collector as well and I do search the internet to find the perfect edition for me. I blame Youtube/Instagram for that and I do believe publishers are picking up on that because they coming with more and more beautiful books.

    1. Anne Nikoline

      I think for most readers it all starts with the library. What I wanted to point out in my blog post was simple that I believe there is a different between being a collector og books in generel and a bibliophile. I consider myself a book collector as well, but en the last few years I have become a bibliophile. Youtube and Instagram are diffenitly dangerous when it comes to discovering books – the struggle is real!

  4. Nikki Lund

    Sikke nogle smukke bøger! Jeg har altid holdt af bøger, specielt da jeg var yngre – da sad jeg altid med næsen i en bog og kunne ikke få nok af dem. Det var som om at tanken om nedfældede ord i sig selv fascinerede mig. Det er desværre en lyst, der er faldnet en del over årene. De sidste par år er det virkelig ikke blevet til mange bøger. 4 sidste år, tror jeg og i år har jeg ikke engang fået åbnet én eneste! Jeg ærgrer mig ofte over det og ville så gerne blive bedre til at læse bøger igen!
    God weekend!
    Kram,

    http://nikkilund.dk

    1. Anne Nikoline

      Ih, mange tak! Jeg tror oprigtigt på, at læsning skal være lystbetonet (med mindre man har valgt at studere, selvfølgelig), så hvis ikke du føler for at åbne en bog hver dag, så er det jo helt legalt at lade vær. Vi er alle forskellige læsere, og det er også en del af det, som jeg synes er rigtig spændende. Jeg håber dog, at du får læst et par vidunderlige bøger i løbet af året.

Skriv et svar

