Endnu et Jane Austen foredrag i Perch’s tesalon

Det var svært at lægge bånd på min begejstring, da jeg fandt ud af, at LOVEBOOKS afholdte endnu et Jane Austen-foredrag i anledning af litteraturfestivalen KBH læser. Ligesom sidste år, hvor foredraget dengang handlede om “Emma”i anledning af bogens 200-års fødselsdag, fandt det sted i den atmosfæriske tesalon hos Perch’s, der er et sands paradis for enhver te-elsker. Inden arrangementet begav jeg mig også ind i deres intime forretning sammen med Rikke, med hvem jeg tilbragte dagen med i de københavnske boghandlere, for at forsøde mit eget telager med deres helt uimodståelige hvide creme te. Under de mange prægtige lysekroner, fyldtes salonen hurtigt af Austen-enthusiaster og nysgerrige førstegangslæsere, der endnu har hendes forfatterskab til gode. Fælles for samlingspunktet var vores interesse for Austen, og det var helt vidunderligt at tilbringe aftenen i sådan et selskab. Bogen det denne gang drejede sig om var Vibeke Houstrups nyoversættelse af Lindhard & Ringhofs “Fornuft og Følelse”.

Litteraturfestivallens tema i år er mænd, og derfor talte fordragsholder og forfatter, Lise Lotte Frederiksen om mændene i Jane Austens debutroman. Hun talte om hvordan Austen i “Fornuft og Følelse” diskutere hvorvidt man bør lade sig lede af sin fornuft eller sine følelser, og hvordan romanen skildrer en tidsløs periode præget af etikette. Hun skildrede skarpt og præcist de mandlige romanens karakterer, men hun talte også med kærlighedsrosende ord om Emma Thompsons filmatisering fra 1995. Hun talte om hvordan Mariannes hjerte løber af med hende, da hun kaster sig i armene på den uansvarlige John Willoughby, og hvordan de tilsideser enhver form for anstændig opførelse, fordi de ubetinget er styret af deres følelser, imens Elinor lægge bånd på sine følelser og lader sin fornuft sejre i enhver situation, selvom det gør hendes hjerte tungsindigt. Bogen handler derfor om kontraster, som titlen også understreger, og Frederiksen talte derfor også om kontrasterne mellem mændene. Hun talte filmcastet, og hvordan hendes hjerte banker for Colonel Brandon.

Imens Frederiksen talte, fik vi serveret tre forskellige slags te. Den ikoniske hvide tempel te, en sort eftermiddagste og til sidst en kinesisk te, og dertil var der smørbagtescones med lemoncurd, marmelade og flødeskum. Da tekanderne var tomme og brødet var blevet til krummer, endte foredraget med spørgsmål og samtale, der strakte sig til resten af Austens forfatterskab og hendes eget væsen. Frederiksen gav sit bud på, hvorfor Jane Austen forsat er så populær så længe efter sin død, fortalte om hvordan hendes familie støttede hende i at skrive, på trods af at det ikke var velanset for en kvinde at skrive og at hun til at begynde med blev udgivet under pseudonym “A Lady”, og hun talte om hvorfor “Stolthed og fordom” er den mest læste af hende bøger. Ligesom sidste år gik jeg derfra i en lykkeros, imens teen skvulpede rundt i maven på mig. Den yndige pastel bog blev også tilføjet til min evigtvoksende Austen-samling, og jeg glæder mig til at læse nyoversættelsen af Dashwood søstrenes kærlighed og kvaler.

Lige nu afholer LOVEBOOKS fælleslæsning af “Fornuft og følelse”, som kan følges på de socialemedier på #fornuftogfølelse. I kan også læse mere om KBH læser her, og finde Perch’s Tesalon på Kronprinsensgade 5 i København.

18 thoughts on “Endnu et Jane Austen foredrag i Perch’s tesalon

    1. Anne Nikoline

      Jeg håber helt sikkert også, at LOVEBOOKS og L&R afholder flere af sådanne arrangementer. Begge gang jeg har været meget har været rigtig gode.

  1. A+K/VenterPaaVin

    Lyder pragtfuldt, Perchs emmer altid af stemning på fotos – det må opleves en dag, når turen går fra Aalborg til Århus. Min mor og far har anbefalet det i et væk :D

    – Anne

  2. Rikke Simonsen

    Tak for en skønherlig dag, og sikke et fint indlæg du fik sat sammen <3

  3. Karina Petersen

    Det ser så fint og hyggeligt ud:-) Og sikke en fin og flot beskrivelse af, hvad der lyder som en magisk dag i Austens tegn – som en historisk tidslomme.

    1. Anne Nikoline

      It is indeed very cozy – the perfect place to talk about Austen and her writings. The tea is my favourite brand.

Skriv et svar

