“The Book Collector” af Alice Thompson


“The Book Collector” af Alice Thompson, fra forlaget Salt Publishing, udgivet i 2015

Da Violet møder sin mand Archie i den Edwardianske periode, er det kærlighed ved første blik. Deres følelser for hinanden er storstormende som en orkan i udbrud, og kort efter ders møde bliver de mand og kone. De flytter ind på en ejendom, hvor Violets mands store samling af bøger præger indretningen i hjemmet. Han samler på smukke læderindbundne bøger, som Violet gladeligt har adgang til med undtagelse af én. I et pengeskab bag et maleri på sit kontor, befinder der sig en udgave af H.C. Andersens eventyr, som hun ikke må læse. Tanken om de læderindbundne eventyr driver Violet til vanvid. Med tiltagende desillusioner, sendes hun til en galeanstalt for at genvinde fatningen om sig selv og sit liv, men det er først efter hendes udskrivelse, at vanviddet for alvor melder sig. Kvinder forsvinder fra anstalten, og Archie har ansat en ung og billedeskøn barnepige og så er der stadig bogen, som hun ikke må få adgang til.

Alice Thompson gotiske fortælling om bogsamlermani var på ingen måde det, som jeg forventede. I stedet greb den mig fra første side, og jeg stoppede først da jeg havde nået dens slutning. Den fik mit hjerte til at banke hurtigere og hurtigere for hvert kapitel i takt med at uhyggen bredte sig. Den fremkaldte stærke associationer til to af mine yndlingshistorier, “The Yellow Wallpaper” af Charlotte Perkins Gilman og “Rebecca” af Daphne du Maurier, begge på grund af deres gotiske undertoner og den uvished, som hjemsøger fortællingerne. På samme måde som med disse to fortællinger, vides intet med sikkerhed, fordi fortællerens egen uvidenhed forhindrer hende i at klarlægge handlingen over for læseren. På grund af dens periode, er der ingen forståelse for kvindens vandvid, noget som Violets indlæggelse på galeanstalten understreger. Den Edwardianske tid indhyller historien i et ganske særligt mørke, på samme måde som Archies manglende baggrund omfavner ham i en tåget atmosfære, da han så pludseligt kommer ind i Violets liv.

“For fairy tales had their own morality, their own cruel sense of right and wrong that pierced any mundane surface.”

“The Book Collector” er ikke så meget en skræmmende historie på grund af de begivenheder, som er skælsættende for handlingen, selvom de kun er med til at understrege dette, men dens uhyggelige afspekt er snarer at finde hos dens fortæller. Violet er en upålidelig fortæller, der leder sin læser ned af mærke gader og ind i utallige blindgyder i takt med at hun selv mister troen på sin egen tilregnelighed. Hendes verden bryder sammen i vrangforestillinger om Archies bibliotek, om hendes søns velværd og da hun nat efter nat opdager, at Archie forsvinder fra deres hjem i nattetimernes mørke, ved hun ikke længere om det er drøm eller virkelighed. Hun mister fodfæste som karakter og fortæller, og som læser kan intet vides med sikkerhed. Noget er dog galt, spørgsmået er bare hvorvidt det skyldes Violet som fortæller eller om det relaterer sig til noget udefrakommende. Selvom Archies opførelse er mistænksom, er det ikke til at sige, hvorvidt dette skyldes Violets farvet mistanke, eller om hans bemærkelsesværdige opførelse afspejler en sandhed. Det er svært at sige om Archie er historiens Blåskæg eller en bare prætentiøs bogsamler.

Jeg lod mig forføre af historien, på samme måde som Violet forføres af et potentielt vanvid. Det var dog ikke forfatterens ord, der forførte mig, men alligevel slugte jeg hendes ord grådigt. Sproget er ikke det bærende element i bogen, men det er heller ikke det, som driver historien frem. I stedet er det uvisheden, der gør historien til noget særligt, og som gjorde, at jeg som læser ikke kunne lægge bogen fra mig. Alligevel er der noget over måden, hvorpå Thompson fortæller historien igennem Violet, som forsat giver mig gåsehud. Ikke alene er hun upålidelig hele historien igenne, men hun fortæller også historien med en hvis distance, selvom hun gengiver det, som hun oplever i det øjeblik, det opleves. det er som om, der hviler et ederkoppespindstyndt slør over historien, som adskiller den, og måden den fortælles på igennem Violet. Ikke nok med at “The Book Collector” er konstrueret omkring og med talrige referencer til velkendte eventyr, så udforsker den også kvindens kønsidentitet i en tid, hvor hun blev skabt i mandens billede.

“Violet looked around the room. Women were eating or staring into space, or looking into the fire or wandering aimlessly around the room. And for an insane moment she thought, this is no different from normality, just women existing and surviving, this is what happens to women who don’t fit into a world created by men.”

Undervejs i min læsning skete der dog noget uventet. Det er sjældent, at jeg regner en handling ud på forhånd, men efter bare få kapitler stod sandheden klar for mig som en strålende sol midt i bogens mørke. Jeg gispede faktisk. Hvorvidt min pludselige oplysning skyldes Thompsons middelmådige fortælling og formidlingen af den, eller om jeg som læser tog så aktiv del i historien, at jeg ikke selv var klar over det, ved jeg ikke. Jeg kom nemlig aldrig til at elske historien, sådan som jeg havde håbet, men alligevel er der noget ved den som gjorde, at jeg tænkte længe over den efterfølgende. Den vedblev i mine tanker som undrende mørke, der ægtede at vige tilbage fra solens kommen.

3 thoughts on ““The Book Collector” af Alice Thompson

  1. Noelia Alonso

    I’m very intrigued by this book and I wanna pick it up but I feel like I could read this during October or so since many people say it’s a bit spooky

    1. Anne Nikoline

      The scary part is true. At least I found it to be a tad scary, but it is also a gothic novel. It would be perfect for autumn.

Skriv et svar

