“The books were reciting their poetry to each other, rubbing together, whispering through the leathery covers.”

Foruden eksaminer, husker jeg bedst januar for de mange gule tilbudsklistermærker og farvestrålende tilbudsaviser. Januar er en nemlig tilbudstid, og alligevel er forsvindende få at mine bogindkøb fra januar sket på baggrund af udsalget. Dog købte jeg “Alice i eventyrland” af Lewis Carroll, som en bog jeg skatter højt, og udgaven med Tove Janssons illustrationer har jeg længe sukket efter, og jeg tøvede således ikke med at købe den. Det samme gjorde jeg med John Clelands “Fanny Hill” i en dansk oversættelse, som jeg fandt til så svimlende lav en pris, at det næsten var godt til at være sandt. På grund af et gavekort til Bog&Idé købte jeg også Beatrix Potters samlede eventyr om Peter Kanin og alle hans venner i den fineste udgave. Mine Alice-inkøb stoppede dog ikke til bogudsalg, da 150 års udgaven fra Puffin er en, som jeg længe har sukket over, og bogen er mindst lige så smuk uden sit smudsomslag som med det. Jeg kunne med lethed få dagen til helt at forsvinde ved bare at bladre igennem bogen med dens tykke papirkvalitet og Anna Bonds farvestrålende illustrationer, der er en sand fryd for øjet. De er et eventyrland for sig.

Jeg bestilte også en række bøger fra udlandet, som jeg længe gerne har ville eje, men på grund af toldens pludselig tilfangetagelse af mine pakker, ventede jeg utålmodigt på at få dem udleveret, og af samme grund gik der evigheder før jeg kunne samle dem alle og vise dem frem én for én. Bøger, som jeg sukkede efter at læse som et afbræk i en svær eksamenstid, forblev uden for mine rækkevidde, og først efter flere uger kunne jeg sætte dem veltilfreds på hylden og ånde lettede op. To læderindbundne vidunderbøger fra Barnes and Noble er blevet tilføjet til mit hjemmebibliotek, en bog af Catherynne Valentes udgået bøger, trykt i begrænset oplag, også blev foreviget heri. På grund af min fødselsdag i går forkælede jeg også mig selv med et par smukke bøger i udtryk og indhold fra Folio Society. Jeg forguder Oscar Wildes eventyr, og derfor var jeg nødt til at eje dem i en fin udgave, og selvom jeg ikke kender Alison Uttleys victorianske børnebogsfortælling, så har jeg længe sukket efter lige netop denne udgave af den. Min begejstring for mine indkøb vil ingen ende tage, men på grund af sygdom nøjes jeg med at vise bøgerne frem i ord og billeder.

  • “Fanny Hill” af John Cleland, fra forlaget Rosenkilde & Bahnhof (2012).
  • “De samlede eventyr om Peter Kanin og hans venner” af Beatrix Potter, fra forlaget Sesam (2007).
  • “Alice i eventyrland” af Lewis Carroll, fra forlaget Carlsen (2013).
  • “Alice in Wonderland” af Lewis Carroll, fra forlaget Puffin (2015).
  • “Lips Touch” af Laini Taylor, fra forlaget Hodder & Stoughton (2013).
  • “The Book Collector” af Alice Thompson, fra forlaget Salt Publishing (2015).
  • “Ship of Destiny” af Robin Hobb, fra forlaget HarperVoyager (2008).
  • “American Gods/Anansi Boys” af Neil Gaiman, fra forlaget Barnes & Noble (2011).
  • “Charlotte’s Web and Other Illustrated Classics” af E. B. White, fra forlaget Barnes & Noble (2013).
  • “The Bread We Eat in Dreams” af Catherynne M. Valente, fra forlaget Subterranean Press (2013).
  • “The Selfish Giant and Other Stories” af Oscar Wilde, fra forlaget Folio Society (2013).
  • “A Traveller in Time” af Alison Uttley, fra forlaget Folio Society (2012).

Oven for finder I en liste over de bøger, som jeg hen over de sidste par måneder har købt. Hvad med jer? Hvilke bøger har I købt på det seneste, og var nogen af dem som en del af udsalget?

20 thoughts on ““The books were reciting their poetry to each other, rubbing together, whispering through the leathery covers.”

  1. Michelle H. Lindberg

    Så fine bøger alle sammen :)
    Jeg købte ikke så mange på bogudsalg, men det er jo heller ikke ovre endnu ;)
    Dog blev jeg fristet på Folio her den anden dag, så der kom jeg til at klikke lidt, ups hehe (Sorry, but not sorry.)

    1. Anne Nikoline

      Faktisk synes jeg heller ikke bogudsalget var så indbydende, som jeg havde håbet på, selvom det naturligvis er en smagssag. Folio Society er den største fristelse, især når man ved, hvilken kvalitet man får.

  2. Piskeriset

    Hold da op! Det lyder godt med alle de bøger ♥

    Jeg har kun købt en enkelt i denne måned – og det var så en tegneserie – da jeg har fødselsdag i næste måned og derfor har gemt nogle bogønsker til den anledning (samt et bogindkøb umiddelbart efter :D).

    God bedring!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      Selvom det “kun” er seks bøge pr. måned, så ser det nu alligevel ud af meget, ikke sandt? Det lyder godt med fødselsdag i den kommende måned – mon ikke det indbringer et par skønne boggaver? Hvilke bøger ønsker du dig?

      1. Piskeriset

        Primært bøger, folk i min omgangskreds kan finde i københavnske boghandler, så det er en pudsig blanding af et par få bøger udgivet på dansk (bl.a. Hård er mit lands lov) samt en del tegneserier. En del af de bøger, jeg ønsker mig mest, vil jeg have i bestemte udgaver, og det tør jeg ikke overlade til andre at købe… (ja… det er ret nørdet, men jeg tror, du forstår :-)).

        Mvh.
        Den lille Bogblog

  3. Mette

    Novra, hvor er de skønne. Jeg vil så gerne have fat i den udgave af ’Charlotte’s Web’ – gulddetaljerne er slet ikke til at stå for! – og ’A Traveller in Time’. Og den samlede udgave med eventyrene om Peter Kanin. Dem alle sammen, faktisk! :b

    Jeg elsker coveret til ’The Bread We Eat in Dreams’! Det har den pæneste lilla farve, og så er det så blødt at røre ved, synes jeg. Jeg glæder mig sådan til at læse min egen udgave og specielt den korte Fairyland-novelle, der gemmer sig deri. Jeg så også, du havde givet bogen en pæn håndfuld stjerner på Goodreads, så det gør mig ekstra spændt!

    Og stort tillykke med fødselsdagen i går, forresten! Jeg håber virkelig, du havde en dejlig dag! :D

    1. Anne Nikoline

      Novra er lige ordet! ’Charlotte’s Web’ er så smuk, at jeg mangler ord. Der er også nogle skønne illustrationer inden i. Det samme gælder for bogen med Peter Kanin – de er så vidunderlige. ’The Bread We Eat in Dreams’ er selvfølgelig en klassisk broget samling fra Valentes hånd, men jeg var virkelig positivt stemt over for største delen af hendes historier. Der er sågar en om et et, og den er helt vidunderlig. Det samme er den korte Fairyland-novelle, som jeg længe gerne har ville eje fysisk.

  4. Noelia Alonso

    You got yourself some beautiful new books! I love the Puffin edition of Alice but I was also a bit sad because it doesn’t match in size the other ones…. still, it’s a beautiful books and I cannot wait to re-read it while admiring Anna Bond’s design. I also purchased ‘Lips Touch’ in January, along with some other books, but I had to wait until February to get them all because the post office messed up my packages. ‘The Book Collector’ has been on my TBR since December last year and I cannot wait to read it; it’s sounds so so good!

    1. Anne Nikoline

      I most certainly did, and I’m glad you think so too. I agree with you on the Puffin-Alice, but it is still something special even though it does not fit with the rest of the books – such a shame, isn’t it? When will you get around to read ‘Lips Touch’? I’m very excited about your thoughts on it. I quite liked it myself. I just reviewed ‘The Book Collector’ which was a good, solid book, but it was also rather scary. When I figured out the plot I literary scream “NO WAY – EW!” out loud.

      1. Noelia Alonso

        I’m planning on reading ‘Lips Touch’ next week when I’m done with ‘Six of Crows’ and ‘Someone at a Distance’. I’m in a bit of a slump at the moment and I don’t feel like reading as much right now. I hope I can get in the wagon of things soon enough.
        Now I’m even more intrigued to read ‘The Book Collector’ and I’ll for sure check out your review :)

  5. Rikke Møller

    Så smukke og helt fantastiske bøger. Glæd dig til ‘A Traveller in Time’. Den er skøn!

    Og så gad jeg virkelig godt læse ‘The Bread We Eat in Dreams’. Den virker skøn. As usual, Valente.

    1. Anne Nikoline

      Jeg glæder mig virkelig også til at læse ‘A Traveller in Time’ – den er så fin indeni med sine illustrationer, og jeg forventer mig heller ikke andet af dens ord. ‘The Bread We Eat in Dreams’ er virkelig svær at finde til en overkommelig pris, synes jeg, men den er nu alle pengene værd. Især når det er en Valente bog. Den er fyldt med alt det, som kendetegner hendes forfatterskab, og jeg blev ret glad for den.

  6. Karina Petersen

    Hvor er dine nye bøger fine og smukke! Gælder mig til at høre om sine tanker om “Charlotte’s Web and Other Illustrated Classics”. Den er så smuk og fin :0)

    1. Anne Nikoline

      ‘Charlotte’s Web’ er en vidunderlig historie, som jeg ikke har læst i evigheder. Det bliver godt at få den genlæst i så fin en udgave.

  7. Malene H

    Hvor er der mange smukke bøger i den stak!
    Og åh, Carrols eventyr om kære Alice kan man virkelig ikke få for mange udgaver af!

    1. Anne Nikoline

      Jeg tror heller ikke det er muligt at få for mange udgaver af Alice. Min samling er i hvert fald ved at tage fart selv.

  8. Rikke Simonsen

    Åhhh jeg vil SÅ gerne eje den udgave af Neil Gaimans “American Gods & Anansi Boys” <3

    1. Anne Nikoline

      Den var udgået i virkelig lang tid fra B&B’s egen hjemmeside, så jeg tøvede heller ikke med at købe den, da den kom i tryk igen.

Skriv et svar

