“Radiance” af Catherynne M. Valente


“Radiance” af Catherynne M. Valente, fra forlaget Tor Books, udgivet i 2015.

Catherynne M. Valentes “Radiance” er mange ting. Det er en fortælling om at rejse gennem verdensrummet i en fortidsfjern fremtid i filmindustrien. Det er et mærkværdig mysterium af usædvanlige dimensioner, og det er en poetisk fremstilling af verdenen og dens yderste grænser set igennem et kalejdoskop af farver og mønstre. Severin Uncks far er en verdenskendt filminstruktør, og hans kærlighed til filmkunsten har derfor præget hendes barndom og opvækst. Hun finder også kærligheden i filmensverden, men samtidig forsøger hun også at skabe sig selv i sit eget billede og ikke sin fars. Hun tager derfor på rumrejse i verdensrummet for at dokumentere særprægede kulturer på stjernehimlens talrige planeter. Da hun vil hun undersøge en forsvundet koloni på vandplaneten Venus, bliver denne hendes sidste rumrejse, som kun resten af besætningen kan berette sporadisk om tilbage på jorden.

Jeg følte mig sjældent grebet af bogens handling, men derimod dens kunstneriske udtryk. “Radiance” udforsker nemlig ikke kun sprogets yderste grænser, men gør det samme med romanens og fortællermådens. Hun blander genre på kryds og tværs, og skaber en særegen fortælling med mange blandede og brogede stemmer. Romanen er stykket sammen af tilbageblik fra Severin barndom i samtale med sin far, men den indeholder også afbrydende og introducerende sekvenser, der sætter handlingen i gang. Den indeholder også lange og komplekse interviews med rumskibets besætningen, samt manuskripter til til filmklip. Der er mange lag i fortællingen, der blandes med Valentes evne til at skrive prosa som få; hendes beskrivelser af verden er rig på sproglige billeder, der sender sanserne i kredsløb i en eksplosion af farveregn. Selvom “Radiance” er mange ting, så er det overodnet et forsøg på at dokumentere den fiktive Serverins forsvinden. Brudstykkerne er mange og skaber et storslået puslestil af stemmer og billeder.

“It is almost like being a god. We create what it is to be human when we stand fifty feet tall on a silk screen.”

“Radiance” er også en historie om at fortælle historier, hvad end det er faktiske eller fiktive. Det er en historie om Serverins forsvinden fortalt af alle andre end hende selv, og det er derfor ikke historien om hendes faktiske forsvinden. I stedet fortælles historien som en scenisk fremstilling af, hvad der skete. Alt fortælles fra en særlig vinkel, som kaster et bestemt lys over historien. Historien om Severin er derfor mangestemmig og ufuldendt, selvom den er også er rig på detaljer. Den er indeholder bare ikke sandheden. Hendes historie bliver derfor en fortælling om, hvordan vi som mennesker søger at finde ro i de historier, vi bliver en del af og som vi fortæller, fordi disse har direkte indvirkning på os og vores liv. “Radiance” er derfor også eksperimenterende og legesyg form såvel som sprog. Hendes sprog er eurofiserende og stærkt vanedannende, og selvom romanen er skrevet rørstrømsk, er det tydeligt at mærke, det store arbejde, som ligger bag bogen. Jeg forestiller mig dog samtidig, at det er en bog der næsten forlanger at blive genlæst, noget jeg dog ikke selv har i sinde at gøre i den nærmeste fremtid, fordi det er en bog, der også mætter sig læser.

Der er en nænsomhed at spore i Valentes univers, og som kommer til ustryk i måden hvorpå hun puster liv i de omkringliggende planeter, der grænser sig til jordens sfære. Livet her er rigt og mangfoldigt, og måden hvorpå hun præsenterer disse er forbløffende. Valente evner at fortælle en god historie med velvalgte ord med en poetiske kalibrering, men dette grænser sig også til det dekadente; historien er så smukt beskrevet, af dens ord helt for den til at smuldre mellem hænderne på læseren. Alene sproget er grund nok til at læse bogen, fordi det er rumrejse i sig selv, men det er også en turbulent rejse på grund af dens eksperimenterende element. Jeg både hadede og elskede det. Jeg blev sjældent grebet af historien, og jeg følte mig lidt for dens rige persongalleri, og alligevel læste jeg den med stor iver. Det gav ingen mening, præcis som bogen selv, og alligevel var det en ganske særlig læseoplevelse.

“When I looked upon that new world, splendid in every way and in every way terrible, I looked upon a tiger with stars falling from his striped tongue. I looked and saw my true bridegroom, but would it also be my grave?”

Hvor ethvert andet mennesker nøjes med at betragte nattehimlen med dens funklende stjernebilleder, rækker Valente ud efter dem, undersøger dem nænsomt, mærker deres små glimt mod sine håndflader og deres skarpe lys og skaber dem i sit eget billede. Hendes sprog er abstrakt og hendes forfatterskab alsidigt. Sommetider bliver hendes historier for formløse og flyvske til, at jeg helt kan følge med, men alligevel bliver jeg ved med at følge hendes ordstrømninger. Hvert et ord, der flyder fra hende fantasi er en oplevelse, jeg ikke vil være foruden, selv ikke de mest abstrakte og dekadente, som falder til jorden som stjerneskud. “Radiance” tog vejret fra mig, og ikke nødvendigvis fordi historien var et særsyn, men snarer fordi den gjorde mig rundtosset. Jeg er ikke sikker på, hvad den handler om eller hvad Valente vil med den, og selvom jeg ofte var mere forvirret end afklaret under min læsning, blev jeg ved med at vende historien, side for side. Den er på ingen måde en bog, der opsluger sin læser og lader sig læse i et væk. Det er i stedet en historie, der skal nydes ord for ord, for til sidst at blive spyttet ud igen som et sort af fjerne dimensioner midt i vores galakse.

2 thoughts on ““Radiance” af Catherynne M. Valente

    1. Anne Nikoline

      I probably couldn’t have said it better myself. It really is weird, but also utterly fascinating and exciting.

Skriv et svar

