Læse-refleksioner #1: De 10 bedste bøger i år 2015


2015 har været et langt år; et godt år. Der er sket meget, og som altid er dagene fløjet forbi mig i al min travlhed, så jeg dårligt at ænset det. I årets løb har jeg købt alverdens bøger, og udvidet min bogsamling betydeligt med simple paperbacks såvel som udgået udgaver af de mest prægfulde bøger. Hvor jeg tidligere har læst mere end 200 bøger om året, har jeg i følge mine Goodreads statistikker læst 168 i år. Selvom jeg ikke nåede mit læsemål, nåede jeg i stedet at læse væsentlig mere lyrik i årets løb. Jeg færdiglæste også James Joyces “Ulysses”, samt Charles Dickens mægtige romaner. Det har i sandhed været et godt læseår. Listen herunder er en refleksion over de 10 bøger, der gjorde størt indtryk på mig i 2015, og som jeg ikke havde læst før. Listen er ikke skrevet efter prioritering.

  • “The Shadow of the Wind” af Carlos Ruiz Zafón. Det var en af de første bøger, som jeg færdiglæste i begyndelsen af 2015, og også en af dem, som kom til at betyde mest for mig. “The Shadow of the Wind” er en kærlighedserklæring til bøger, de mennesker der skriver dem, og de mennesker der læser dem. Det er også en kærlighedserklæring til 1930’ernes Barcelona med dens mange snoede gader, som åbner for et mysterie i menneskemængden. Jeg kom til også til at holde af dens forsættelse “The Angle’s Game”, som er lige så magisk.
  • “The Mayor of Casterbridge” af Thomas Hardy. Min kærlighed til Thomas Hardy har været stor lige siden jeg læste hans mesterværk “Tess of the d’Urbervilles”, og den er kun vokset yderligere i takt med at jeg har udforsket hans forfatterskab. “The Mayor of Casterbridge” er dog en helt særlig fortælling om en mands tilværelse på kanten, hvor han mister alt i en brandert, for derefter at arbejde sig op fra bunden, og den vandt mit hjerte.
  • “The Goldfinch” af Donna Tartt. Når jeg tænker tilbage på 2015, tænker jeg straks på Donna Tartt. Hun besidder en even til at få den litterære verden til at lytte til sig med stor inderlighed; lamslået og forblændet af den selvfølgelige storhed, hun altid bringer med sig, og “The Goldfinch” er ingen undtagelse. Den tog 11 år at skrive, og det er en roman, der har været værd at vente på. Det er en delvist en Dickens-lignende dannelsesrejse, der udforsker mennesket, kunstens indflydelse på livet, og livets indflydelse på kunsten. Det er en roman fuld af farver og mønstre om de mest grundliggende spørgsmål i moderne tid, og resultatet er overvældende.
  • “The Luminaries” af Eleanor Catton. “The Luminaries” vandt The Man Booker Prize i år 2013, og det er så let at forstå hvorfor. Det er en gigantisk historie om mennesker og levevilkår, skrevet på en måde, som næsten parodierer den viktorianske fløjeton-roman. Kapitlerne dokumenerer natte himlens bevægelser, månens faser og planeternes positioner, og karaktererne spejler sig i et kæmpemæssigt stjernekort. Der foreligger et kæmpe stykke arbejde bag bogen, og Catton har skabt en roman ligeså stor som nattehimlen selv.
  • “A Twistrose Key” af Tone Almhjell. At læse “A Twistrose Key” var som på ny at træde ind i et snedækkede Narnia fyldt med vidundere og talende kæledyr. Det er en vintertung verden, hvor en lille pige genforenes med sin forlængst tabte kælemus. Gensynet er kort, for vinterverdenen skælver under mulig ødelæggelse, og et stort eventyr venter. Tone Almhjell vinterkolde roman er så hjertevarm, at den smeltede mit hjerte.
  • “Dombey and Son” af Charles Dickens. Et af mine læsemål for 2015 var at færdiggøre de af Charles Dickens romaner, som jeg endnu ikke havde læst. Det ledte mig igennem et rigt forfatterskab, hvor særligt “Dombey and Son” står tilbage som den klareste erindring af alle Dickens bøger. Det er en enormt trist historie om en fars tab af sin eneste søn, og hvordan han fornægter sin ældre datter i sorgens tyngde, men det er også en historie, hvis slutning rørte mig meget. Dickens er en mesterfortæller, og fortjener uden tvivl en plads på min liste.
  • “Alt det lys vi ikke ser” af Anthony Doerr. Den prisvindende roman “All the Light We Cannot See” tog verden med storm, mig selv inklusiv. Jeg forelskede mig hovedkluns i dens handling og sarte sprog med sine mange farveskaler. Fra verdenskrigens rædsler, følger læseren en blind piges rejse gennem Frankrig, sideløbende med en tysk dreng, der forvilder sig ind i Hitlerjugend, men historien handler om mere end det. Den handler om håb for fremtiden, troen på mennesket og forestillingen om en juvel, der stråler om kap med romanens ord.
  • “Fingersmith” af Sarah Waters. Jeg kunne med lethed havde skrevet hvilken som helst af de tre titler af Sarah Waters på, som jeg har læst i årets løb, men fordi “Fingersmith” var min første bog af Waters, betyder den også noget ganske særligt. Som en portal til en vidunderlig verden, åbnede bogen sig mellem mine hænder og opslugte mig helt og aldeles som en roman sjældent har gjort.
  • “Emily of New Moon” af L.M. Montgomery. Emily Byrd Starr vandt mit hjerte ubetinget, da jeg omsider satte mig til rette med hendes historie. Hendes stormdrømmende sind og endeløse fantasi, udgjorde et spejl, hvori jeg så min egen refleksion; hun er en dagdrømmer, stædig og dramatisk. Da hendes far dør, flytter hun ind hos en af sine tanter, som hun aldrig har mødt, og som hun ikke er på bølgelængde med. Igennem de sidste to bøger knytter Emily venskabelige bånd. Bånd der brydes og bindes igen, imens andre forvandler sig til kærlighed, samtidig med at hun kæmper for at realisere sin drøm om at blive forfatter.
  • “A Little Life” af Hanya Yanagihara. Når jeg tænker tilbage på mit læseår, tænker jeg også på en af de nominerede til dette års The Man Booker Prize. “A Little Life” er en voldsom roman, hvis velskrevne ord fik tårerne til at trille, og jeg hulkede mig vej igennem de sidste kapitler i et blændende slør af mine egne salte tårer. Det er en stærk roman om en brogede vennegruppe i New York, der på trods af vidt forskellige storstormende drømme og karrierer håb, bindes sammen af én i vennegruppen, der forsøger at overleve fortidens spøgelser.

Hvilke store læse-oplevelse har I haft i år 2015? Deler vi nogle fælles foretrukne, eller ser jeres lister helt anderledes ud?

12 thoughts on “Læse-refleksioner #1: De 10 bedste bøger i år 2015

  1. Michelle H. Lindberg

    Jeg kan klart tilskrive mig hvordan Shadow of the Wind gør stort indtryk på en. Det er godt nok længe siden jeg læste den, kan slet ikke huske hvornår det var, men bogen sidder stadig fast i hukommelsen. Jeg tror også snart det skal være tid til en genlæsning. :)

    Rigtig godt nytår, og alt det bedste i 2016!

    1. Anne Nikoline

      Det er sådan en skøn roman. har du læst de to efterfølgende? Jeg har selv kun læst den næste, men den er mindst lige så skøn som den første.

      Godt nytår til dig også!

  2. Piskeriset

    Jeg skulle egentlig have læst A Twistrose Key her i juleferien, men så kom jeg i gang med et par andre bøger, så den får jeg først læst til januar. I løbet af næste år regner jeg også med at læse Vindens Skygge, der længe har stået på min to-read-liste :-)

    Jeg fik læst mange gode bøger i 2015 – både de stille og forsigtige fortællinger (eks. The Silver Dark Sea) til de store actionbrag (Mistborn-serien). Til næste år får jeg forhåbentlig læst lidt flere historiske romaner – tror det skal være en af mine udfordringer.

    Godt nytår!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      Så længe du får den læst på et tidspunkt, så går det nok. Det er sådan en vidunderlig historie. Jeg glæder mig meget til at høre mere om, hvad du synes om ‘Vindens Skygge’, når du får den læst. Den er så god! Det samme gælder dens efterfølger.

      Det er godt at høre, at du også fik læst mange gode bøger i 2015. Jeg har dog aldrig kunne forlig mig med Mistborn. Jeg prøvede at læse den første bog, men den fangede mig slet ikke, så den blev leveret tilbage til biblioteket.

      Godt nytår!

  3. Noelia Alonso

    All The Light We Cannot See also made it to my favourite reads this year. I found it to be such a powerful story and by the end I was in tears. I wanna read A Little Life next year when I have more time to appreciate the story since Uni doesn’t let me do much things nowadays :)

    1. Anne Nikoline

      No wonder, that book is so beautiful and powerful as well. Promise yourself to read ‘A Little Life’. I was in tears the most of them time I read it. It is one of the most powerful books I have ever read. It was hard. It was life.

  4. Karina Petersen

    Sikke mange bøger du alligevel fik læst! Jeg elskede også hver en linje og side i “Alt det lys vi ikke ser”.
    Ønsker dig og dine kære en dejlig nytårsaften :0)
    Godt nytår!

    1. Anne Nikoline

      Jeg er lidt ærgerlig over, at jeg ikke nåede mit mål, men jeg ser samtidig heller ingen grund til at skynde mig igennem en masse bøger alene for at nå mit læsemål. Det giver slet ikke mening. “Alt det lys vi ikke ser” er så smuk, så smuk.

  5. brittanyantoinette

    My favorite read this year has to be Sense and Sensability by Jane Austen-it honestly became one of my favorite books out of 2015 and it honestly makes me wanna read more classics

    1. Anne Nikoline

      I’m so happy you enjoyed ‘Sense and Sensibility’. It such a lovely story and very close to my heart. You should definitely read more classics. I can highly recommend Austen’s “Northanger Abbey” too.

  6. Resh Susan @ The Book Satchel

    Missed your posts and super gorgeous pictures while I was on vacation. Happy new year to you. The Goldfinch is on my TBR since forever. I want to read A little life but the big size puts me off. I have heard SO much about that book. The same with Luminaries. Too big! Loved All the light we cannot see for his poetic depiction of war

    1. Anne Nikoline

      Why, thank you so much for your kind words. Happy new year to you too! It took me awhile too to get to The Goldfinch, and now I’m only sorry I didn’t get to read it sooner. It was very, very good. I absolutely loved A Little Life. it had me in years for most of my reading. It is disturbing and wonderful and absolutely perfect. The Luminaries is a little like a Charles Dickens novel; huge and sometimes hard to make your way through, but it is worth it. The Luminaries is wonderful.

Skriv et svar

