“Christmas waves a magic wand over this world, and behold, everything is softer and more beautiful.”

Julen er en tid på året, der gør alting lidt mildere, en smule lettere. Jeg holder meget af den for dens sammenbringning af venner og familie fra nær og fjern, hvordan den sætter urets viser i stå og alligevel får tiden til at flyve afsted. Jeg holder af julen for dens varme; både i form af de langsomt dryppende stearinlys med kalenderdagene på, men også i form den kærlighed, som unægteligt breder sig i hjemmet sammen med duften af hjemmebagte småkage. Jeg holder af grimmejulesweatre og papirklip. Ligeledes holder jeg meget af at skrive ønskelister, og jeg elsker at finde på gaver. Hvert år sammensætter jeg en nøjeudvalgt liste af ønsker, der har været længe undervejs og pludselige indskydelser, og hvert år ved juletid afspejler min ønskeliste ofte min boglige passion i sådan en grad, at den næsten spilder over at titler. Selvom jeg ofte bliver mødt med lette og opgivende suk, når min færdige ønskeliste går på omgang, så er firkantede pakker gaveglæde på højeste plan, og i år er ingen undtagelse hvad angår indholdet på min ønskeseddel.

  • “Great Expectations” af Charles Dickens. Denne vidunderligt titel befinder sig allerede på min bogreol, men fordi min udgave fra Penguin Clothbound er slidt og skrøbelig med sit omslag, har jeg længe sukkede efter denne smukke udgave fra Barnes and Noble, som ikke kun er mere hårdfør men også virkelig smuk.
  • “His Dark Materials” af Philip Pullman. Det er længe siden, at jeg sidst læste Pullman vidunderlige bøger om pigen Lyra i det snedækkede Oxford, og jeg har længe ledt efter en smuk udgave til min bogsamling. Denne udgave fra Folio Society er denne juls højeste juleønske, men den svimlende pris gør, at jeg næsten ikke tør håbe.
  • “Harry Potter and the Philosopher’s Stone” af J.K. Rowling. Jeg har længe debatteret med mig selv, hvorvidt jeg ønskede mig bogen. Jeg har dog måtte indse, at jeg er helt fortryllet af de magiske og farvestrålende illustrationer, som denne udgave tilbyder, og så håber jeg på, at alle bøgerne med årene bliver illustreret.
  • “Peter Pan” af J.B. Barrie ejer jeg allerede i et par udgaver, men ingen er helt så smuk som denne eventyrlige sag. Den er fyldt med små finurlige påfund, farvestrålende illustrationer, popup effekter og dets lignende.
  • My Ideal Bookshelf er et skønt koncept lavet af en amerikansk illustrator. Jeg har i årevis sukket efter et billede derfra. Bogryggende er varierende og farvefulde. Det er en skøn måde at fremvise bøger, der siger noget om en som læser, og jeg ville elske at have denne lille samling af bøger stående som et billede på mig selv som læser.
  • Teaterbilletter til “Fornuft og følelse”. Til foråret opføre Århus Teater en musikalsk version af “Fornuft og følelse” med Peter Langdal som instruktør, og jeg bliver nødt til at opleve det.

Står der også bøger på din ønskeliste? I så fald, hvilke? Og hvad er dit højeste juleønske i år?

7 thoughts on ““Christmas waves a magic wand over this world, and behold, everything is softer and more beautiful.”

    1. Anne Nikoline

      Have you read Dostoyesky before? He is one of my favourite Russian authors. Especially ‘Crime and Punishment’.

      1. Resh Susan

        No I havent. But so many people on Instagram were recommending it for me which piqued my curiosity. I have Brothers Karamazov on the way.

      2. Anne Nikoline

        No wonder people have recommended it to you. It is good although it’s also very long. Very Russian I guess. :D

  1. Piskeriset

    Der er ALTID mange bøger på min ønskeseddel – det er bare sjældent, jeg får mere end 1-2 af dem (familien synes, det er kedeligt at købe bøger… jamenaltså…).

    Jeg håber du får mange dejlige hårde pakker i næste uge ♥

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      Bøger er også skønne gaver at få – selvom mange måske mener, at det er en kedelig gave (!).
      Jeg håber virkelig også, at du får nogle dejlige bøger, for slet ikke at tale om en dejlig jul.

Skriv et svar

