Læselister #2: Julelæsning


De første snefnug har allerede begivet sig ned fra himlen, og selvom de er forsvundet igen, gjorde deres tilstedeværelse noget ganske særligt ved mit humør. Dagene blev indhyllet i et magisk skær. Klassiske julemelodier har fundet vej til mine læber, som jeg sagte nynner for mig selv. Jeg har fundet mine varmeste striktrøjer frem fra klædeskabets bagerste, og flettede julehjerter til jeg så stjerner. Fordi jeg rejser meget i December, har jeg ikke nogen chokoladejulekalender, men det gør mig ikke så meget, fordi dagene er fyldt med julebag og pyntning. Film som Love Actually, How the Grinch Stole Christmas og Alene Hjemme har jeg også fundet frem, og hver aften falder jeg i søvn med et større smil på læberne end den forgående. Pludselig fik jeg læst til at genåbne C.S Lewis’ nostalgiske garderobeskab og betræde det snedækkede landskab i Narnia i lyset fra det nedtællende kalenderlys. Jeg har et utal af kortere noveller og vintereventyr stående på mine hylder, nye og ukendte tilføjelser såvel som gamle kendinge, der får mit hjerte til at banke hurtigere. Pludselig har jeg lyst til at genlæse “Little Woman” og resten af Louisa May Alcotts julenoveller, Philip Pullmans snedækkede Oxford i “His Dark Materials” og Clement Clarke Moores smukke digt, “A Visit from St. Nicholas”. Decembermåned er for mig indbegrebet af julelæsning, som jeg udfylder de lange vinterdages venten, og af samme grund har jeg sammensat en liste med nogle af julens mest eventyrlige fortællinger, som jeg selv vil udfylde mine decemberdage med.

Anbefalinger til vinterkold læsning og nostalgisk juleglæde.

  • “The Gift of the Magi” af O. Henry er smuk og komisk fortælling om ønsket om at give og glæde på trods af fattigdommens begrænsninger, men også hvordan kærligheden er den største gave af alle. Det er noget af det mest hjertevarmende jeg længe har læst, og en historie jeg gerne genlæser ved juletid.
  • “Letters to Father Christmas” af J. R. R. Tolkien. Mit hjerte banker ubetinget for Tolkiens mesterlige forfatterskab, og med “Letters to Father Christmas” skabte han en kærlig tradition for sine børn, hvor hun hvert år skrev breve på julemandens vegne til dem. Historierne handlede om livet på Nordpolen, om den klodsede isbjørn og bogen er fyldt med søde eventyr beregnet til børneøjne.
  • “The Night Before Christmas” af Nikolai Gogol. Russiske eventyr er atypiske, afvigende og helt igennem fantastiske. Nikolai Gogols eventyr er vinterkolde og udspiller sig en frostklar nat lige op til jul, hvor hekse flyver over Ruslands nattehimmel, og kærlighed og misundelse breder sig på jorden.
  • “The Lion, the Witch and the Wardrobe” af C.S. Lewis er en unægtelig vinterklassiker fyldt med funklende, faldende sne og tykke vinterlandskaber dækket med tunge snedynger. Selvom bogen ikke som sådan er en julebog, på trods af at julemanden faktisk optræder i den, så har jeg altid forbundet den med denne sødmefyldte tid. På samme måde som jeg hver jul ser den i fjernsynet, holder jeg også af at genlæse den.
  • “The History of a Nutcracker” af Alexandre Dumas. Historien om nøddeknækkeren er egentlig skrevet af E.T.A. Hoffmann, og selvom jeg holder af den, så er Alexandre Dumas en mageløs fortæller, når han gendigter eventyret om Maria, der drager på eventyr i et sukkerglaseret landskab sammen med en nøddeknækker.
  • “A Christmas Carol” af Charles Dickens. Ingen julelæsning er komplet uden Charles Dickens. Dickens er ophavsmanden til mange smukke julehistorier og grundlæggeren af mange af vores nutidige juleværdier. Det er også en tradition, at jeg genlæser “A Christmas Carol” i de sidste og mest langsommeste dage op til jul.

Jeg har også fået nye tilføjelser ind ad døren for at fylde decemberdagene med julelæsning:

  • “The Snow Queen and Other Winter Tales” af Hans Christian Andersen m.fl. (fra Barnes and Noble Leatherbound Classics, 2015) er en stor samling af julehistorier og vintereventyr. Selvom jeg ikke vil læse Andersens eventyr på engelsk af princip, glæder jeg mig derimod til at læse snefunklende historier fra Oscar Wilde, Andrew Lang og selvfølgelig flere fra julens ukronede konge, Charles Dickens.
  • “Round the Christmas Fire: Festive Stories” af John Cheever m.fl. (fra Vintage Classics, 2013) er endnu en samling af vinterkolde historier, bittersøde juleminder og kolde vintergys fra blandt andet E. Nesbit, Edith Wharton og Truman Capote. Det er alle historier med julen i hjeretet, og som jeg glæder mig til at læse.
  • “The Chronicles of Narnia” af C.S. Lewis (fra Folio Society, 2012). Jeg har længe sukket over Folio Societys udgået udgivelser om det eventyrlige Narnia. Det er en historie, som jeg skatter højere end noget andet, og derfor har jeg længe kigget på dette smukke bokssæt, set det forsvinde for atter at dukke op igen på eBay og bekræfte, at julen i sandhed er miraklernes tid. De kølig mintgrønne bøger er uden tvivl mit lykkeligste bogfund længe.

Læser i også hovedsageligt julebøger i december? Uanset hvad, hvilke bøger planlægger I så at fylde jeres juledage med, og har I i den forbindelse købt nye tilføjelser til jeres hjemmebibliotek, som I kan anbefale til fremtidig læsning?

10 thoughts on “Læselister #2: Julelæsning

  1. Malene H

    Hvor er det nogle smukke bøger og åh, Narnia sættet er jo fuldstændig magisk! Jeg kan virkelig godt forstå, at du er så glade for dem. :’)

    Min decemberlæsning er lidt blandet, men jeg sørger for, at få lidt julelæsning ind i bogstakken og har blandt andet fået læst ‘Nøddeknækkeren’, som jeg smilede mig vejen igennem. <3

    1. Anne Nikoline

      Narnia sættet er også en del af min bogsamling, som jeg skatter højest. Det er helt perfekt.

      Læste du Dumas eller Hoffmans udgave? De er begge rigtig gode, selvom jeg følte mig mere fortryllet af Dumas genfortælling.

  2. Rikke Simonsen

    Så fint et indlæg med rigtig gode anbefalinger!

    Og hvor er alle bøgerne bare så smukke <3

  3. Mette

    Årh, alle de pæne bøger! Jeg var ikke ellevild med coveret på ‘The Snow Queen and Other Winter Tales’, da jeg så det første gang – pigen på forsiden minder lidt for meget om japansk manga, synes jeg – men jo mere jeg ser på den, jo flere smukke detaljer lægger jeg mærke til. Jeg er specielt vil med de mange snefnug og bogryggen.
    Jeg er også meget forelsket i Narnia-boksen, og tanken om, at jeg får netop den udgave i julegave, får mig til at smile i hele hovedet. Den er helt vidunderlig at se på!

    Jeg har også bestemt mig for at læse en masse julehistorier i år. Netop nu læser jeg ‘The Night Before Christmas’, og senere vil jeg læse ‘The Nutcracker’, ‘Letters to Father Christmas’ og selvfølgelig ‘A Christmas Carol’. Jeg færdiglæste også ‘Peters Jul’ for første gang for nogle dage siden, og den var lige så varm og julet, som jeg havde håbet.

    1. Anne Nikoline

      Narnia-boksen er perfektion; et absolut must i en bibliofils samling. Glæd dig til at modtage den – og hvilken perfekt julegave det er! ‘The Snow Queen and Other Winter Tales’ er også en skønhed uden lige, og der er virkelig mange spændende historier i den, som jeg slet ikke kan vente med at læse. Der er overraskende mange, som jeg ikke kender. Kender du dem?

      Hvad synes du om ‘The Night Before Christmas’? Gogol er sådan en god og komisk fortæller, og uden tvivl en forfatter, som jeg skal læse meget mere af. ‘A Christmas Carol’ er helt sikkert også et must. For mig er den en fast tradition. Jeg kender faktisk godt ‘Peters Jul’, da jeg har fået den læst flere gange, men jeg tror faktisk aldrig, at jeg selv har læst den. Det må uden tvivl blive næste jul.

  4. Noelia Alonso

    The only christmassy read I have is Harry Potter and I only include it in that category because I always re-read it during the holidays. But I’m planning on reading A Christmas Carol this year on Christmas’ Eve. I haven’t added any christmassy reads to my shelves but “The Snow Queen and Other Winter Tales” is on my wishlist so I hope my family can get it for me. Oh, and those Folio Editions of The Chronicles of Narnia are BEAUTIFUL!

    1. Anne Nikoline

      I don’t know why, but Harry Potter is a perfect read at this time of the year. Those Christmas chapters are so, so good. Who wouldn’t want to walk into the Great Hall covered in falling snow and with a grand tree? I also read ‘ A Christmas Carol’ on Christmas Eve. It’s always my last read and a perfect way to end the season. Fingers crossed you’ll get ‘The Snow Queen and Other Winter Tales’ – it’s so beautiful!

  5. brittanyantoinette

    I try to read some christmas novels, like Eloisa James ‘An Affair Before Christmas’ and sometimes I’ll pull out Harry Potter. “The Snow Queen and Other Winter Tales” looks beautiful-including the Narnia Folio editions!!!!

    1. Anne Nikoline

      That sounds like perfect reading to me. Christmas just calls for cold and cosy reads and Harry Potter is absolutely perfect for that. Both ‘The Snow Queen and Other Winter Tales’ and the Narnia-box is stunningly beautiful. I love them so much.

Skriv et svar

