Månedlig opsummering: velvillige november


I November: rev jeg en uge ud af min kalender, vinkede farvel til pligter og gøremål, til fordel for at slentre ned af parisiske gader, forsvinde i menneskemængden med min kæreste i hånden, for indåndede byens liv og lykke. Jeg tilbragte timer i diverse boghandlere, hvor mine indkøb øgede mit hjemmebiblioteks størrelse betydeligt. Dagene efter min hjemkomst kunne jeg ikke kende fra hinanden. De var alle ens. Eksamensopgaver begyndte at optage min tid, og min læselyst svandt ind, imens befandt mine tanker sig stadig i Paris.
I november læste jeg: kun 10 bøger.
I november købte jeg: 89 bøger heriblandt Penguins Little Black Classics.
Novembers lyrikvalg: Emily Brontës “The Night is Darkening Round Me”, som var mørk og vidunderlig.
Novembers store læseoplevelse: Faktisk har hovedparten af de bøger, som jeg har læst i månedens løb, alle været ganske gode. Særligt holder jeg af “The Meek One” af Fjodor Dostojevskij, som jeg kunne tale om i timevis, men også Robin Hobbs kæmperoman “The Mad Ship” forsvandt på blot et døgn, og jeg elskede den.
Novembers mest skuffende læseoplevelse: er uden tvivl “Efter dig” af Jojo Moyes. For mig sluttede historien med forrige bogs punktum, og derfor fandt jeg denne helt unødvendig.
Novembers mest mindeværdige ord: “Everyone thinks that courage is about facing death without flinching. But almost anyone can do that. Almost anyone can hold their breath and not scream for as long as it takes to die. True courage is about facing life without flinching.” De prisværdige ord fandt jeg i “The Mad Ship” af Robin Hobb.
Novembers læseklub-læsning: “The Burid Giant” af Kazou Ishiguro som indhyllede mig i en tåge af forvirring, fascination og fortryllelse, og dens tvetydige slutning tog mig med storm.
På decembers læse-liste står der: genlæsninger og nyopdagelser. Jeg har planer om at genlæse min allerkæreste “The Lion, the Witch and the Wardrobe”, som altid formår at bringe mig i julestemning. Jeg vil begive mig gennem snedækkede landskaber med “The Snow Queen and Other Winter Tales”, og varme mig på “Round the Christmas Fire: Festive Stories”. Derudover runder jeg altid min julelæsning af med at genlæse “A Christmas Carol” af Charles Dickens, som er en historie jeg har kendt lige så længe, som jeg kan huske. December bliver en magisk læsemåned.

Hvad fik I læst og oplevet i november? Og hvad står på jeres læse-liste for næste måned?

6 thoughts on “Månedlig opsummering: velvillige november

    1. Anne Nikoline

      Det må du endelig love dig selv at gøre. Det er sådan en skøn roman – for slet ikke at tale om serie! Jeg ved efterhånden ikke selv, hvor mange gange jeg har genlæst “The Lion, the Witch and the Wardrobe”.

  1. Noelia Alonso

    First of all I really like the new blog design :) and I have to agree with you. “The Night is Darkening Round Me” was really good. I’m not the biggest fan of poetry since I have a very hard time with it but I found Emily’s poems incredibly atmospheric :)

    1. Anne Nikoline

      Why thank you, I’m so glad you like it. I need my pictures to be bigger and have a sidebar, and with my last theme I couldn’t make those, so I went ahead and got this theme. I really like it too.

      To read poetry is something very different from reading novels and short stories. It took me awhile to get into it, but I really enjoy reading poetry collections, and “The Night is Darkening Round Me” is just beautiful. Very atmospheric as you described it.

  2. Karina Petersen

    Sikke fin bloggen er! Jeg ønsker mig også de små skønne bøger fra Penguin – de er så fine og små med en masse fine fortællinger. Eksamenerne trænger sig på, men dejligt at du kan drømme lidt om det skønne Paris. Ønsker dig en dejlig og glædelig 1. december.

    1. Anne Nikoline

      Mange tak! Det tog lidt tid at få den helt på plads, men jeg tror, at den er ved at være der nu. En opdatering var tiltrængt.
      Little Black Classics er sådan en fin måde at få læst lidt klassisk litteratur på. Det er til at overskue, når bøgerne ikke er længere – selv for de, der mener at den genre er tung og vanskelig at komme igennem.

Skriv et svar

