Læselister #1: Efterårets anbefalinger


Der er noget ved efterårets omskiftelighed i vind og vejr, som kalder på en helt særlig slags bøger; bøger, der udforsker det endeløse mørke for hvad det gemmer på, og som formår at åbne døre til fremmede skyggeverden. Det er i dette altomsluttende mørke, at mystik og magi holder til. Jeg har i anledningen af novembers begyndelse samlet et liste over bøger, som egner sig perfekt til efterårets mørke. Bøger der skal læses i skæret fra stearinlys, under dynen iført varme uldstrømper og med en kop skoldhed te. Listen afspejler de bøger, som jeg selv tager frem fra reolens hylder og vanligt læser, når mørket falder på, men der er også et par enkelte nytilkommende bøger at finde der. Jeg kunne nævne utallige bøger, som ville kunne blive ydet bedst retfærdighed i efterårets farvevirvar og kolde vindpust. Jeg kunne have nævnt Neil Gaimans “Coraline”, som jeg konsekvent kun læser i efterårsmånederne, den spilttede historie om mennesketsindet i “Dr. Jekyll og Mr. Hyde” af Robert Louis Stevenson, eller “The Haunting of Hill House” af Shirley Jackson, som gav mig hjertebanken. Neden for finder i mit nøjeudvalgte liste bestående af 10 romaner med efterårsstemning, der passer perfekt til årstiden:

  • “Carmilla” af Joseph Sheridan Le Fanu. Uhyggen breder sig, når Le Fanu fortæller historien om den unge Lauras møde med den mystiske Carmilla. Efter hendes tilkomst til byen, melder det ene dødsfald sig efter det andet sammen med andre mystiske omstændigheder, og Lauras følelsesmæssige sløret blik ændres langsomt da sandheden om Carmilla røbes.
  • “Dracula” af Bram Stoker. Ingen læseliste til efteråret er komplet uden denne titel. Den blodsugende vampyr er en klassisk fortælling uden lige, der bevæger sig ned af snoede gange og gennem mørke døre, og selv som læser er det svært ikke at se paranoidt sig over skulderne, når sandheden om Grev Dracula tvinges frem i lyset.
  • “Frankenstein” af Mary Shelley. Sjælden er der skrevet en så smuk en roman om noget så foruroligende. Frankenstein skaber sig et monster, han ikke kan styre, og hans opfindelse løber løbsk og hjemsøger ham ikke kun om natten, men også i de overskyede dagtimer og sønderriver hans liv.
  • “The Hound of the Baskervilles” af Sir Arthur Conan Doyle. Når denne bog åbnes, vælder en tung og tuk tåge ud fra siderne og opsluger læseren. Sherlock Holmes sender Dr. Watson ud for at undersøge et mord, hvor de eneste spor at gå efter er fra en kæmpemæssig hund, der gemmer sig i den uigennemtrængelige tåge ude på heden, hylende mod månen.
  • “Jane Eyre” af Charlotte Brontë. En guvernante fanges langsomt i et følsomt stormvej med sin arbejdsgiver, der gemmer på dybe og afgørende hemmeligheder, gemt bag dørene på Thornfield Hall, og som kradser på væggene om natten og får uhyggen til at brede sig helt ind i hjertekulen — både hos læseren selv og hos den unge Jane.
  • “The Picture of Dorian Grey” af Oscar Wilde er en fortæælling om en mands fald ned i forfængelighedens afgrund. Dorian får sit portræt malet, sælger sin sjæl til djævelen, og for hver ugerning han begår, falmer billedets skønhed, imens hans egen forbliver ungt. Men ikke for evigt…
  • “The Turn of the Screw” af Henry James er en rigtig spøgelseshistorie; historien følger en guvernantes pasning af to børn på en støvet ejendom, der gemmer på en underliggende uhygge, der langsomt spreder sig og overtager handlingens umiddelbare idyl og opsluger den fuldkomment.
  • “Rebecca” af Daphne du Marurier. Kuldegysningerne breder sig langsomt i du Maruiers mørke fortælling om en kvindes gradvise opdagelse af sin ægtemands tidligere liv. Det er en historie med mørke gange med afløste døre, spindelvæv i enhver krog, et spind spundet af løgne og bedrag.
  • “The Woman in Black” af Susan Hill. En stormfuld aften i skæret fra pejsen, nedskriver en mand sin historie om en mystisk sortklædt kvinde nær en ejendom, der ligger langt fra fastlandet. Da han træder et skridt hen imod kvinden, der forsvinder i tågen, forsvinder han ind i mysteriet om hvem kvinden er. Det er en historie med knirkende gulvbrædder, pludseligt blafrende gardiner og menneskets mørke dyb.
  • “Wurthering Heights” af Emily Brontë. Vinden i bogen får træerne til at svaje faretruende, og breder sig over dens ord med en rystende kulde. Det er en historie i en historie om begær, magt og besættelse, som fremmaner spøgelser, der strækker sig over et helt liv og langt ind i døden.

Læser I også efter sæson? Hvilke bøger finder i frem her i efterårsmørket?

12 thoughts on “Læselister #1: Efterårets anbefalinger

  1. Noelia Alonso

    Great list of recommendations and although I haven’t read them all, I know I will someday. Jane Eyre is my favourite classic and I cannot wait to reread it this year for Uni. Wuthering Heights is another I wanna get into again. Dracula however, was not for me. I appreciated the story, I liked it alright but I felt like the way it was told didn’t help me. I’m not a massive fan of epistolary form, or at least with that particular book. I’m currently reading Frankenstein and I’m hoping to love it although it shares the same form. Fingers crossed xx

    1. Anne Nikoline

      ‘Jane Eyre’ is a masterpiece. I’m so glad you liked it. ‘Wuthering Heights’ is more difficult to read because of its structure and heavy writing style, but I really like it anyway. It’s absolutely perfect for the season. I know you cannot compare all the Brontës to each other, but if you are a Brontë-fan you really must read WH. It’s been years since I read ‘Dracula’ and I’m planning on doing it very soon (hopefully).
      I really hope you enjoy ‘Frankenstein’. It’s absolutely heartbreaking how beautifully it’s written. Just the thought of it makes me want to reread it!

  2. Piskeriset

    Lige nu sidder jeg også undrer mig over, hvorfor jeg aldrig har læst Carmilla, så den er noteret på to-read-listen :-)

    Jeg læser ofte dystre og uhyggelige bøger om efteråret. ‘The Turn of the Screw’ er faktisk på min liste over lydbøger, jeg regner med at høre i denne måned.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      ‘Carmilla’ er fantastisk. Lesbisk varmpyrfiktion med et hint a gotik – what’s not to like?
      Jeg synes virkelig at ‘The Turn of the Screw’ er en god bog, selvom jeg faktisk bedre kan lide filmatiseringen. Det er dog stadig en helt perfekt bog til årstiden.

    1. Anne Nikoline

      Du må endelig lade mig høre, hvad du synes om den, når du får den læst. <3

  3. brittanyantoinette

    Awesome read recommendations!! I’m going to get to Dracula soon, and I’m gonna read the rest of these books one day, including the Hounds of Baskerville because I’ve never read Sir Authur Conan Doyle

    1. Anne Nikoline

      Why, thank you! I really think ‘Dracula’ is a great novel although it’s been year since I last read it. I’m not really that into crime novels and such, but I do enjoy Sir Authur Conan Doyle. I think he’s absolutely brilliant. I especially love ‘the Hounds of Baskerville’.

  4. Stine Holt

    Rebecca er en af mine all-time favoritter – du Maurier’s sprog er så fantastisk farverigt og levende. Jeg elsker især hendes naturbeskrivelser – eminent sprog.
    Jeg har selv planer om at læse Jane Eyre inden året er omme; jeg glæder mig rigtig meget til endelig at stifte bekendtskab med værket, som jeg har hørt så meget om.
    Rigtig gode anbefalinger!

    1. Anne Nikoline

      Det er jeg glad for, at du synes!
      ‘Rebecca’ er sådan en vidunderlig bog, så jeg kan kun være enig med dig i din ros af du Maurier. Hun er helt fantastisk. Har du læst andet af hende?
      Hvis du kan lide ‘Rebecca’ vil og sikkert også kunne lide ‘Jane Eyre’. Den har meget samme stemning, eller rettere så har ‘Rebecca’ en lignende stemning.

    1. Anne Nikoline

      Mange tak! Efteråret kalder også bare på dyster læsning. Jeg har faktisk heller ikke læst ret mange gyserbøger, og de få jeg husker, har ikke været særligt uhyggelige. Jeg har læst et par af Stephen King såsom ‘Dyrekirkegården’, ‘Knogler’ og ‘Ondskabens hotel’, og jeg synes faktisk ikke, at de var særligt uhyggelige. Derimod skal der ingenting til, før en gyserfilm skræmmer livet af mig. :D

Skriv et svar

