Dewey’s Read-a-Thon: et læsedøgn


Det sker en gang hvert halve år, at jeg river et døgn ud af min kalender, og som jeg konsekvent afsætter til samme begivenhed. Selvom jeg har talt dage, og utålmodigt har ventet, kommer dagen alligevel helt bag på mig. På lørdag er det atter tid til at læse weekenden væk, og det er sjette gang, at jeg deltager i Dewey’s Read-a-Thon. Dewey’s Read-a-Thon går i al sin enkelhed ud på, at man læser så meget, som man kan, eller så meget man har lyst til i 24 timer. Selvom det er sjette gang, at jeg deltager, er glæden til begivenheden ikke blevet mindre, for den er altid fyldt med enestående læseoplevelser, nye bekendskaber og en følelse af samhørighed med læsere fra hele verden. Jeg glæder mig meget til lørdagens læsning, og af samme grund har jeg allerede forberedt mig på alle tænkelige måder: Emil har lovet at sørge for aftensmad til os, og jeg har sørget for, at nyvasket sengetøj ligger klar, sammen med mine blomstrede natbukser og en nyindkøbt striktrøje. Jeg har købt en sort te med smag af blåbærmuffin, samt varmkakao til de sene nattetimer med dertilhørende skumfiduser og kaneldrys. jeg har også købt et bredt udvalg af godter af både den sunde og usunde slags – med alt fra chokolade til jordbær, småkager overtrukket med grøn matcha-te, og hvid chokolade med jordbærsmag, mandler og brombær fra haven.

Jeg har længe udset mig bøger, som skal optage mit læsedøgn. Jeg har lagt nye bøger i stakken og fjernet dem igennem, men omsider har fundet den helt rigtige bogstak. Jeg planlægger at tage hul på mit læsedøgn i traditionens tro ved at fælleslæse “The Remains of the Day” af Kazou Ishiguro, som jeg længe har glædet mig til at læse, sammen med Rikke. Når mørket falder på, vil jeg forsvinde ned i Susanna Clarkes noveller i “The Ladies of Grace Adieu and Other Stories” som er fyldt med feer og fjerne kongeriger. “Affinity” af Sarah Waters planlægger jeg at læse efterfølgende, og jeg kan dårligt vente med at påbegynde den, og i grænselandet mellem de sidste nattetimer og de første morgentimer vil jeg læse læse Daphne du Maruiers mørke noveller i “Birds and Other Stories”. Min sidste planlagte bog i stakken er “Postbuddet ringer altid to gange” af James M. Cain, som jeg længe gerne har ville læse. Jeg har dog også planlagt en ekstra bog, hvis tiden skulle vise sig at være på min side, selvom mit læsedøgn begynder et par timer senere på grund af arbejde. Min bogstak gør mig svimmel og ør, me sideantallet udgør dog kun 1248 sider.

Det kan synes helt fjollet at gøre så meget ud af læsedøgn, men Dewey’s Read-a-Thon er blevet en uundværlige begivenhed, og jeg afsætter gerne 24 timer i bytte for en dag med læsefælleskab. Dewey’s Read-a-Thon finder sted på lørdag kl. 14 og 24 timer frem. Den officiel tilmeldning findes på hjemmesiden her, der løbende vil blive opdateret med diverse konkurrencer og læseudfordringer.

På lørdag opretter jeg i traditionens tro et indlæg, som jeg løbende opdaterer med billeder og ord, som siger noget om mine læseindtryk. Deltager I på lørdag, og i så fald, hvordan forbereder I jer så? Planlægger I at få sovet, og hvor kan jeg mon følge jeres læsedøgn?

15 thoughts on “Dewey’s Read-a-Thon: et læsedøgn

  1. Pipalukbooks

    Jeg deltager på https://pipalukbooks.wordpress.com/. Jeg regner med, at sove, fordi jeg bliver helt umulig, hvis min soverytme skrider, så jeg sover, men ikke sikkert at det er så længe ;D

    Jeg deltager dog på min lidt egen måde. Det vil sige at jeg har forlænget det hele lidt så jeg tager både fredag og søndag med også. Jeg har sovet rigeligt i den seneste tid og samlet bøger sammen, som jeg viser på min instagram (pipalukbooks) og på min blog senere idag :D

    Udover at have fundet nogle bøger jeg vil læse, så er der ikke gjort så meget forberedelse endnu :D Det skal jeg gøre lige om lidt D:God vind til dig <3

    1. Anne Nikoline

      Rigtig god vind til dig også! Det bliver så hyggeligt at deltage endnu en gang, og du skal ikke beklage, at du er nødt til at tage et par timers søvn. Det regner jeg også selv med at gøre. Spændende med din udvidning af tiden.

      1. Pipalukbooks

        Jeg er allerede godt i gang med min del af readathon. Det går lidt langsomt, men jeg er fuldt tilfreds 😀

  2. Rikke Simonsen

    Åh, hvor jeg dog bare glæder mig til den skønne dag – og til at følge din læsning ;) – Jeg glæder mig især til at høre dine tanker om Susanna Clarkes noveller!

    Jeg laver også et opdaterende indlæg på bloggen, og så er jeg aktiv på min ‘bookstagram’-account :)

    1. Anne Nikoline

      Og nu er den her endelig! :D Det bliver så hyggeligt at følge med i dit læsedøgn og sludre undervejs. Susanna Clarkes noveller glæder jeg mig så meget til, fordi jeg elsker hendes “Jonathan Strange and Mr. Norrell” som novellerne relaterer sig til, så det skal nok blive godt.

  3. Piskeriset

    Jeg glæder mig til at følge dig – og så håber jeg, at du kan lide Affinity. Jeg læste den for en række år siden og kunne godt lide den (den slår dog ikke Fingersmith, som er min absolutte favorit).

    Mvh.
    Den lille Bogblog

  4. frkskou

    Jeg skal helt bestemt sove, ellers fungerer det ikke med læsning og familielivet. Glæder mig til at følge med hos dig, og min læsning kan følges på trolderier.wordpress.com og på instagram @trolderier Rigtig god læsning! :-)

  5. Camilla

    Ih, det bliver SÅ hyggeligt (igen)! Og sikke nogle fine, fine bogskatte du har udvalgt dig :)

    Jeg glæder mig til at høre mere om dine tanker om Clarke-bogen, da jeg selv havde meget forskellige følelser for de forskellige historier. Og ellers glæder jeg mig bare til at følge med herinde i morgen :)

  6. Karina Petersen

    Åhh, det lyder bare så hyggeligt hjemmehos dig:-) Glæder mig til, at følge med i din læsning i løbet af de 24 timer. Jeg ser frem til, at læse din mening om “Postbuddet ringer altid to gange” – Ku jo være at den (også) skulle på den meget lange to-read list <3

  7. Malene H

    Readathon er simpelthen bare noget af det mest hyggelige – jeg glæder mig så meget (14 timer endnu)!
    Jeg glæder mig til at følge dig og dit læsedøgn. <3

  8. Anne

    Go læselyst!! Spændende liste af bøger.

    Det er første gang i lang tid, at jeg deltager i en readathon, så kan ikke helt finde ud af, om min egen liste er for lang eller for kort – det sidste kan der heldigvis rådes bod på undervejs, da jeg har MANGE ulæste bøger liggende

Skriv et svar

