“Ultimately what I like about reading together is that we all make it happen together.”


Der er noget ved det at læse, som altid overrasker mig. Det er ikke kun pludselige sving i en handling, som får mig til at føle, at jeg falder som en anden Alice ned gennem et kaninhul af fiktionsverdener, og det er heller ikke de brusende følelser, som en bog kan fremkalde, der kan få mig til at føle mig som et skib i stormvejr. Det er derimod hvor socialt læsning kan være. Det er noget, som jeg bliver mindet om ved hvert readathon, men det er i den grad også noget, som bogbloggertræf formår at understrege, hvor omdrejningspunktet er bøger, bøger, bøger. I lørdags begav jeg mig med bankende hjerte mod Aalborg til det, der skulle blive mit første bloggertræf. Selvom jeg havde set deltagerlisten igennem, var jeg overrasket over det store fremmøde, hvor jeg kendte de fleste af navn, men kun en brøkdel personligt.

Bordene var udsmykket med firkantede pakker, der hver indeholdte “Simple Living”, som forfatteren Nadia Plesner kom for at fortælle om. Hun fortalte om det at være ung og naiv, at svæve på skyer af drømme og håb, og om at ramme jorden hårdt, da virkeligheden indfandt sig. Med en innovativ tegning, søgte hun at indsamle penge til krisen i Darfur, men endte i stedet at blive bekriget af et af verdenens største modehuse, der ønskede at censurere hendes kunst og karriere. Imens hun talte, piblede tårerne frem i øjnene på mig, og det var tydeligt, at hun brændte for retfærdighed, både hvad angår retten til at ytre sig i kunsten, men også når det gælder mennesker. Selvom Plesner genfortalte den historie, som vi alle sad med mellem hænderne, er det den af de mange bøger, som jeg fik med mig hjem, som jeg glæder mig mest til at læse.

Gyser og fantasyforfatteren Carina Evytt fortalte også om sine erfaringer med de danske forlag, og om at blive udgivet udgivet som forfatter. Hun fortalte bredt om sit forfatterskab i forhold til sine mange udgivelser, men også i forhold til at finde sig selv som genreforfatter. Jeg har aldrig læst noget af hende, men jeg nød bestemt at høre om hendes erfaringer. Der blev sat tid af til en saglig debat, om etikken omkring anmeldereksemplarer, og hvorvidt kan og bør anmelde en klassiker. Jeg nød debatten i stor stil, som også fik den faglige vinkel i form af at flere af de tilstedeværende arbejder i forlagsbranchen. Det var ikke kun fremmødet eller forfatterforedraget, der var overvældende. Det samme var de mange goodiebags med boglige tryk som “Book lovers are the best lovers” og “If you think reading is boring, you’re doing it wrong”, og fælles for dem alle var deres indhold; bogmærker, badges og bøger. Bogbloggertræffet var en svimlende oplevelse, også selvom jeg kun fik talt med en brøkdel af de mange deltagende. Det var dog skønt at være i selskab med så mange mennesker, og vide, at vi alle har bøgerne tilfælles. Af hjertet tak for en mindeværdig dag!

Tak til sponsorerne for alt det, et boghjerte kan begære: Alvilda, DreamLitt, Forlaget Facet, Forlaget Iris, Forlagets Punktum, Gads Forlag, Gyldendal, Hr. Ferdinand, Jentas, Lindhardt og Ringhof, Modtryk, Mofibo, People’s Press, Plusbog, Politikens Forlag, Rosinante&co., Tellerup, Turbine, Ulven og Uglen.

16 thoughts on ““Ultimately what I like about reading together is that we all make it happen together.”

  1. Karin

    Tusind tak for en dejlig dag, det var super fedt du var med i år. Så super fint med mere forlagsinput til debat.

    1. Anne Nikoline

      Det var et rigtigt fint arrangement, og det er bestemt ikke sidste gang, at jeg deltager. Det var super fedt med forlagsindput! Tak for en dejlig dag.

  2. nenaskov

    Man bliver aldrig træt af at snakke om bøger, bøger, bøger… derfor er det virkelig en eventyrlig dag, når vi mødes i Ålborg. :-) Men hvor var vi også bare mange afsted, nåede slet ikke over forbi dig. Det må jeg have tilgode! :-)

    1. Anne Nikoline

      Om ikke andet er der næste år, ikke sandt? Det er svært at nå omkring så mange søde mennesker, men det er godt at vide, at man har noget i vente.

  3. frkskou

    Det var sådan en fin dag, og vidunderligt med så mange bogelskere i et lokale. Det er jo helt umuligt at nå at tale med alle, desværre, ville så gerne have hilst på dig :-)

  4. Michelle H. Lindberg

    Tak for en hyggelig dag, desværre fik jeg aldrig den ‘længere historie’ da vi blev afbrudt mit i kagespisningen, så den må jeg have til gode til en anden dag ;)

    1. Anne Nikoline

      Selv tak, det var super hyggeligt! Du får gerne ‘den længere historie’ en anden gang. Det er også godt nok at have noget til gode.

Skriv et svar

