Bloggerbrunch hos Rosinante & Co. med forfatter Kenneth Bøgh Andersen


I min gymnasieår læste jeg “Djævlens Lærling” af Kenneth Bøgh Andersen, første bind i en hæsblæsende serie om en artig dreng, der ved en fejltagelse havner i helvede, og det blev første gang jeg stiftede beskedskab med hans forfatterskab. Jeg læste den første bog med iver, og vendte dagen efter tilbage til biblioteket for at låne resten af serien. I 2011 holdte Kenneth foredrag på selvsamme bibliotek, som havde kickstartet min glæde til hans bøger, og jeg husker, at jeg lige så ivrigt, som jeg havde læst bøgerne, stillede ham en række spørgsmål, imens han fortalte om sit forfatterskab. Fire år senere har jeg nu arbejdet hos Rosinante & Co., der relateret sig til Kenneth, og derfor begav jeg mig i lørdags op af trapperne til et ellers mennesketomt forlag, med et smil på læberne, inden en række bloggere blev inviteret til brunch med Kenneth.

Selvom den seneste bog i serien, “Den Faldne Engel”, stod til skue i receptionen, bar denne alligevel præg af weekendstilstand, men ude i kantinen var forholdene noget anderledes; omkring et af de mange borde stod der farvestrålende goodiebags, og der lå signeringsklare bogmærker på tallerkenerne. Bloggerne fandt alle vej til forlaget, blev inviteret inden for og fandt sig til rette i hinandens selskab. Jeg kendte flere af navn, men det var første gang, at jeg mødte flere af dem, og det var ganske fornøjeligt. Da Kenneth kom indfandt der sig en beundringsfuld stilhed i et kort øjeblik; manden som vi alle havde ventet spændt på gik rundt og hilste, og vi indtog derefter det overdådige morgenmadsbord. Snakken indfandt sig, og Kenneth besvarede spørgsmål omkring religion, ytringsfrihed og sine håb for sine bøgers fremtid.

Timerne forsvandt med snak og signering, og Kenneth fortalte om, hvordan det er at indtale sine egne historier som lydbog, hvordan bogserien startede som én enkelt bog, og sidenhen blev til en serie, men snakken faldt også på en af hans mange yndlingsbøger, Cormac Mccarthys “Vejen”, som betød noget ganske særligt for ham. Denne var også at finde i goodiebagen, naturligvis sammen med bogen, som hele arrangementet drejede sig om, “Den Faldne Engel”. Selvom mit arbejde på forlaget har involveret Kenneth, så var det med samme beundring, at jeg rakte ham min bog til signering i lørdags, som jeg gjorde for fire år siden, da jeg mødte ham for første gang. Det betød noget helt særligt. Rosinante & Co. skabte rammerne for en fantastisk formiddag, der let fik tiden til at forsvinde, imens de inviterede udfyldte den med smil og snak, og det er en dag, som jeg tænker tilbage på med stor glæde.

8 thoughts on “Bloggerbrunch hos Rosinante & Co. med forfatter Kenneth Bøgh Andersen

    1. Anne Nikoline

      I lige måde – det var en fandens god brunch! (Sjældent har bandeord været så brugbare, som i forbindelse med Kenneths bøger).

  1. Kathrine

    Hvor dejligt at det blev en god dag. Jeg er stadig ærgerlig over at jeg ikke kunne den dag. Kenneth Bøgh Andersen er lidt af en mester når det kommer til at skrive bøger.

    1. Anne Nikoline

      Du har så evigt ret. Det var en rigtig hyggelig formiddag, og det ville kun have været endnu hyggeligere, hvis du kunne have været der.

  2. Malene H

    Hvor lyder det bare til, at I havde en virkelig fin formiddag! Det ser i hvert fald virkelig hyggeligt ud og lyder ligesådan!
    Jeg må altså snart have læst noget af Bøgh Andersen.

Skriv et svar

