Politikens Boghal


Hver gang jeg er i København, er det altid den samme velbeskattet boghandel, som jeg troligt vender tilbage til. Politikens Boghal adskiller sig fra andre boghandlere ved, hvor absurd det end lyder, netop at have litteraturen for øje; hvor andre boghandlere flyder over med kontorartikler og dets lignende, er Politikens Boghal derimod fyldt til renden med bøger, magasiner og andre bogrelaterede perler i form af muleposer med litterære citater, ikoniske Penguin-krus, badges med boglige opråb, og dets lignende. Og bogreolerne er en verden for sig selv. Hvor mange boghandlere kun har et beskedent udvalg af engelske titler, virker udvalget i Politikens Boghal langt mere ligeværdigt sammenlignet med deres danske titeludvalg. Udvalget er så stort, at det gang på gang får mit hjerte til at slå lidt hurtigere, og selvom udvalget er at finde på butikkens bagvæg, er det altid her min søgen efter bogskatte begynder. Det sker sjældent, at jeg går tomhændet derfra, fordi udvalget netop er så omfattende. Det er her, jeg fandt mine højtskattede udgaver af Neil Gaimans værker, som ellers ikke er til at opstøve i udenlandske onlineforhandlere, og det er sjældent, at jeg ikke går derfra med en bog under armen og et veltilfreds smil på læben.

Politikens Boghal er en stille oase midt i storbyens tumult, hvor der er plads til at sidde og bladre bøgerne igennem eller til at få sig en kop kaffe eller te. Der er ofte mange mennesker, der færdes mellem reolerne i boghandlen, men pladsen er god og kun til onsdagens arrangementer er der en overflod af mennesker. Her strømmer mennesker til for at få et glimt af deres yndlingsforfattere, opdage nye og få en signering. Både forfattere som Siri Hustvedt og Anthony Doerr har været der, men også oversætteren Karsten Sand Iversen i forbindelse med sin oversættelse af James Joyces “Ulysses. Det er et skønt sted. Mest af alt elsker jeg Politikens Boghal for dens atmosfære. Det er en boghandel med et hjerte som få, der ubetinget banker for litteraturen og læsningen, og af samme grund har denne perle af en boghandel fået en særlig plads i mit bogelskende hjerte.

Politikens Boghal ligger i København på Rådhuspladsen 37. Boghandlen har åbent alle hverdage fra 9.00 – 19.00. Om onsdagen er åbningstiden forlænget til kl. 21.00, da boghandlen hver onsdag aften afholder litterære arrangementer.

9 thoughts on “Politikens Boghal

  1. Rikke Simonsen

    Jeg er også helt tosset med den boghandel! Den er så hyggelig, og jeg skal også altid lige ind og kigge, når jeg er i området :D

  2. Troels Beck Landbo

    Nu har jeg ikke brugt så meget tid i København (næsten anden ende af landet), så har aldrig været inden i den boghandel. Den lyder dog super god, og hvis jeg husker det må jeg se at komme forbi engang jeg er i København. Der en en boghandel i Århus jeg har været inden i et par gange (kan ikke huske hvad den hedder), og syntes super godt om den. Er dog ikke sikker på om den kun havde danske bøger, men der var flere hylder med Rosinate’s oversættelser af klassiker, noget man ikke ser ofte. Jeg får helt lyst til at gå ind i den boghandel næste jeg har tid og mulighed og så køre et par klassiske bøger med hjem.

    1. Anne Nikoline

      Den er uden tvivl et besøg værd. Jeg kommer der altid, når jeg er i hovedstaden, hvad end det er på grund af arbejde eller i forbindelse med spontane ture dertil. Det er sådan et skønt sted.

      Hvis du finder ud af, hvad den boghandel hedder, må du endelig sige til. Jeg er så ærgerlig over, at de lukker Vangsgård i Aarhus (jeg mener det er den). Det var ellers sådan et hyggeligt sted med café nedenunder.

  3. Anne

    Var inde forbi Boghallen tidligere her til aften på vej hjem fra en indisk restaurant – en god ven nævnte at hun var i tvivl om, hvad der skulle læses i hendes kommende ferie. Jamen vi skulle da i Boghallen for at snuse inspiration (vidste slet ikke, at de havde bygget om) – og jeg endte selv med to bogkøb, den ene havde jeg lige læst som e-bog men måtte eje de ægte vare -endte også med tre buttons som bare lå der i æsken og skreg på mig. Du har helt ret – atmosfæren emmer af at være en rigtig boghandel, hvor bøgerne er deres metier.

    1. Anne Nikoline

      Det er sådan et skønt sted. Boghallen er helt sikkert det rigtige sted at gå hen, hvis man mangler inspiration til læsningen.

    1. Anne Nikoline

      Den har virkelig den bedste atmosfære. Det er uden tvivl den bedste boghandel herhjemme.

  4. Malene H

    Åh, jeg besøgte også Politikens Boghal for første gang, her for nyligt. Der var hyggeligt og mange spændende bøger og sager – dog var jeg slet ikke så fortryllet, som jeg ellers har læst, at andre bogbloggere- og elskere har været, desværre..

Skriv et svar

