“Mariana” af Monica Dickens


“Mariana” af Monica Dickens, fra forlaget Persephone Books, udgivet i 2009 (org. udgivet i 1940).

Monica Dickens er Charles Dickens oldebarn. På trods af det rungende forfatternavn, er “Mariana” ikke en kendt roman. Derimod er derimod blivet genudgivet hos et forlag, der søger at give en stemme til oversete klassiker, så de kan komme til deres ret. “Mariana” er en bittersød dannelsesroman om en ung piges overgang fra barn til voksen, om at finde fodfæste i verdenen og i kærligheden. Imens bomberne falder under Anden Verdenskrig falder og afgøre skæbner, afventer Mary også sin. I ventetiden og i lyset og larmen fra de faldne eksplotioner, tænker hun tilbage på livet før krigen, hvor tilværelsen var mere ukompliceret, lettere og smukkere.

Mary er en forventningsfyldt pige, fuld af fremtidsdrømme og håb. hendes armbevægelser er store, men i takt med at tilværelsen tager til og krigen bryder ud, må hun gradvist gå på kompromis med sig selv og sine evigt store forventninger. Hun må sande, at den først store kærlighed ikke vil blive den sidste, at krigen sætter sit præg på landskabet og frygten for at gifte sig med den forkerte mand af de forkerte årsager. Selvom læseren følger Marys dannelse, forekommer hun næsten fremmed ved bogens slutning sammenlignet med dens begyndelse, og udviklingen er tydelig. Drømme opgives, håb slukkes, men nye og bedre kapitler begynder også. Handlingen er i sig selv ikke larmende, men derimod meget hverdagslig og meget fin.

“It was with a shock of pitying surprise that she realized, in later years, that the grown-ups had missed the paradise which the children found so easily.”

Hvad der gør “Mariana” til en så spektakulær læseoplevelse, kan jeg ikke umiddelbart sætte en finger på, for det skyldes ikke, at bogen hverken spændende eller medrivende, og alligevel læste jeg den på ganske få timer med stor iver. Med stor overbevisning skriver Monica Dickens om simple mennekser med simple tilværelse, der forvilder sig ind i hinanden og snubler over livet, sådan som det nu og en gang er. Hun evner at tegne et fyldstgørende billede af et liv, og hvordan det bliver berørt af mange andre. Mary vokser op og mister sit rosenrøde verdenssyn, den barnlige logik forsvinder og erstattes med skepsis og usikkerhed fra både krigen og kærligheden.

Hvor handlingen er nedtonet, skinner sproget som små strålende sole. Dickens’ indlevelse er tydelig, som om hvert ord er besjælet, mærket og følt af hende selv. Hun skriver med en overbevisende og tilbagelænet ro, som gør, at jeg forsvandt mellem sætningerne, der i stedet for at fremstå som ord på papir, blev til klare og levende billeder. Særligt holdt jeg af beskrivelser af Marys barndom og tidlige ungdom med barndomsture på landet. Jeg blev fuldstændig grebet af den idylliske atmosfære, bogen udånder. Disse notalgiske minder danner en perfekt kontrast til den iturevne forbindelse til barndomsfortryllelsen, som så ubarmhjertigt men uundgåeligt melder sig hos Mary.

“In the prow, a man was playing a violin. The single sound rose up from the water with an unearthly sweetness while the gondola floated away between the silent places like a dying swan.”

Ar læse “Mariana” var lidt som at syne hen i en anden tid, i en andens liv. Virkelighedens verden omkring mig forsvandt til fordel for Marys fjerne levetid, som gav genlyd langt ind i mine erindringer. Imens jeg læste var jeg hende, og jeg så verdenen igennem hendes øjne, og selvom det var fyldt med bittersødme, var det også en forunderlig verden, der viste sig. Marys verden er farvet af hendes naive syn, som hun langsomt må forkaste til fordel for at se virkeligheden i øjnene, men det er noget, som kræver mod, og det mod besidder hun. Jeg lærte meget af at læse “Mariana”, og det er uden tvivl en bog, som jeg igen vil tage ned fra hylden og forsvinde ind i.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.