Forfatterinterview med Jessica Thompson

© forfatterens hjemmeside

Hvem eller hvad inspirerede dig til at begynde at skrive?
Jeg har elsket at skrive lige så længe, som jeg kan huske. Jeg husker ikke et bestemt øjeblik, der inspirerede mig, men mine forældre gjorde, at jeg voksede op i et miljø, hvor det at læse altid blev opfordret. Jeg er så taknemlig for det! Om sommeren tog min mor mig med på biblioteket for at finde sommerlæsning, og jeg tror at min passion begyndte der. Da jeg var yngre holdt jeg meget af at føre dagbog, og i den skrev jeg min første lange historie, og jeg nød at skrive poesi som teenager. Fra jeg var omkring 13 vidste jeg, at jeg ville være forfatter.

Du har på nuværende tidspunkt skrevet tre bøger, som i højere eller mindre grad handler om kærlighed. Hvorfor skriver du om kærlighed? Er det et emne, hvor det er muligt at fortælle en historie, som ikke allerede er blevet fortalt før? Hvorfor tror du, at vi bliver ved med at læse om kærlighed?
Min gjerde roman bliver udgivet i England denne sommer, og den har også stærke underliggende temaer, der relaterer sig til kærlighed, men ligesom resten af mine bøger, er der også adskillige andre temaer på spil. Jeg tror, at det er svært at skrive om livet og det at være menneske, hvis ikke man på en eller anden måde skriver om kærlighed (eller manglen på samme). Det er et emne, som jeg nyder at undersøge og analysere, og det rammer os alle. Jeg tror på, at der altid vil være noget at tilføje til emnet om kærlighed. Alle har deres egne oplevelser med kærlighed, og hver og en af disse er valide og specielle. Jeg tror på, at kærlighed er noget, som menneskeheden aldrig vil stoppe med at tale om.

Your books have been classified as chick-lit. Hvad tænker du om det begreb, og føler du, at denne kategorisering er retfærdig? Skriver du dine bøger med bevidst intention om denne genre?
Jeg tror, at det er meget naturligt for mennesker at putte ting i kasser og kategorier. det samme sker med musik, selvom et musikstykke tilfører flere forskellige genrer og stilarter. Jeg føler, at så længe folk nyder mit arbejde, så er jeg ligeglad med hvilke box, de putter det i, da det alt sammen er en subjektiv mening. Jeg tror ikke, at begrebet chick-lit er ødelæggende, men jeg synes det er en skam, at kvindelige forfatters arbejde bliver kategoriseret som chick-lit, når det ikke er tilfældet for mandlige forfattere, der skriver om samme temaer. Jeg tror, at det er problemet med begrebet.

“This is a Love Story” er den simple titel på din første bog. Det er en meget afslørende titel i forhold til bogens handling. Hvordan udvalgte du titelen til bogen, og hvor længe tog det dig at skrive den? Var skriveprocessen her anderledes end fra dine efterfølgende bøger?
Titlen kom til mig, da jeg brainstormede titler sammen med mine forældre. Jeg elskede simpliciteten ved den, men jeg tror jeg var særlig betaget af den, fordi der er adskillige kærlighedshistorier i min bog, selvom de ikke alle sammen er romantiske som sådan. Siennas forhold til sin far og til den hjemløse mand, Pete, de er alle kærlighedshistorier på deres egne måde, men de er også forskellige. Det tog mig omkring et år at skrive bogen.

Foretrækker du en mandlig eller kvindlig forfatter, hvor du i “This is a Love Story” benytter dig af begge?
Jeg elsker at skrive ud fra både mænd og kvinders synspunkt, selvom jeg finder det særligt udfordrende at skrive ud fra en mands synspunkt. Det er sjovt, og jeg elsker udfordringer.

Som forfatter af kærlighedshistorier, elsker du sikkert også selv kærlighedshistorier. Er der nogen, du kan anbefale?
Jeg elsker alle mulige ting, så jeg udser mig ikke kun kærlighedshistorier eller romaner af den genre, men “One Day” af David Nicholls inspirerede mig virkelig meget. Den er uforglemmelig og klassisk, og jeg tror, at den er en af mine absolut yndlings ‘kærlighedshistorier’.

Sidst men ikke mindst, arbejder du på endnu en roman? Hvis det er tilfældet, kan du så fortælle en smule om den?
Lige nu har jeg fokus på en mulig femte bog. Jeg er på et meget tidligt stadie af idéer, og jeg leger med forskellige koncepter, og jeg prøver bare at genfinde en smule kreativitet efter meget arbejde med bog nummer fire, samtidig med at jeg har skulle afslutte min uddannelse. Det er alt sammen meget spændende!

Jessica Thompson er en britisk forfatter, der i denne måned udgiver sin fjerde roman, “The Waiting Game”. I kan læse mere om hende på hendes hjemmeside.

Skriv et svar

