“The Complete Maus” (Maus #1-2) af Art Spiegelman


“The Complete Maus” (Maus #1-2) af Art Spiegelman, fra forlaget Penguin Books, udgivet i 2003 (org. udgivet i 1991).

“Maus” både en fortælling om, hvordan Vladek Spiegelman overlevede Anden Verdenskrig og hvilke spor, krigen efterlod i ham. Fortællingen tager form, da den unge Art Spiegelman en dag spørger ind til sin fars oplevelser under kriger og begynder at skrive dem ned i tegneserieform, men selve beretningen begynder længe før det, og igennem sin fars ord, genskaber Spiegelman et stykke mørk verdenshistorie igennem kampen mellem katte og mus. I 1980’erne udkom “Maus” som en føljetonroman i tegneserieform i bladet “Raw”, og i 1991 færdigskrev Art Spiegelman historien og udgav den som bog. Sidenhen er denne grafiske roman blevet Pulitzer-prisen, som den første i sin genre.

Mit kendskab til tegneserieverden er minimalt, men da jeg tilføjede “Maus” til hjemmebibliotek, var jeg godt klar over, at jeg mellem mine hænder holdt en bog med en langt større berømmelse, end jeg nogensinde ville kunne forstå. Det er en af den slags fortællinger, der altid vil vække opmærksomhed, altid vil være original, og som altid vil være relevant alene på grund af dens tema og dens udformning. Hvor ubegribeligt det end lyder, formår Spiegelman at håndgribeligegøre Anden Verdenskrig ved at skildre den ud fra mus og katte, der lever i en uendelig musejagt. Ligesom George Orwells “Animal Farm”, bliver nogle ting blot endnu klarere, når de iføres nye kostumer.

“To die, it’s easy. But you have to struggle for life.”

Den symbolske betydning er dog kun i Spiegelmans tegninger, eftersom at musene gennemlever en tilværelse med opslidende arbejde, for sidenhen at blive gasset og kastet ned i de grave, som de selv har gravet. Musene er underlagt kattene, men de bliver hverken kradset, bidt eller lokket med ost. Havde det været tilfældet, ville symbolikken have stukket dybere både rent fortællemæssigt men også i mit hjerte, selvom jeg kom til at holde meget af historien alligvel. Særligt blev jeg berørt af en sekvens, hvor en tilfangetaget mus ihærdigt forsøger at forklare, at han i virkeligheden er en kat, og han skildres således som begge, og fordi Spiegelmans tegninger er så raffineret, påpeger han i den forbindelse, hvor lille en forskel der egentlig er mellem musene og kattene.

Historien er ikke alene kompleks i det den handler om holocaustene under Anden Verdenskrig, men den er også kompleks i sin struktur. Flere gange blev jeg overrasket over dens mange metafiktive elementer, som jeg blev mødt af; Art kommenterer på sin egen skriveproces, og inddrager endda billeder af virkelige familiemedlemmer, som han ikke har maskeret som mus. Kernehistorien er i sig selv hårdtslående og rammende, og på grund af dens mange lag er læseoplevelsen noget helt særligt. Det er en af den slags fortællinger, som bliver hos sin læser, og selvom den forfærdede mig og rørte mig til tårer, så kom jeg også til at holde meget af den måde, hvorpå Spiegelman beskriver en forfærdelig tidsperiode, men også måden hvorpå han eftertænkning beskriver de eftervirkninger, den har fået. Udførelsen er gennemført og kløgtig.

“Friends? Your friends? If you lock them together in a room with no food for a week then you could see what it is, friends!”

Spiegelman kaster ærligt og modigt lys over Vladek, for selvom krigen for længst er slut, har Vladek et gennemtrængende behov for selskab, anerkendelse og nogen at dele sine historier med. Grundlæggende er dette endnu en vigtig brik i et stort pulsespil af menneskeskæbner i en af verdenshistoriens mørkeste tider. “Maus” er en fortælling om Anden Verdenskrig, om holocaust og koncentrationslejre. Den er en maskeret fortælling om før, under og efter krigen, hvordan mennesker er villig til at strække sig til det yderste for at overleve, og hverdag efterfølgende forsætter kampen for at udholde de fortidige sår, som aldrig rigtig vil hele. Det er en historie om at få frataget enhver form for identitet, for derefter at skulle finde den igen. Art Spiegelman viser med “Maus” hvordan grafiske romaner også evner at fortælle verdenshistorie med dybde og karakter, og det er en fortælling, jeg for intet i verden ville have været for uden.

2 thoughts on ““The Complete Maus” (Maus #1-2) af Art Spiegelman

Skriv et svar

