Udgivelsesglæde #1


Listeskrivningen vil ingen ende tage; min kalender er fyldt til bristepunktet med gyldne datoer, der alle markerer udgivelsesdagen for en række bøger, som jeg ser frem til at tilføje til mit hurtigt voksende hjemmebibliotek. Det er sjældent, at jeg ser frem til så mange bøger på ét år, da det er højst drejer sig om en enkelt titel eller to, som jeg falder over lige inden dens udgivelse. I år har jeg dog orienteret mig om hvilke bøger, der udkommer i årets løb, og overraskelserne var mange, og glæden endeløs. Jeg har allerede tilføjet et par længe ventede bøger til min samling, og nu tæller jeg ned hver af de nedenstående bøger, krydser dage af og river dem ud af min kalender. Med nedenstående liste over årets udgivelser, bliver efteråret en magisk læsetid:

  • “Radiance” af Catherynne M. Valente. Mit hjerte bankede en anelse hurtigere, da jeg fandt ud af, at Valente udgiver sin første voksenroman i tre år. Den skulle eftersignende være alt mellem “a decopunk pulp science-fiction alternative history space opera mystery set in a Hollywood—and solar system” og jeg glæder mig. Bogen udkommer den 20. oktober og ventetiden er urimelig lang.
  • “Go Set a Watchman” af Harper Lee. Tyve år efter begivenhederne fra “To Kill a Mockingbird” vender Scout tilbage til Maycomb, og den by, som formede hende som barn. Bogen udkommer den 14. juli.
  • “Alice’s Adventres in Wonderland” af Lewis Carroll. Jeg glæder mig af hele mit hjerte til denne udgivelse af Carrolls mesterlige nonsensfortælling om piges fald ned gennem et kaninhul, og hvad der hændte hende der. Historien er den samme klassiker, men omslaget har fået nyt liv hos Puffin in Bloom. Bogen udkommer den 3. novmber.
  • “The Birds and Other Stories” af Daphne du Maurier. Den 1. oktober udkommer Virago med to berigelser til deres VMC Designer Collection. Den ene er denn novelle samling. du Maurier er en af mine absolut yndlings forfattere, og jeg vil glæde mig til at tilføje endnu en af hendes bøger til min voksende samling.
  • “Don’t Look Now And Other Stories” af Daphne du Maurier. Den anden af Viragos udgivelser er endnu en af du Mauriers novellesamlinger, en bog som jeg længe gerne har ville læse. Denne novellesamling udkommer også den 1. oktober.
  • Penguin Little Black Classics. I anledning af Penguin-forlagets 80-årige fødselsdag, udgav de en række små sorte bøger med korte noveller og uddrag fra længere romaner fra en bred vifte af klassiske forfattere. Jeg har længe gerne ville tilføje de små perler til min skattekiste, så jeg ser frem til at kunne samle alle 80 på én gang. Boksen udkommer den 3. september.

Hvad med jer? Hvilke udgivelser glæder I jer mest til i 2015? Er det bøger I forudbestiller eller som I venter med at købe til udgivelsesdagen? 

6 thoughts on “Udgivelsesglæde #1

  1. Mette

    Der er så mange titler, jeg ser frem til skal udkomme over det næste halve år. Især de to Valente-bøger (“Speak Easy” og “Radiance”), der udkommer i løbet af de næste tre måneder, står højt på listen! Jeg glæder mig også meget til, at det næste hæfte af tegneserien “Saga” udkommer samt at den afsluttende bog (“Evna”) til en norsk fantasyserie, jeg har nydt at læse, bliver udgivet til oktober. Jeg er også ret sikker på, at jeg skal have fat i det første hæfte af “The Sandman: Overture”, som udkommer til november, når jeg har færdiglæst Sandman-tegneserien :D

    Jeg har endnu ikke læst “To Kill a Mockingbird” (den er dog langt om længe købt!), men alligevel er jeg ret begejstret for nyheden om “Go Set a Watchman”, så mon ikke også, jeg skal have læst den, hvis jeg ender med at synes om dens forgænger :D

    … Og så må jeg altså sige, at det er en voldsomt pæn udgave af “Alice’s Adventres in Wonderland”, du har fundet! Jeg er ikke så god til at købe flere udgaver af bøger, jeg allerede ejer, men jeg tror, jeg bliver nødt til at gøre en udtagelse med denne! :D

    1. Anne Nikoline

      Jeg var slet ikke klar over, at Valente udkommer med ‘Speak Easy’, så den skal jeg helt sikkert også have fingrende i, når den kommer. Hun er sådan en fantastisk forfatter.

      Jeg troede at The Sandman: Overture var udkommet – det er måske en særlig udgave du venter eller er det måske det næste nummer i rækken af udgivelser?

      Forskellige udgaver af Alice’s Adventures in Wonderland pryder også min bogsamling, og jeg vedbliver at købe flere udgaver. Det er bare sådan en fantastisk fortælling

      1. Mette

        Jeg har heller ikke set “Speak Easy” nævnt særligt mange steder, men det kan måske have noget at gøre med, at bogen kun bliver udgivet i et bestemt antal eksemplarer … Men jeg glæder mig i hvert fald til at modtage den! :D

        Den udgave af “The Sandman: Overture” jeg venter på, er en samling med de første seks blade i. Jeg synes, det er lettere af holde styr på “opsamlingshæfterne”, end hvis jeg skal købe hvert enkelt blad, når de udkommer :)

        “Alice’s Adventures in Wonderland” er sådan en herlig fortælling! Jeg har netop købt den yndigste kop med et motiv af Alice på, og jeg er helt forelsket i den! :D

      2. Anne Nikoline

        Det kan meget vel tænkes. Jeg skal i hvert fald af den under alle omstændigheder. Jazztiden, tolv dansende prinsesser-eventyret og Zelda Fitzgerald? Jeg er allerede i den syvende himmel!

        Du har så ret i at det er lettere med samlede udgaver af tegneserier. Det er lidt lettere at holde styr på. Jeg ville i hvert fald ikke kunne overskue at skulle samle hvert eneste nummer af ‘The Sandman’ – og jeg vil heller ikke turde tænke på, hvor dyrt det ville blive!

  2. Simone Hagemann

    Der er så mange udgivelser i år, som jeg glæder mig virkelig meget til. Der udkommer f.eks. en masse oversatte bøger senere på året, som jeg længe har ville læse – og for mig er det altid skønt, når jeg har mulighed for at læse disse på dansk :)

    Den bog jeg pt. glæder mig aller mest til udkommer, må dog være “Never Always Sometimes” af Adi Alsaid, som jeg faktisk også allerede har forudbestilt engang i juni, selvom den først udkommer til august. Jeg har ikke læst hans tidligere bog, men der er et eller andet ved denne, som virkelig tiltaler mig – så jeg kan slet ikke vente med at læse den :)

    1. Anne Nikoline

      Hvilke bøger tænker du da på? Lad mig høre, jeg er lutter øre!

      Det værste ved at forudbestille bøger må være ventetiden. ‘Never Always Sometimes’ lyder dog som en sød bog helt perfekt og fjerlet til sommeren, så forhåbentlig bliver den ventetiden værd.

Skriv et svar

