Sommerlæselisten


Et semester er bragt til ende, en milepæl er opnåret; der er sat punktum for min bachelorudannelse, sommeren står for døren, og omsider kan jeg ånde lettet op. Dagene har været lange og regnfulde, og er nu blevet erstattet af solens varmende stråler, der fra tid til anden afbrydes af lette vindpust. I går tog jeg for alvor hul på sommerens læsning, som jeg nøje har udvalgt efter lyst, nu hvor den har været nedprioriteret i hele junimåned til fordel for eksamenslæsning. Selvom mit fokus har været på en helt anden slags læsning, har jeg alligevel planlagt min sommerlæseliste i ugevis. Maj og juni dedikerede jeg til tilendebringelsen af min bacheloruddannelse, og deadlinesne var tætte og læsningen tung, og derfor drømte jeg mig væk til sommerens læsning, som noget jeg kunne arbejde hen imod, og løbende skrev jeg nøje udvalgte titler ned. Jeg skal tilbringe min sommer under den blå blå himmel i godt selskab med venner og bekendte, jeg skal på hjemmebesøg i det jyske, mærket græsset under mine tæer og tilbringer endeløse dage kæresten på Sjælland. Jeg vil fylde mine lunger på ny, tage dybe indåndinger, have øjeblikket for øje og lade spontaniteten råde over min sommer, inden kandidatuddannelsen banker på døren og endnu en studietid kræver min opmærksomhed. Inden da vil jeg forsvinde ned i nedenstående læseliste, glemme alt om tid og rum, og bare nyde min tiltrængte frihed. Min sommerlæseliste består af:

  • “The Story of Alice” af Robert Douglas-Fairhust. En faktuel fortælling om hvordan Alice Liddell blev til dén Alice, som har en særlig plads i manges hjerter. Det er en delvist biografisk fortælling om Lewis Carrolls liv og forfatterskab, men også en hyldest til hans leg med virkelighed og fantasi.
  • “Emily of New Moon-trilogien” af L. M. Montgomery. Jeg købte i sin tid bøgerne om Emily med ønsket om at læse dem denne sommer. Deres sarte pastelfarvet forsider afspejler sommer, sol og læsning, og jeg glæder mig til at følge Emilys forfatterdrømme på Månegården.
  • “Sabriel” af Garth Nix. Denne roman er den første i en trilogi om en piges rejse ind i de dødes rige, for at bringe sin far tilbage til livet, og samtidig forhindre dødens mørke væsner i at bryde fri af deres evige fængsel i en underjordisk verden af død og ødelæggelse.
  • “The Summer Without Men” af Siri Hustvedt. Tilsvarende Emily-bøgerne, købte jeg denne med forudsætningen for at læse den denne sommer. Siri Hustvedt er en af mine absolutte yndlingsforfattere, og jeg har længe glædet mig til at læse hendes historie om en kvindes tab af kærligheden igennem flere årtier, samt hvordan hun genvinder fodfæste så sent i sit liv.
  • “Inkheart-tilogien” af Cornelia Funke. Der er ikke rigtig sommer uden mine højtelskede Inkheart-bøger, som jeg har genlæst utallige gange siden min attenårsfødselsdag. Meggie Folchart og hendes far lever og ånder for bøger og læsning, da en skygge fra fortiden og fiktionens verden banker på en regnvåd aften, trækkes de ind ind i litteraturen på en måde, som de ikke troede var mulig.

Hvor skal I tilbringe jeres sommer og i selskab med hvilke bøger? Har I også planlagt, hvad I skal læse? I så fald, hvad står øverst på jeres sommerlæseliste?

5 thoughts on “Sommerlæselisten

  1. nenaskov

    Sikke en fin stak bøger og dejlige sommerferieplaner. :-) Jeg kommer nok desværre ikke til at læse så meget, men Jane Austen’s Sense and Sensibility håber jeg på at få læst. Ellers er det en stak anmelder eksemplar fra Tellerup der ligger og venter! :-)

    1. Anne Nikoline

      Min bogstak er stor og mine planer få, det virker på mange måder passende. Glæd dig til ‘Sense and Sensibility’ – den er så god! Jeg har også selv gået længe nu og overvejet at genlæse den. Det er sådan en god bog. Hvilke anmeldereksemplarer har du liggende?

      1. nenaskov

        Demon trappers 3 og Night Angel 1 står og venter. Måtte lige læse Demon trappers 1 og 2 først. Det er en fed serie!! :)

  2. Gitte Tofte

    Skøn stak bøger! Er meget nysgerrig efter The Story of Alice – det er så pæn en bog og et interessant emne.

    Jeg husker ‘The Summer Without Men’ som udmærket, men ikke hendes bedste (ELSKER Hustvedt!)

    ‘Inkheart’ bliver jeg simpelthen nødt til snart at anskaffe mig – den lyder SÅ god!

    http://bookwormscloset.com/

    1. Anne Nikoline

      Det er virkelig også en fin bog. Den er rød inden under støvcoveret og med guldtryk. Det er så fint og gennemført en bog – ikke en af den slags, hvor man tager støvcoveret af og bliver vildt skuffet.

      Jeg har lige færdiglæst ‘The Summer Without Men’ og det er en lidt atypisk Hustvedt bog. Jeg elsker hende nemlig også, men den her var lidt finurlig. Køb ‘Inkheart’, det er en af min absolut yndlingsbøger nogensinde!

Skriv et svar

