Forfatterinterview med Jen Campbell

© forfatterens hjemmeside

Hvad er dit tidligste minde om at købe eller kigge på bøger i en boghandel?
Jeg er sikker på at jeg gik i boghandlere før det, men mit tidligste minde er af et omrejsende firma, der solgte bøger, og som kom til min skole. Jeg købte “Badgers in the Basement” af Lucy Daniels. Jeg brugte også meget tid på biblioteker som barn.

Du arbejder i antikvariatet Ripping Yarns. Hvordan ser en din dag der typisk ud, og hvad er det bedste ved dit arbejde?
En typisk dag for mig varierer. Jeg arbejder på deltid i butikken, hvor jeg typisk er der fra 11:30-6:30 (nogle gange tidligere, andre gange senere). Hvis det er en dag, hvor jeg er i butikken, så er står jeg tidligt op for at besvare mine emails, og jeg filmer ofte en Booktube-video, som jeg redigerer og sætter til at uploade, imens jeg er ude (det tager mig gerne to to timer at filme og redigere). Jeg er alene i butikken, så jeg skal få det til at løbe rundt (bestille bøger, sælge bøger, organisere og sætte på plads, betale regninger, katalogisere, tjekke op på lagerbeholdningen… det er en smule hektisk!). Efter lukketid skal jeg hjem og skrive, redigere og klare marketing, markedførelse og planlægge events. Normalt arbejder jeg mellem 12-14 timer om dagen, og jeg arbejder også i weekenderne. Jeg har arbejdet med både ny og gamle bøger, og den bedste del af at arbejde i et antikvariat er at genforene folk med et tabt barndomsminde.

Som boghandler i en uafhængig boghandel, hvordan har du det så med store online forhandlere?
Det er frustrerende med de store virksomheder uanset eget forretningsfelt, fordi de får skattelettelser – det er urimeligt og noget som regeringen bliver nødt til at italesætte. Det sagt, så kan en online forretning ikke – selvom det til tider kan synes sådan – yde den samme gode service, muliggøre events, klare anbefalinger og leve op til det at være en god boghandel, og det vil ikke ændre sig. Gode boghandlere tilpasser sig market. Det viste “The Bookshop Book” mig også.

Hvilken slags bøger læser du typisk?
Det er meget forskelligt. Litterær fiktion, social science-fiction, digte, videnskablige bøger, novellesamlinger og magisk realisme…

Hvis du skulle anbefale én forfatter eller ét værk til enhver læser, hvem eller hvilken ville du så anbefale og hvorfor?
Det er et tarveligt spørgsmål. ;) Jeg vælger at snyde og vælger et par i stedet- Ali Smith for hendes evne til at skabe medrivende og nødvendige samtaler igennem fiktionen; Michel Faber for sin vidunderlige historiefortælling og Jeanette Winterson for hendes stærke og smukke ærlighed.

“The Bookshop Book” er kærlighedserklæring til bøger, dem der skriver dem og forhandler dem. Hvordan indsamlede du information til den? Er der nogle af de boghandlere fra bogen, som havde en særlig indvirkning på dig?
Det var en fantastisk oplevelse at researche til denne bog – 300 boghandlere fordelt på seks kontinenter… der er så mange fantastiske boghandlere. Flere har haft stor indvirkning på måden hvorpå jeg ser på industrien og som genbekræftede min tro på menneskeheden. Sebastien, som har en boghandel i midten af Mongoliets ødemark sælger bøger til hyrderne fra Altai bjergene og det er ret fantastisk; ligeså er Biblioburro – et bibliotek på ryggen af et æsel i Columbia. Der er også en bog-taxi i Tehran, der kæmper for ytringsfrihed, som er særligt indspirende.

Din bog “Weird Things Customers Say in Bookshops” startede som blogindlæg. Hvordan gik du fra at skrive blogindlæg til at udgive den som bog?
Jeg har skrevet siden jeg var helt lille. Det taler jeg om i min video her. Jeg har tidligere haft en del udgivet i litterære tidsskrifter før “Weird Things…”, og jeg havde lige skrevet kontrakt med en agent i den forbindelse. For fire år siden i boghandlen havde jeg en mærkelig dag, hvor jeg besluttede mig for at nedskrive noget af det, som blev sagt i butikken. Det var et rent tilfælde at det gik viralt. Forlag, bogforhandlere og læselystne begyndte at dele dem på Twitter. R.L. Stine og Neil Gaiman fandt også frem til dem og delte dem. Et forlag kontaktede mig derfor og spurgte, om jeg havde overvejet at udgive dem samlet i en bog. Det var ikke sådan jeg forestillede mig min første bog skulle udgives – som med det meste af mit liv – krævede det en del hårdt arbejde og held!

I denne video på din YouTube-kanal, taler du om hvor højt du elsker “Alice in Wonderland”. Hvordan opstod din kærlighed til Carrolls Alice?
Jeg tror det handler om eskapisme. Dét og så det smukke sprog. Det har altid fanget mig – ligesom Peter Pan – en mørk børnebogsfortælling, der stadig har noget uskyldigt over sig. Som om de vil sluge dig levende, hvis du ser den anden vej.

Når du hverken læser eller skriver, hvad tilbringer du så tiden med?
For tiden bruger jeg det meste af min tid på de to ting – og andet arbejde – men det er jeg okay med. Min partner og jeg var i Japan i April – jeg var der for at signere bøger, men primært for at rejse. Det var en vidunderlig oplevelse, og som jeg også vloggede om. Vi kan godt lide vandreture.

Hvad kan vi vente af dig i fremtiden?
Jeg har lige færdigskrevet en børnebog og endnu en digtsamling. Jeg glæder mig til at arbejde mere med in BookTube-kanal (jeg har kun haft min kanal i syv måneder, men jeg er stadig betaget af det), og der er adskillige festivals som jeg skal tage andel i denne sommer…. og så burde jeg også snart sætte mig med min roman!

Jen Campbell er en britisk forfatter og bogforhandler. I kan læse mere om hende på hendes hjemmeside, samt følge hende på hendes Youtube-kanal. Hun er aktuel med “The Bookshop Book”, men har også skrevet “Weird Things Customers Say in Bookshops” og “More Weird Things Customers Say in Bookshops”.

6 thoughts on “Forfatterinterview med Jen Campbell

  1. Mette

    Ih, jeg elsker altså dine forfatterinterviews! Du stiller altid sådan nogle gode spørgsmål! :)

    Jen Campbell virker til at være sådan en rar person – jeg må vist hellere snart have fat i nogle af hendes bøger :D

    1. Anne Nikoline

      Hun er simpelthen sådan et behageligt menneske. Det var en fryd at lave interviewet med hende!

Skriv et svar

