“Fingersmith” af Sarah Waters


“Fingersmith” af Sarah Waters, fra forlaget Virago Press, udgivet i 2012 (org. udgivet i 2002).

I det viktorianske Londons gader bor en broget gruppe mennesker under Mrs. Sucksbys tag; de lever af deres fingernemhed og vejen til fra forbiendes lommer. De er lommetyve. Da en af Sucksbys bedste tyve, Richard Rivers, kommer med den perfekte plan til det perfekte kup, der vil efterlade dem alle styrende rige på den betingelse af Mrs. Sucksbys yndlings hittebarn, Susan, vil tage del i hans plan. Planen går ud på at snyde den velhavende Maud Lilly til at ægte Gentleman, for derefter at frarøve hende hendes formue. I takt med at Sue kommer ind på livet af Maud, åbnes hendes hjerte også på mest forunderlige vis, selvom uvejret truer i horisonten.

“Fingersmith” er min første bog af Sawah Waters; inden jeg tog bogen ned fra reolen, havde jeg allerede planer om at læse flere af hendes romaner på baggrund af deres bagsidetekst. Mine forventninger til “Fingersmith” var derfor mange, men den historie jeg fandt mellem bogens sider var langt mere overvældende og gribende, end jeg kunne have forstillet mig. Det var slet ikke planen, at jeg skulle læse Waters roman. Jeg tog den blot ned for at beundre den, men da mine øjne faldt på den første sides ord, var jeg fortryllet. Jeg lukkede ikke bogen igen før jeg havde nået dens sidste punktum. Sarah Waters formår at skrive en bevægende historie med et victoriansk udgangspunkt, som rummer en masse klassiske elementer, men som på samme tid er helt hendes egen.

“Words, hmm? They seduce us in darkness, and the mind clothes and fashions them to fashions of its own.”

Romanen er mørk og sensuel, og Waters skaber en virkelig kompleks roman bestående af mange pludselig sving og drejninger, som hun dog formår at binde sammen med stor overbevisning. Jeg var målløs over det jeg læste, og grebet af hvert et ord i sådan en grad, at jeg ikke kunne lægge den fra mig, før der ikke var flere ord tilbage. Det er længe siden jeg har læst en bog, der har overrasket mig så meget, med så velvalgte ord. For jeg ventede mig en historie om en mands forførelse af en uvidende og skrøbelig pige, viste historien at være en helt anden og langt mere kompliceret end som så. Det gjorde også, at jeg måtte holde tungen lige i munden fra historiens anden del og frem til dens slutning. Historien er fyldt med overlapninger, men som alle dog hænger sammen.

Susan var alsidig karakter og meget menneskelig; hun kommer fra fattige kår uden forældre, hvor hun som hittebarn er blevet opfostret blandt tyve, og da muligheden for at vende tilværelsens kår melder sig, tøver hun ikke med at tage den. Det bekymrer hende ikke, at hun skal bedrage et andet menneske, men i takt med at hun kommer ind på Maud Lilly gennemgår hun en kompleks udvikling. Kan man være tæt på et andet menneske i døgndrift og ikke gradvist bløde op? Maud Lillys liv er ikke solskinsfyldt, sådan som Susan forventer det; hun holdes inden døre af sin enspænder onkel, imens hun drømmer om et liv i London som selskabsdame med prægtige baller. Sammen finder de en gradvis trøst i hinanden, og sammen finder de kærligheden. Selvom Susan og Maud begge er medspiller i en illusion af uoverskuelig størrelse, er deres kærlighed for hinanden den eneste sandhed i romanens mange maskespil.

“…but when she saw me turn to her she reached and took my hand. She took it, not to be led by me, not to be comforted; only to hold it, because it was mine.”

Sarah Waters stemme er så autentisk, at jeg autentisk, at jeg ofte glemte, at jeg læste en roman fra det 21. århundrede, for det føltes virkelig ikke sådan. Hun er ofte blevet sammenlignet med Charles Dickens for sit victorianske fokus på underklassen og dets sammenstød med overklassen, og jeg kan sagten føge dne sammenligning. Sarah Waters er dog ingen Charles Dickens, men derimod helt sin egen, og min beundring for hende er stor, særlig med hendes fokus på kærligheden mellem to unge kvinder i en tid, hvor dette var noget nær umuligt. Romanen er en afspejling af dens egen sturktur; den er stærk, dragen men også fuld af bedrageri, og selvom handlingen ikke nødvendigvis er original og slutning brat og åben, så er udførelsen af den det i sådan en grad, at det intet gjorde mig. Jeg kan dårligt vente med at læse flere af hendes bøger.

Reklamer

8 thoughts on ““Fingersmith” af Sarah Waters

  1. Piskeriset

    Jeg er glad for, at den faldt i din smag. Jeg faldt også pladask for den, da jeg læste den i sin tid. Fantastisk historie og ikke mindst stemning, der er i den bog.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      Jeg forstår så udemæket, at du faldt for bogen. Den er virkelig noget særligt. Særligt handlingens drejning efter del et. Jeg var målløs.

    1. Anne Nikoline

      I så fald håber jeg virkelig, at den vil falde i din smag. Jeg synes den er intet mindre end fantastisk – uden tvivl en af de bedste bøger jeg har læst i år.

  2. Camilla

    Åh, jeg har sådan gået og luret på Sarah Waters og specielt Fingersmith så længe, og har hørt både gode og mindre gode ting, men din anmeldelse tipper vist “læsset”, og jeg må anskaffe mig den snarest :)

    Så fin!

    1. Anne Nikoline

      Jeg glæder mig så meget til at læse mere af hende – så god var “Fingersmith”. Du må endelig lade mig høre, når du har læst den.

    1. Anne Nikoline

      “Tipping the Velvet” glæder jeg mig sådan til. Ærgerligt at du ikke faldt lige så hårdt for “Fingersmith” som jeg gjorde. Har du set BBCs mini-serie af den?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s