Copenhagen Comics: en verden i billeder og ord


Lørdag var en dag, som jeg længe havde set frem til; hele dagen havde jeg afsat til forvilde mig ind i en harmoniserende verden mellem tekst og tegninger, og sammen med Rikke og Rikke trædte jeg over dørtærsklen til en fyldt messe på dette års Copenhagen Comics. Vi startede messen ud med at lægge øre til et foredrag om publiseringen af børne-comics, hvor blandt andet Françoise Mouly, Art Spiegelmans kone, sad i panelet. Debatten gik på definitionen af henholdvis grafiske romaner, tegneserier og billedebøger, og hvordan disse overlapper hinanden og gør os i tvivl om deres definition. De talte om hvem børne-comics skulle rette henvendelse til: barnet som forbrugeren, forælderen eller forhandleren; alle instanser forventer noget særligt af bogen, og som alle ofte er en del af den proces, som går forud for at barnet får bogen i hånden. Det var en meget indsigtsfuld debat med blandede meninger.

Efterfølgende signerede David Lloyd, som er tegneren bag Alan Moores “V For Vendetta”, en bog jeg længe gerne har ville læse, og da lejligheden pludselig bød sig, købte jeg bogen og stillede mig i kø. Det er ganske vidst ikke forfatteren bag historien, der signerede, men fordi illustratorens arbejde udgør halvdelen af læseoplevelsen i dette tilfælde, betyder bogen allerede noget ganske særligt for mig. Lige inden den endeløs kø nåede til ende, blev Rikke og jeg tippet om, at Art Spiegelman ville signere efter sit fordrag, og vi stillede også straks afventende i kø, trippende af spænding, for det var slet ikke planen, at han skulle signere “Maus” om lørdagen. Hvor jeg havde ventet en krusedulle, tegnede Spiegelman med stort overskud den ikoniske mus fra bogen, og han var noget så behagelig og sympatisk. Jeg trykkede ham i hånden, fuld af taknemmelighed over hans uventede tegning, og glæden ville ingen ende tage.

Jeg ved ikke, om det var på grund af min lykkerus at tiden forsvandt så hurtigt, eller om det skyldes messens størrelse. Måske end blanding af begge. Inden klokken fire var hver stand besøgt og indkøbene gjort, beundrende blikke blev sendt til de mange smukke illustrationer, og jeg skrev mig også et par titler bag øret. Messens lille størrelse kom bag på mig, særligt nu hvor tegneserier og grafiske romaner for alvor er begyndt at vinde indpas i litteraturen. Fesitvallen var også fyldt med udklædte og dedikerede fans til forskellige universet; den onde dronning fra Tornerose vandrede majestætisk rundt, det samme gjorde Cruella de Vil, Jokeren sammen med sit sidekick Harley Quinn og adskillige fra Eventyrtid. Peter Pan var der også, og Tornerose i sin himmelblå balkjole, og selv de mindste tog andel i udklædningerne. Det var skønt. Jeg føler mig både let om hjertet og mættet for indtryk, imens jeg bladrer igennem mine nyindkøbte skatte med særtryk, bøger jeg nu har foreviget i min samling og hjerte.

8 thoughts on “Copenhagen Comics: en verden i billeder og ord

    1. Anne Nikoline

      Det var det virkelig. Jeg tror også de mange indtryk og lykkerusen gjorde, at vi begge fik en god nats søvn.

  1. Simone Hagemann

    Åh, hvor lyder det virkelig som om, du havde en rigtig god dag – trods den forholdsvis lille størrelse af messen. Mon ikke den bliver større til næste år? Der er jo netop kommet et rigtig stort fokus på tegneserier, og nu er der også kommet mere fokus på, at messen rent faktisk eksistere :)

    1. Anne Nikoline

      Sådan som graphic novels vinder indpas i litteraturen, kan jeg kun forestille mig, at det bliver gradvist større. Men fint var det.

    1. Anne Nikoline

      Jeg havde helt bestemt en god dag, og jeg er så glad for mine signaturer. Det er så fine minder.

Skriv et svar

