Om udgivelsen af fanfiktion


Der findes mange måder at skrive en bog på. Hvor nogle vælger at skrive om personlige erfaringer, trækker andre på historisk kontekst fjernt fra egen virkelighed, og så er der Anna Todd, der har skrevet fire romaner baseret på den britiske sanger fra One Direction, Harry Styles. Hvad der startede som uskyldig fanfiktion for forfatterens egen fornøjelse, blev sidenhen købt og udgivet af forlaget Simon and Schuster efter en milliard læsninger på Wattpad. Bogen er solgt til udgivelse i 26 forskellige lande og filmrettighederne er for længst solgt. Fanfiktion er en voksende genre i litteraturen, og er en fiktionsgenre, der skrevet af fans til et eksisterende franchise, der i dette tilfælde er Harry Styles. I mange år handlede fanfiktion om et fiktivt franchise. Harry Potter er populært, og det er okay fordi det handler om en videreførelse eller en omskrivning af fiktive karakterer fra J.K. Rowlings univers. Sidenhen er historie om virkelige person begyndt at indtage fanfiktionens verden, noget jeg ikke kan lade vær med at rynke på næsen over – særligt når det bliver udgivet! Et er at skrive om fiktive karakterer, noget andet er at skrive om virkelige personer, fordi der i den proces følger en række etiske og moralske spørgsmål, som man som forfatter nødvendigvis må tage stilling til, og disse problemstillinger mener jeg ikke at forfatter og forlag formår at håndtere.

Selvom Anna Todd har udtalt, at “Hardin Scott is only based on Harry’s looks and name”, fremstiller hun ham som en intimiderende, egoistisk og manipulerende casanova der er helt og aldeles følelsesforladt, fordi hun vedbliver at fremhæve Styles som grundlag for hendes romaner. Hendes intentioner har næppe været at sætte ham i et dårligt lys, fordi hun er erklæret fan. At Harry Styles muligvis er gestand for Anna Todds fantasier er en ting, men derfra og til at lade disse udgive hos et stort forlag, der tydeligvis kun er interesseret i det økonomiske potentiale, som bøgerne besidder, er noget andet. Og at forlaget har interesse i sådanne bøger er en helt anden snak. Selv krummede jeg tæer igennem de første mange kapitler af “After”, hvorefter jeg helt og aldeles opgav at læse den til ende. At fanfiktion bliver udgivet hos forlagene er ikke noget nyt. Det skete også med E.L. James’ “Fifty Shades of Grey”, der baserer sig på Stephenie Meyers “Twilight” og “Pride and Prejudice and Zombies” af Seth Grahame-Smith, der baserer sig på Jane Austens “Pride and Prejudice”, og tilsvarende “After” har de også fået stor succes. Dog vil jeg mene, at der er stor forskel mellem de tre eksempler, fordi to af dem baserer sig på fiktion, imens den tredje er skrevet over en virkelig og populær person, og bogen gøres ikke mere fiktiv ved en navneændring.

At Harry blev til Hardin er for mig at se underordnet, fordi Todds fanskare før navneændring allerede var ubegribelig stor. En navneændring gør ingen forskel, fordi Anna Todd har udtalt, at hun ville bevare begyndelsesbogstavet for på den måde at bevare historiens essens. Selv hvis man ser bort fra den rolle som Harry Styles spiller i Anna Todds erotiske roman, er bogen forsat problematisk. Bogen markedsføres som en kærlighedshistorie, men den handler ikke om kærlighed. Den handler om begær, og det er ikke nødvendigvis to sider af samme sag, og at sælge det budskab, finder jeg meget problematisk, når nogen henvender sig til unge læsere, der endnu vakler med at finde sig selv i en kaotisk verden af ulighed. Endvidere er kapitlernes struktur gentagelser af sig selv, der er hverken dybde eller sjæl i Todds ord, og med “After” tilkendegiver hun rigtigheden af slut-shaming og romantiseringen af voldelige forhold. Jeg forstår ikke bogens popularitet, lige så lidt som jeg forstår populariteten af “Fifty Shades of Grey”. Jeg forstår ikke, at bogen er medrivende, når sproget ikke er dens drivkraft og den monotome handling heller ikke er det. Jeg ser derimod en bog med mange faldgruber og kritikpunkter, som jeg finder nødvendigt at diskutere, særligt fordi bøger der romantisere voldelige forhold en årrække har haft en tendens til at blive bestsellere.

Har I også bemærket tendensen? Mener I, at der forskel på at skrive om fiktive karakterer og virkelige personer? Følger der med udgivelsen af en fanfiktion baseret på virkelige mennesker en række problemstillinger, som forfatter og forlag nødvendigvis må tage stilling til, og hvad mener i om håndtering af “After” og dens markedsføring?

2 thoughts on “Om udgivelsen af fanfiktion

  1. Meget tankevækkende indlæg!

    Jeg havde overvejet at læse “After”, da de fleste folk har rost den til skyerne, og de sagde at de fløj igennem den osv. Jeg ville ikke læse den på baggrund af at det var fanfiction, men bare tage historien for, hvad den er.

    Men efter at have læst en del kritiske anmeldelser, så er lysten simpelthen forsvundet. Jeg har vitterligt ikke lyst til at læse en bog, hvor en af karaktererne er ‘forudbestemt’ for mit indre blik. Jeg tror ikke, at jeg ville kunne afvige fra at tænke på Harry Styles, hvis jeg læste den – og det har jeg altså ikke ret meget lyst til…

    1. Det vælger jeg at tage som et kompliment. :)
      “After” er helt sikkert en bog, der har fået meget omtale. Alene på Wattpad har den fået adskillige læsninger og tallet er svimlende højt. Jeg vil også, ligesom dig, vælge at læse en bog for dens historie og ikke på baggrund af hvorvidt det er fanfiktion eller ikke. Dog synes jeg, at bogen udstråler fanfiktion rent skrivemæssigt, selvom der har været en redaktør tilknyttet bogen, og som har omskrevet flere passager. Den er bare ikke godt skrevet. Og hele affæren med Harry Styles som centrum for bogen kan jeg slet, slet ikke udstå.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.