Om at være bogblogger #1: billederedigering

Der findes ikke én korrekt måde at være blogger på, og det tror jeg heller ikke på, at der skal. Jeg tror derimod på, at man som blogger skal have et særligt fokus på konceptudvikling og helhedsfornemmelse, som nødvendigvis ikke er noget, der findes frem til samme dag, som en blog oprettes. Når jeg skriver om det at være bogblogger, så skriver jeg ud fra egne erfaringer og måderne, som jeg har grebet det an på, netop fordi jeg ikke tror på universeltgældende regler for blogføring og billedetagning så længe, det man lægger op stemmer overens med det, man har på hjerte. Det hænder, at jeg får spørgende mails eller undrende bemærkninger med på vejen i forhold til mine billeder, og derfor har jeg nu samlet dem under ét indlæg med en nøje gennemgang.

Fordi billeder er blikfang, er det noget jeg bruger meget tid på, i den forstand at opsættet kan være tidskrævende, imens redigeringen altid er hurtigt overstået. Fordi min blog har givet mig mange erhvervsmæssige kontakter, bruger jeg enormt langt tid på billederedigering og tekstproduktion. Jeg fik ikke praktikpladsen i forlagsbranchen på grund af tidligere erhvervserfaring, men på grund af mit blogmæssige bagland og de erfaringer, som jeg har gjort mig der. Af samme grund ligger jeg aldrig et billede op, som jeg ikke er tilfreds med — også selvom det kan betyde, at jeg må vente på at lyset igen er på sit højeste, før jeg kan starte processen forfra. Det samme gælder for min tilfredshed med den tekst, som jeg skriver. Jeg bruger ikke nogen form for kunstig belysning, end ikke i form af loftslampen. Det betyder også, at vintermåneder er udfordrede på grund af den manglende belysning, hvor lyset kun er på sit højeste få timer af dagen. Derfor tager jeg i sådanne perioder mine billeder i god tid og mange af gangen. Om sommeren er friheden større og næsten ubegrænset; jeg tager billeder klokken otte om morgenen såvel som klokken fire om eftermiddagen.

Billederedigering er en smagssag, men jeg bliver ofte komplimenteret for mine billeders klarhed, og i min billederedigering leger jeg også meget med lys og kontraster. Til at finjustere billeder benytter jeg Adobe Photoshop CS5 Extended. Billederedigeringen er for mig en meget stor del af mine billeder, for selvom jeg har et Canon EOS 600D, bringer det mig kun halvdelen af vejen, og det er ovenstående før/efter billeder gode eksempler på. Dertil anvender jeg flittigt min 50mm linse, som sløre baggrunden og bringer et objekt i skarpt fokus. I grunden kan et simpel telfonkamera bringe en lang så længe lyset er godt, og dyrt kamera udstyr er derfor ingen betingelse for at være blogger i min optik. Jeg er bestemt ingen ekspert på området, men hen ad vejen har jeg tillært mig små genveje, som betyder alverden for resultatet af mine billeder. Det mest essentielle for min billederedigering er lysning, og sommetider bruger jeg filtre til at neutralisere et farvet skær i mine billeder. Til trods for at ovenstående redigering er tydelig, er selve redigeringen det, som jeg bruger mindst tid på. Selve det at tage billederne er derimod tidstagende, og tekstproduktionen lige så, så når det kan være svært at finde de helt rigtige ord til at beskrive en læseoplevelse, bruger jeg billeders opsæt til at komplimentere læseoplevelsen, som en slags spejling af min læsning.

Hvordan griber I det an at være blogger i forhold til billeder? Bruger I særligt udstyr til eller programmer til at genskabe jer selv i jeres billeder? Tillægger jeg billedernes rolle for stor betydning, eller kan I nikke genkendende til min argumentation?

26 thoughts on “Om at være bogblogger #1: billederedigering

  1. Rikke Simonsen

    Det svinger meget, hvor lang tid jeg bruger på at tage mine billeder. Jeg kan bruge ret lang tid på at tage bestemte billeder, mens andre er hurtigt overstået. Dog bruger jeg kun et par minutter på redigering – som jeg gør i Picasa, hvor jeg bruger én bestemt ‘redigerings’-metode (for at skabe et helhedsindtryk på bloggen). Derudover beskærer jeg bare og sådan.

    Men jeg synes billeder betyder ret meget i forhold til indholdet. Jeg læser sjældent anmeldelser af bøger, hvis folk ikke selv har taget billeder dertil. Det er måske en dårlig vane, men jeg synes bare at anmeldelserne bliver mere personlige, hvis man har taget sig tid til tage billeder (uanset om det er med et fancy kamera eller ens telefon)

    Fint indlæg! :D

    1. Anne Nikoline

      Det er jeg glad for, at du synes. Tak!
      Picasa er også et udmærket program. Jeg brugte det selv før jeg fik photoshop. Hvilken funktion bruger du deri, hvis jeg må spørge? Jeg læser heller ikke rigtig anmeldelser, hvis ikke der er selvtaget billeder knyttet til, så jeg kan sagtens følge dig. Billeder er bare blikfang, hvor overfladisk det så end må lyde, men det er realitet.

      1. Anne Nikoline

        60’eren kender jeg faktisk ikke, men det lyder i hvert fald som om du skaber en gennemgående rød tråd med dine billeder ved at bruge den funktion, og frem for alt, så tror jeg en god blog skabes ved at have en fornemmelse for helheden.

  2. Irene

    Mit læsertal faldt, da jeg selv tog billeder, så det gider jeg ikke længere bruge tiden på. Så vil jeg hellere læse eller skrive i stedet.
    Derudover må jeg indrømme, at jeg er noget så træt af billeder af en bog+blomst eller en bog+kop. Hvis man selv vil tage billeder, så vær lidt kreativ. Blomster og kop er set hundredvis af gange. Find på noget nyt. Jeg kan efterhånden ikke rigtig skelne folk fra hinanden ud fra billeder; motiverne er ens og filtrene næsten også. Jeg synes lidt, personligheden – som man nok gerne vil opnå med billederne – forsvinder… Hvis valget står mellem et sakset billede af en forside og en bog+blomst, så vælger jeg den saksede. Der er det nemlig tydeligt, at der ikke er tillagt det større værdi. Hvis valget derimod er sakset eller nyskabende, anderledes og/eller kreativ billede, så tager jeg det sidste, uden tvivl.

    Summa summarum, hvis man vil fange mig med billeder, så skal man skille sig ud og finde på måder at fornye sig ift. motiver. :)

    1. Irene

      Okay, det lød lidt værre end hvad der var meningen. Folk bestemmer helt selv og det skal de have lov til. Jeg læser bare sjældent, hvis det er omtalte billeder :) Det er mere i den boldgade vi er :)

      1. Rikke Møller

        Som udgangspunkt kan jeg godt forstå din holdning – gentagelser er uundgåelige, men selvom opsætningen kan synes ens, kan formålet jo være vidt forskelligt. Sommetider synes jeg, at bog+blomst eller bog+kop billeder har et andet formål end bare at være ‘visuelt pæne’. Det kan være en god måde rent faktisk at vise en pæn forside, en specifik illustration på eller måske et kort i bogen. Altså – billedet er ikke altid bare taget for at pynte, sommetider er det også taget for at fremhævet noget særligt ved bogen. Og så er opstillingen jo ikke i fokus.

        … Gav det mening? Det håber jeg ;D

      2. Irene

        @Rikke – Kan fint se, hvad du mener, men sådan synes jeg bare sjældent det fremstår, desværre. Når det så til gengæld gør det, så er det absolut også en fin idé :)

    2. Anne Nikoline

      Det er selvfølgelig en smagssag, og jeg foretrækker selv til hver en tid en bog+blomst eller en bog+kop billede, fordi det i sin enkelthed kan sige meget om bogen eller læseoplevelsen. Man kan også vinkle bogen fra forskellige vinkler, som gør, at det er lettere at se, hvordan bogen rent fysisk ser ud – har den støvcover? er den paperback eller hardback? Er der sjove finurligheder i forsidedesignet? Den slags. Desuden skal jeg ærligt indrømme, at jeg tror det er en sule begrænset, hvordan man kan tage billeder af en bog. De sidste to af mine egne anmeldelser er netop bog+blomst og en bog+kop. Sagt med andre ord er jeg meget enig med Rikkes kommentar.

      Jeg har der derfor omvendt af, hvordan du har det: jeg læser sjældent anmeldelser, hvor der er brugt et sakset billede – eller et engelsk resume af bogen for den sags skyld. Det fanger mig ikke, fordi det minder mig om Goodreads’ opsæt, og i stedet henleder mine tanker på det medie, og at jeg ligeså godt kunne benytte mig af det. Giver det mening?

    3. susbogblog

      Jeg er faktisk enig. Jeg behøver virkelig ikke en cupcake og glimmerhjerter for at synes en bog ser spændende ud. Opstillingerne er altid de samme alle steder, og det siger mig bare ikke noget. Jeg bruger stort set altid billeder fra nettet, og hvis jeg tager billeder selv, så bruger jeg ikke tid redigering og jeg bruger ikke ret meget tid på opstilling. Jeg gider simpelthen ikke, det siger mig nul og niks. Og jeg hader virkelig billedredigering. Jeg synes, folk skal gøre som de selv har lyst til, men det er altså ikke en blomst og en tekop ekstra på billedet der får mig til at læse indlægget.

      1. Anne Nikoline

        Selvfølgelig skal folk gøre det, som de har lyst til – det er vel hele idéen med at starte med at blogge, fordi man netop har den mulighed. Der er bestemt heller ikke noget galt med indlæg, der bruger internet billede, så længe de ikke overskrider ophavsrettighederne, men for mig falder de i baggrunden for billeder, der er taget med personlighed – hvad en det så er i form af en cupcake eller glimmerhjerter. Hvis det er, eller udsiger noget om, hvem man er, så synes jeg det er lige så fint at gøre, som at bruge et sakset billede, fordi billederedigering er kedeligt. Jeg har valgt at bruge tid på opsæt og redigering, fordi bloggen er en del af mit cv, og på den måde kan jeg vise et firma, at jeg kan håndtere kameraudstyr og redigeringsprogrammer, så jeg tror også meget, at det kommer an på, hvad man vil bruge sin blog til.

      2. susbogblog

        Helt sikkert! Altså, jeg er på vej til at blive ICT ingeniør, så at have en bogblog er jo ikke på nogen måde relevant for de virksomheder jeg kommer til at søge job i. De er mere interesseret i den app jeg har lavet og om jeg kan skrive C-kode. Altså, mit fokus er egentlig bare at snakke om bøger, covers og whatever bogrelateret jeg nu har lyst til, og jeg har slet ikke den der passion for fotografering eller billedredigering som alle mulige andre har. Det er bare slet ikke mig, så det afspejles selvfølgelig på bloggen, eftersom det er mit frirum. Jeg tiltrækkes også meget mere af spændende indlæg og en god “stemme” end jeg gør af billeder. Det er vist kun madblogs, hvor billederne kan drage mig ind.

      3. Anne Nikoline

        Jeg tror også det er vigtigt at gøre op med sig selv, hvad sigtet med ens blog er. Ikke man fra dag et behøver at vide det. Rom blev trods alt ikke bygget på én dag. Det er fint, hvis ikke du skal bruge din blog erhvervsmæssigt, og det er tilsvarende okay ikke at have passionen for at tage billeder og lege med dem efterfølgende. Den passion har jeg bare, og siden jeg har fundet ud af, at man faktisk kan bruge det til at få fede jobs, så er det klart, at jeg går mere op i at det skal afspejle mig som person – netop fordi det er en del af mit CV og dermed gerne skal afspejle mig som person. Giver det mening?

      4. susbogblog

        Ja, det synes jeg er helt fint! I øvrigt, så synes jeg heller ikke der er en opskrift på korrekt blogging. Der findes så mange mennesker som kan lide helt forskellige ting, så folk skal bare blogge som de nu har lyst til. Man kan tydeligt mærke, hvis bloggeren ikke rigtig gider.

  3. Bachs bøger

    Jeg synes der er rigtig mange flotte billeder rundt omkring på bloggene og også meget kreative motiver. Selv om jeg sætter pris på de flotte billeder, er det ikke det der får mig til at læse et indlæg, det er mere indholdet, der fanger mig.

    På min egen blog har jeg valgt minimalisme og at det er den enkelte bog der er i fokus ( forhåbentlig) og ikke blomster, solnedgange eller tekopper og andet. Jeg har simpelthen ikke tid til eller er kreativ nok til at finde på nye og spændende opstillinger til hver eneste af de nogen og 200 bøger jeg læser om året. Så det er måske nok i bund og grund et rent praktisk valg.

    1. Anne Nikoline

      Det er jeg helt enig med dig i! Jeg synes det er sådan et forfriskende og skønt tiltag, at anmelderne er begyndt at videregive deres version af bogen og den dertilhørende læseoplevelse, sådan som Maja skriver i en kommentar længere nede. Det er skønt at se et øjebliksbillede af en anden læsers læsning.

      En minimalistisk stil skal man heller ikke undervurdere. Jeg benytter mig selv ofte af den, og dertil gør opsættet med bog+blomst eller en bog+kop billeder det bare rigtig godt. Jeg synes heller aldrig at det er det samme billede, selv hvis kop eller blomst går igen med en bog, fordi der er så mange kreative muligheder: man kan farvesammensætte og skabe et helt særligt indtryk, man kan skabe dybde i billederne eller tage dem oppe og få et helt andet udtryk. Og selv hvis man skulle tage 100 billeder på samme måde, vil jeg alligevel påstå, at billederne aldrig er de samme. Der er en skøn bogblogger ved navn “the book castle” som i sit opsæt er meget ensformig, men hendes billeder er alligevel altid skønne og enestående – selvom det er med blomst eller kop.

  4. Mette

    Jeg synes, at det er rigtig sjovt at tage billeder generelt, og jeg elsker at tage billeder af mine bøger til bloggen. Jeg har dog ikke et program til at efterredigere i, så billederne bliver, som de bliver. Jeg kunne aldrig finde på “bare” at finde et billede på nettet af bogen og så bruge det, for jeg synes da, at det er både pænere og sjovere selv at tage billederne. Jeg tager ofte billederne udenfor, fordi lyset så er bedre, og så kan jeg godt lide, at der kommer lidt natur med på billederne. :D

    1. Anne Nikoline

      Dine billeder er også skønne, Mette! Jeg holder sådan af din natur baggrund og inddragelse af himlen – det er så fint og farvefyldt. I grunden behøver billeder heller ikke at blive redigeret såfremt lyset er helt rigtigt, og hvis du tager dine billeder ude på det rigtige tidspunkt, så kan det jo være mere end nok.

  5. maja

    Jeg gad godt bruge photoshop, men det virker vanvittigt besværligt – altså sådan teknisk. Jeg bruger Picmonkey, som er gratis, men der er selvfølgelig begrænset med de muligheder, som programmet stiller til rådighed.

    Lige for tiden, er mange af mine billeder taget med min Iphone 6. Og det er på trods af, jeg har et skide godt Canon600d, men når jeg blogger, så er det meget en ‘øjebliksting’, da det sker når inspirationen rammer mig, men også fordi jeg ikke har tid til, at planlægge det bedre.

    Jeg synes billederne på ens blog kan være meget personlige – jeg er ret stor bruger af “bog og kaffe”, da det er sådan min læsesituation ser ud. Det giver derfor et autentisk billede af, hvordan jeg er. Omvendt af Irene, der læser jeg næsten aldrig de anmeldelser, hvor man bare har snuppet et google billede. Det viser ikke noget om bogen eller hvordan man har haft det mens man læste den, giver det mening?

    1. Anne Nikoline

      Jeg synes dine ord giver meget mening. Picmonkey kender jeg faktisk ikke, men jeg har også altid brugt Picasa, Gimp eller lignende, men sidne jeg fik photoshop har min viden der gradvist udviklet sig der. Jeg tror også, at man kommer længst med et program ve at holde sig til det og lære dets mange funktioner at kende – også selvom photoshop kan synes at have endeløse muligheder.

      En iPhone kan virkelig også tage gode billeder – det skal man ikke undervurdere! Så længe lyset er rigtigt, så kan selv det mest slidte digitalkamera bruges. Det er også et fint alternativ, hvis ikke du føler, at du har tiden til at planlægge dine billeder, at du så i stedet tager øjebliksbilleder. Det er skønt og meget sigende.

      Jeg er derfor også helt enig med dig i bog og kaffe-billederne vigtighed, fordi, som du selv siger, så er det sådan en læsesituation ser ud for mange. Jeg læser heller aldrig anmeldelser, der bruger et sakset billede. Billeder af blikfang, og et billede fra google fanger mig bare sjældent.

  6. Mia

    En interessant diskussion, der er opstået her. Jeg er enig i, at billeder kan skabe enormt meget personlighed på en blog. Ofte bliver jeg fanget af de indlæg, der fremstiller et personligt billede, og som mange af jer andre, overser jeg desværre tit de indlæg, der kun fremstiller et billede af bogen fra google eller goodreads. Ikke at indlæggene ikke kan være ligeså gode, som dem med personlige billeder, de fanger mig bare ikke på samme måde. Jeg kan godt lide, at man skaber sit eget præg, og samtidig må jeg indrømme, at jeg tit finder det svært at finde på en ny kreativ ide til en fin opstilling, men jeg prøver indtil jeg selv bliver tilfreds :)

    1. Anne Nikoline

      Den blev i hvert fald mere omfattende, end hvad jeg havde regnet med, men en god debat er altid godt.

      Som jeg også skrev til Irene, så tror jeg der er begrænsninger for (i grove træk) hvor mange forskellige og revolutionerende billeder du kan tage af en bog – uanset hvilken bog. Derfor synes jeg heller ikke der er noget i vejen for at benytte sig af en kop eller en blomst som rekvisit. Hvis man drikker te/kaffe under sin læsning og har blomster stående på det bord, hvor bogen ligger, når den ikke læses i, jamen så afspejler det jo – som Maja skriver længere oppe – hele læsesituationen, og mere autentisk bliver det vel ikke?

      Jeg overser også anmeldelser med brug af billeder fra internettet, fordi det ganske enkelt ikke fanger mig. Jo, jeg læser en anmeldelse for dens ord og meninger, men fordi billeder er blikfang, der skal øge interessen for læsningen under sig, så må de jo nødvendigvis være sigende, for at drage læseren til sig. Det er vel i grunden lidt som mange bogforsider? Hvis ikke udseende fanger, jamen så læser man sjældent bag på bogen.

  7. Caroline Thomassen

    Jeg har førhen været en ret stor foto-entusiast og endda overvejet, at søge ind på fotografuddannelsen. Det blev dog aldrig til noget, da jeg hurtig fik øjnene op for, at i et sådan job, vil de fleste mennesker have det samme: et sort/hvid billede af børnene eller et bryllupsfoto i naturen med fine farver.

    Når der derimod skal billeder til på en blog, er det pludselig en helt anden snak. For det behøves ikke være det samme hver gang – og man kan ændre og prøve sig frem med en masse forskellige ting.

    Jeg er endnu ikke kommet så langt, som til at redigere billederne til min blog endnu. Jeg tror det er fordi, at jeg stadig mangler at finde den helt rigtige stil for mig. Jeg har fået styr på det skrevne sprog og hvordan jeg vil vise mine holdninger om bøger/forfattere på bloggen, så billederne har jeg valgt at sætte lidt længere tilbage.

    Jeg har altid brugt Photoshop til at redigere og har virkelig svært ved at finde rundt i de gratis-programmer der findes. Det er så noget jeg endnu kæmper med, da Photoshop ikke fulgte med mig, efter jeg stoppede på min forrige uddannelse.

    Jeg synes ofte at bog+kop eller bog+blomst er nogle virkeligt fine billeder. Og fine kan lyde lidt underdrevet, men jeg mener virkelig fine: lidt skrøbelige og samtidig rene og lidt prinsesse-agtige. Jeg er dog aldrig kommet så langt, som til at kunne tage sådanne billeder. Det har aldrig fungeret for mig og jeg kan ikke finde fidusen! Så det er noget jeg øver mig i, samtidig med, at jeg prøver at finde ud af, hvordan billed-stilen skal være på bloggen :)

    1. Anne Nikoline

      Der er ingen skam i ikke at have fundet hverken stil eller stemme. Da jeg begyndte som bogblogger, var det også med et sakset billede i anmeldelse, men fordi jeg lå inde med et udmærket kamera, blev det pludselig sjovere at tage billederne selv, selv at sætte stemningen for billedet eller genskabe den stemning, der fulgte med min læsning. Med et billede kunne jeg fortælle min egen historie om den bog, jeg sad med, og mulighederne var overvældende mange og spændende. Som jeg skriver til Maja længere oppe, så tror jeg også man bedst lærer et program at kende, hvor banalt det end lyder, ved at sætte sig ind i det og holde sig til at bruge det. Der findes uendeligt mange programmer, som jeg ikke kan finde hoved og hale i, men photoshop er en evig tryghed, fyldt med muligheder jeg endnu skal opdage – og det er skønt!

      Et billede af en bog med en kop eller en blomst er i min optik også fine billeder. Det giver liv, sjæl og dybde. Om de bliver prinsesse-agtige ved jeg ikke, det kommer vel an på brugen af rekvisitter, men jeg er helt enig i at det kan give nogle rene linjer at arbejde med. Jeg tror i grunden at sådanne billeder bliver undervurderet, fordi mulighederne er så mange og potentielet stort. Du kan vinkle fra utallige sider, skabe dybde eller rette fokus bestemt mod noget, og det skaber helt forskellige billeder. Derfor føler jeg heller aldrig, at sådanne billeder er kedelige eller ensformige.

  8. Mette

    Jeg er ikke blogger, men på trods af dette tillader jeg mig alligevel at komme med en lille kommentar :D

    Billeder er blikfang, og dette er sikkert også grunden til, at jeg finder de billeder, bloggeren selv har taget, langt mere interessante end de, der ”bare” er fundet på nettet. Dette betyder dog ikke, at jeg fravælger de blogs, hvor billederne er fundet på Google, for det gør jeg naturligvis ikke. Det er ikke afgørende for mig, om en blogger selv tager billeder til sin blog eller ej – siger bloggens indhold mig noget, vil jeg automatisk følge med – men jeg synes dog stadig, at det giver bloggen en større karakter, hvis udgiveren selv tager de billeder, hun/han bruger i sine indlæg – og om det så er billeder, der har gennemgået et større redigeringsarbejde eller nogle, der er taget med et telefonkamera har ikke den store betydning for mig :)

    1. Anne Nikoline

      Du skal være så hjertelig velkommen, Mette! Jeg vil naturligvis også mene, at indholdet er det vigtigste, men for at finde ud af hvordan en blogs indhold er, må jeg nødvendigvis drages imod bloggens ord og det sker, for mig, ofte igennem billeder. Jeg læser også anmeldelser af bøger med et internet billede, men jeg skal også ærligt indrømme, at det ikke er de anmeldelser, som jeg primært læser. Jeg er derfor helt enig med dig i, at en blog får mere person og større karakter ved brugen af billeder. Det er heller ikke vigtigt hvilket kamera, der ligger til grund for billederne. Som jeg har skrevet til flere af kommentarerne i indlægget, så handler et godt billede om lys. Og lys kan du hverken skabe med et spejlreflekskamera eller et mobilkamera. :)

Skriv et svar

