“Den smalle vej til det dybe nord” af Richard Flanagan


“Den smalle vej til det dybe nord” (org. titel “The Narrow Road to the Deep North”) af Richard Flanagan, fra forlaget Politiken, udgivet i 2015 (org. udgivet i 2013). Læst på dansk — originalsproget er engelsk. Anmeldereksemplar fra forlaget.

I det australske fortælles der historier om Dorrigo Evans; en 77 årig berømt kirurg og krigshelt. Da gan i sine yngere dage blev sendt til fronten fronten, tilfangetages han sammen med mange andre australske soldater af japanerne. Som krigsfange skal han arbejde som læge under opførelsen af den berygtede Thailand-Burma-jernbane, kendt som Dødens Jernbane, hvor op mod 280 allierede krigsfanger mistede livet per kilometer jernbanestrækning lagt. Synene i arbejdslejren er grusomme, men Dorrigo holder dem på afstand ved mindet om din onkels kone, Amy, hvis arme han længes mod og som gør hans tilfangetagelse uholdenlig. Breve går tabt i posten, begivenheder tilbageholdes og sandheden lige så, og Dorrigo kan være sikker på at se Amy igen.

Det tog Flanagan 12 år at færdiggøre sin roman, og i et interview forklare han, hvordan hans far, hvis historie ligger til grund for de mange års arbejde, døde samme dag, som bogen blev udgivet. Richard Flanagan vandt med sin roman “Den smalle vej til det dybe nord” Man Booker prisen sidste år med sin semibiografiske historie om sin fars egen tilfangetagelse ved Dødens Jernbane i Burma, som japanerne grundlage under Anden Verdenskrig. Livet langs jernbanen er et ubrydeligt kredsløb, der dag for dag gentager sig selv. Der er ingen lykke og intet lys for enden af tunnelen; hver dag er en gentagelse og en forsættelse af gårsdagens elendighed, og det samme vil morgendagen bringe. Richard Flanagan om disse krigsrædsler på levende vis, som om han selv var tilstede under begivenhederne. Med stort blik for deltajens finesse, gennemlevede jeg Dorrigos virkelige mareridt — men kun i en skygge af deres realitet.

“Overalt var der bøger for ham at gå på opdagelse i: bøger i vakkelvorne stabler, bøger i kasser, antikvariske bøger der var mast sammen og på reoler fra gult til loft langs hele den modsatte væg lænede op ad hinanden som udisciplinerede soldater.”

“Den smalle vej til det dybe nord” er på mange måder en klassisk fortælling om krig og splittelse, passion og længsel. En roman om de værst tænkelige rædsler, som forfatteren genopliver og virkeliggøre. Flanagan har sans for sproget, og formår ikke kun at gengive detaljers enkelte dele, men også den fulde enhed af sine karakterer. Han forsøger at give en stemme til de, der levede et vågent mareridt dag ind og dag ud, hvor ingen søvn kunne give hvile, og hvor intet brev kunne mindske afsavnet. Han viser også, hvordan mennesket nødvendigvis må forsøge at tilpasse sig omstændighederne, selvom når de er værst, hvis det skal gøre sig nogen forhåbninger om at overleve dem. Måden han formidler et så tungt emne er igennem simplicitet, energi og intensitet, i bedste stil med Ernest Hemingway, men Flanagans skrivestil strækker længere end.

Det tog mig tid at vende mig til bogens struktur. Hans struktur er tredelt og spænder over et før, et nu og et efter, der viser hvordan krigen påvirker et hele liv, også før efter sit ophør. Direkte tale var ikke altid markeret med anførselstegn, og tankestrømmen hos Dorrigo er flydende og levende, og gjorde det svært altid at skille hans tanker fra hans tale. Perspektivet er også skiftende og tilbyder sin læser et bredere indblik i krigens omstændigheder og ind i de liv, som var berørt af den. Flanagan forsøger at give krigens rædsler en litterær form uden at fortabe si i fortvielse eller dikotomier som os-og-dem forestillinger. Han fastholder en omhyggeligt udført balancegang af sympati ved at skifte mellem romanens mange synspunker lige fra de australske krigsfanger og til de japanske fangevogtere.

“For Amy var kærlighed når universet rørte ved og eksploderede ind i universet.”

De temporale skift i romanens begyndelse er mere forvirrende end gavnende, men det er en forhindring, jeg som læser fandt det nødvendig at overkomme, fordi historien derefter for alvor udfolder sig og først rigtigt begynder. Referencerne er mange og højstemte. Flanagan trækker på en stil, der ligner James Joyces flydende tankestrøm, og Tennysons digt “Ulysses” væves ind og ud mellem historien og dens omskiftelige perspektiver, imens adskillige af Kobayashi Issas digte danner baggrund for flere af kapitlernes handling med forførende og tankevækkende ord som: “In this world / we walk on the roof of hell / gazing at flowers”. Krigsfangerne gransker den sparsomme skønhed, der er at finde i deres dagligdags helvede, som underminerer rædslerne i Dante Alighieris skærsild med flere længder. Flanagans skærsild er virkelig.

Dorrigo leder ihærdigt efter svaret på, hvad der gør et mennesket til et menneske, og jeg fulgte med tilsvarende ihærdighed i hans fodspor med stor eftertænksomhed. Da hans fodspor stoppede og bogen lige så, holdt mine spekulationer ikke inde med forsatte. Selvom dens handlingen i sin kerne er simpel, er den fuld af livsanskuelser og filosofiske betragtninger, der tager afsæt i mareridts lignende omstændigheder, der kun forstærker deres væsentlighed. Jeg var træt, da jeg havde læst bogen til ende. Den åbnede mine øjne for historisk kontekst jeg ikke kendte det fjerneste til, og fik mig til at leve mig ind og investere i dens fiktive karakterer, som var de lige så virkelige som deres historiske udgangspunkt. Jeg kan af samme grund sagtens forstå, hvorfor “Den smalle vej til det dybe nord” vandt Man Booker prisen i 2014.

Reklamer

2 thoughts on ““Den smalle vej til det dybe nord” af Richard Flanagan

    1. Anne Nikoline

      Det er sådan en fin bog, selvom jeg havde lidt svært med at komme i gang med den, men da jeg først var inde i en rytme, kunne jeg dårligt slippe den. Jeg håber ikke, at den skuffer dig, når du finder tiden til den.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s