“Historien om A.J. Fikrys liv” af Gabrielle Zevin


“Historien om A.J. Fikrys liv” (org. titel “The Collected Works of A. J. Fikry”) af Gabrielle Zevin, fra forlaget Lindhardt og Ringhof , udgivet i 2015 (org. udgivet i 2014). Læst på dansk — originalsproget er engelsk. Anmeldereksemplar fra forlaget.

A. J. Fikry er selvstændig boghandler og ejer Island Books på den lille ø Alice Island i New England, USA. Han er en gnavpot tynget af fortidig sorg, som trækker dybe spor langt ind i hans nutid. Efter sin kones bortgang, er hans stille aftenerne fyldt med alkohol, omsætningen i boghandlen er nedadgående, og hans store stolthed – en sjælden udgave af Edgar Allan Poes digte – er blevet stjålet. Bedst som han ikke forventer mere af tilværelsen, vendes den op og ned; en helt særlig pakke ankommer til boghandlen, og kræver hans opmærksomhed mere end nogen bog nogensinde har gjort.

“Historien om A.J. Fikrys liv” af Gabrielle Zevin er fjerlet fortalt historie, skrevet i et lige så let sprog om nogle af livets sorger og glæder. Jeg tror oprigtigt, at det er sådan den skal fortælles: simpel og let, men fordi bogen ikke efterlod noget særligt eller mindeværdigt indtryk hos mig, på trods af at den handler om bøger, om boghandlere og om læsefællesskaber, så efterlod den mig så vedbliver jeg at spørge mig selv, om den i virkeligheden var for simpel i sin lethed. Efter en enkel aften, lukkede jeg bogen med en sær mine og en mærkelig mavefornemmelse.

“Amelias mor siger gerne, at romanerne har ødelagt hende for virkelige mænd.”

Det er en fortælling om en højlitterær butiksejer, hvis snævre syn på bøger gør, at han nægter at sælge børnebøger, billedbøger, ungdomsbøger og krimier; han hader bøger over 150 sider, og debutanter kunne han ikke drømme om at beskæftige siger med. I lige så høj grad som romanen handler om denne stereotypiske skikkelse, handler den om alt dette ændres, og hvordan horisonter udvides og boghylder sprænges og fyldes. Til at begynde med var jeg overbevidst om, at A. J. Fikry var en tudsegammel mand på grund af hans egen indædthed og ulmende foragt for alt, hvad der ikke passer ind i hans optik. Det var først langt senere, at jeg blev klar over, at han kun er halvt så gammel, som forfatteren beskriver ham. Hendes beskrivelser ledte mig på afveje i min egen fantasi, og pludselig stemte mit billede af Fikry ikke overens med hans faktiske person.

Til gengæld er hendes litterære referenceramme, som også udgør romanens rammer, brede og beundringsværdige, og hendes fortælling er næsten i Charles Dickens’ ånd i form af Fikrys forvandling. Alligevel følte jeg aldrig glæden ved hans gradvise glæde, og flere gange krummede jeg tæer over bogens handlingsmæssige krumspring, som bevægede sig over i chick-lit stilen i form af sin fortællemåde, sit fjerlette og fjollede sprog og den forholdsvis simple handling, og det var bare ikke, hvad jeg havde forventet. På trods af at handlingen udspiller sig mellem overdådige bogreoler, fyldt til bristepunktet med alskens litterære skatte, blegnede det fiktive persongalleri i sammenligning; jeg føte hverken Fikrys spirende glæde eller hans genopdagelse af kærligheden, jeg følte ikke tabet over hans uvurderlige udgave af Poes poesi eller et stik af sorg, da bogen nåede sin slutning. Den efterlod mig uden noget særligt indtryk.

“Man får alt, hvad man har brug for at vide om et andet menneske, af svaret på sprgsmålet: Hvad er din yndlingsbog?”

Gabrielle Zevins intention er god; hendes historie-idé lige så, men selve udførelsen forekom mig problematisk. Hvor jeg forventede en livsbeskæftigende historie, fik jeg i stedet en alvorlig fortælling, der blev fortalt forsimplet; dens enkelhed overvældede mig ikke, på trods af uvejret i horisonten, og da det endelig brød løs, var jeg indifferent omkring det. Til gengæld holdt jeg meget af historiens struktur. Hvert kapitel indledes med en titel på en bog, som Fikry selv skriver et par ord om. Bøgerne blev et spejl for hans karakter; det var igennem disse, jeg bedst kunne mærke hans væsen, fordi jeg tror på, at menneskers smag i litteratur siger meget om, hvem de er, sådan som bogen også selv hævder det, og selvom hans gengivelser og meninger gradvist blev mere og mere udvandet i forhold til værket, så afspejlede de stadig hans person.

Den lineær handling blev sjældent brudt af konflikter mellem personerne, men bevægede sig i stedet ned af lyserøde stier, til den nærmede sig sin slutning. Her tog den en drejning, som mest af alt virkede som en helt anden og selvstændig historie, som jeg ikke kunne forene med den første. Med undtagelse af sin slutning, var “Historien om A.J. Fikrys liv” for rosenrød til min smag, dens potentiale er stærkt med sine mange litterære referencer, men mest af alt var udførelsen vag og præget af formålsløse gimmicks. Handlingen spænder over hele menneskeliv, og på grund af sin korte længde og høje tempo, følte jeg mig mest af alt forvirret over de hurtige spring i tiden. Dens mange spring gjorde også, at den sprang over det afgørende hjerteslag, som ville have bevaret historien i mit hjerte i meget lang tid.

3 thoughts on ““Historien om A.J. Fikrys liv” af Gabrielle Zevin

  1. Simone Hagemann

    Hvor er jeg virkelig trist over, du ikke var ligeså begejstret for bogen som jeg. Men man kan jo (heldigvis) ikke altid have de samme meninger – og mange af de ting, du ikke kunne lide, var noget af det, jeg selv var ret begejstret for :)

    1. Anne Nikoline

      Det er altis lidt ærgerligt, men godt du kunne lide den! Jeg følte måske den blv lidt for chick-lit lignendetil min smag, også i forhold til, at jeg havde forventet noget helt andet af dens tone og stil.

  2. Louise H.

    Selvom jeg elsker bøger der omhandler bøger, så er der alligevel noget ved den her bog, der gør at jeg ikke fluks skaffer den og læser den. Jeg tror måske at forsiden har forvirret mig i forhold til hvad det egentlig er historien handler om: handler den om bogkærlighed, eller handler det om et forhold mellem en mand og en dreng? Jeg synes den giver et indtryk af at være meget “fluffy”, og det virker til at det også var den oplevelse du fik med at læse den ift. at den til tider mindede dig om chick-lit stilen.
    Jeg ender jo nok med at læse den på et tidspunkt, men der er bare så mange bøger jeg hellere vil læse først :)
    Kan du anbefale en rigtig god bog om bøger, som du synes jeg absolut skal læse? :)

Skriv et svar

