“A book is a door, you know. Always and forever. A book is a door into another place and another heart and another world.”


Marts forsvandt mellem hænderne på mig; kalenderbladene vendte sig hurtigere, end jeg kunne nå at følge med, og lige straks står en ny måned for døren. Min læsning er tynget af min bacheloropgave, og består væsentlig mere af non-fiktion bøger, end den ellers ville have gjort. Min forpligtende læsning er dog blevet afbrudt af dørklokken og et storsmilende postbud med armene fulde af firkantede pakker; pakker fulde af lykkelige påmindelser, som venter tålmodigt på mig. Bøger er pålidelige i deres tilstedeværelse, og tålmodige i deres afventning på at blive læst, og jeg glæder mig til det helt rigtige øjeblik melder sig, hvor jeg kan få læst dem alle sammen, om end nogle af dem må vente til efter mit semestersafslutning, imens andre vil blive læst øjeblikkeligt.

Hvad med jer? Hvilke bøger har I købt i marts? Har der været nogle særligt smukke udgaver imellem dem? I så fald, hvilke?

13 thoughts on ““A book is a door, you know. Always and forever. A book is a door into another place and another heart and another world.”

  1. Piskeriset

    Jeg elsker det der ‘muarhahah, my precious’-blik du har på billedet :D

    Meget spændende og varieret udvalg af bøger, du har købt. Jeg var fristet af den samme udgave af Alice…, indtil du kritiserede dustcoveret. Jeg vil gerne eje en udgave af bogen, men jeg synes desværre, at de fleste udgaver er lige lovlig lyserøde til min smag.

    Jeg håber, at Pratchett er noget for dig. Jeg er helt vild med hans skæve (og ret britiske) humor og har læst en del af hans bøger gennem årene. Regner også snart med at læse en eller to mere fra samlingen.

    Jeg tror, de smukkeste bøger, jeg har købt i denne måned, er ‘Little Women’ og ‘Fra Holmes til Sherlock’.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      De er også mine precious! :D Jeg ved ikke om dustcoveret på Alice bogen er gældende for alle, eller om det bare er min, der er noget i vejen med.

      Jeg har læst “Mort” og jeg var virkelig begejstret – men mere om det i en kommende anmeldelse, som uden tvivl bliver positiv. Det var som om det var mest nærliggende for mig at starte med hans forfatterskab med historierne om døden, nu hvor han selv er gået bort, som en slags ære. Giver det mening?

      “Fra Holmes til Sherlock” er så flot en bog – også indenvendigt! Hvilken udgave af “Little Women” har du købt?

  2. Rikke Simonsen

    Skøn video, og herlige bogkøb!
    Jeg glæder mig MEGET til din anmeldelse af Terry Pratchett! Jeg har nemlig også overvejet at bestille lidt hjem fra den serie, men jeg har bare intet hørt om den fra ‘pålidelige’ kilder ;)
    Så vil se frem til din anmeldelse!

    Og jeg glæder mig virkelig også til at få den udgave af Coraline hjem i min samling! Den er jo.. fantastisk!

    1. Anne Nikoline

      Jeg var virkelig begejstret for “Mort”, og jeg glæder mig sådan til at få den anmeldt på boggen. Og ligeledes glæder jeg mig til “Equal Rites” som jeg regner med at påbegynde ganske snart, fordi humoren er så god – såfremt man er til den slags bøger. Og tak for dine søde ros om pålidelighed.

      Har du også klikket den udgave af “Coraline” hjem? Det er simpelthen den fineste udgave. Glæd dig!

      1. Rikke Simonsen

        Jeg har smidt dem begge i indkøbskurven på Saxo indtil videre i hvert fald – samt ‘Wyrd Sisters’ også, som jeg fik anbefalet af en anden igår aftes!

        Det har jeg – jeg kunne slet ikke modstå, og har kun fået læst historien uden illustrationer, så glæder mig virkelig til at genlæse den med dem! :D

  3. Rikke

    Åh, så fine bogkøb! Jeg har også Alice-udgaven, og jeg synes den er noget så yndig og lyserødsfin på den bedste tænkelige måde. Den passer så godt til universet.
    Og så glæder jeg mig også meget til at modtage den finefinefine Coraline-udgave. Anne smittede vist hele blogverdenen med dét fund. Åh, hvor er den fin.

    Glæd dig i øvrigt til ‘What I Loved’. Jeg læste den for et par år siden i en dansk oversættelse, og jeg elskede hvert eneste ord.

    1. Anne Nikoline

      Det skal jeg ellers love for, at Anne gjorde! Glæd dig til at få den i din samling – den er ganske enkelt vidunderlig, og hvem ved hvornår Gaiman igen sætter en signeret udgave til salg? Den mand altså…

      “What I Loved” glæder jeg mig så meget til. Jeg kan godt huske dine rosende ord om den – det bliver godt!

  4. Troels Beck Landbo

    Fine bøger må jeg sige. Terry Pratchett er en af mine yndlingsforfattere, hans humor rammer min rigtigt godt. Mort er nok en min yndlings bog i discworld. Wyrd Sister er også god, men jeg har nu kun fået læst de første ni bøger, resten må komme løbende.

    1. Anne Nikoline

      Terry er herlig – selvom det at læse hans fantasifuldeserie er noget af et projekt. Jeg holder virkelig også meget af “Mort” – så god!

  5. Anne

    Hmmmmm…… har ellers været god og kun købe én bog denne måned “Denne dag, et liv” – biografien om Astrid Lindgren der har skrevet nogle favoritter, der stadig er favoritter mange år senere: Ronja Røverdatter, Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio…

    Terry Pratchet ….. elsker hans definition og forklaring af The Body Shop ;o)

    Men UPS! Dankortet skal vist svinges igen, for den Alice i Eventyrland-bog, den hører vist hjemme i min samling….

    Og tillykke med 5års dagen

    1. Anne Nikoline

      Den har jeg også hørt mange rosende ord om. På bogforum sidste år lyttede jeg til forfatteren, da han talte om bogen. Var du der selv? Det var et rigtig godt oplæg fra ham, så spændende.

      Prachetts definition og forklaring kender jeg ikke til, men jeg vil da bestemt slå det op. Og Alice-bogen er noget af det fineste, på trods af at min udgave var en smule skuffende. Du må endelig lade mig fortælle, hvis dit omslag sidder anderledes på bogen.

      Angående de fem år, så må du forveksle mig med Simone fra Boghjørnet. :)

      1. Anne

        Nej jeg missede Bogforum, da jeg var syg – og dog…. ;o) Bogforum kom til mig, da DR streamede rigtig mange interviews, foredrag osv live derudefra…det hjalp lidt på humøret

Skriv et svar

