Et bachelorprojekt om Jane Austen


De tårne sig op på mit spisebord; mægtige stakke af tykke fagbøger, fløjlsbløde paperbacks, hvis indhold er mig så familiært og biografier om støvet tidsaldre og de dertilhørende tendenser og tankemønstre. Jeg skriver på nuværende tidspunkt bachelorprojekt, nærmere bestemt en darwinistisk analyse af “Pride and Prejudice” i forhold til dens ægteskablige motiver. I en faglig samtale, hvor mit emnevalg for langt var blevet taget, faldt snakken på Charles Darwins evolutionsteorier, hvordan disse stadig er aktuelle den dag i dag og i rigtig mange hverdags sammenhænge. Jeg lod mig forføre af snakken, og på grund af pludselig ændringer i studieordningen, skiftede jeg brat emne med en god fornemmelse i maven. Jeg ville forene Austen og Darwin i én samlet analyse. Det er ikke nyt, det er ikke revolutionerende, men det er præcis det, som mit hjerte banker for: at indkorpore min absolutte yndlingsforfatter i hvad der med tiden vil blive en vigtig studiemæssig såvel som personligmilpæle.

Min tager afsæt i de mange ægteskablige scenarier i “Pride and Prejudice”, samt hvad der ligger til grund for de forskellige giftermål. For eksempel er giftermålet mellem Charlotte Lucas og Mr. Collins anderledes fra ægteskabet mellem Elizabeth og Darcy, og det er netop dét, som jeg vil sætte fokus på. Samtidig vil jeg også afdramatisere Mrs. Bennet som den komiske og hykleriske mor, der fanatisk forsøger at bortgifte sine døtre så snart en ungklar er i byen. Jeg vil bruge Darwin til at forklare, hvordan hun er drevet af et biologisk instinkt, der blot forsøger at sikre sine døtres, og dermed sine egne geners, videreførelse. At blive gift er ikke nogen garanti, men at blive giftet godt giver en langt større sikring til at stifte familie. For overhovedet at kunne tale om ægteskablige motiver, må jeg også fordybe mig i Austens egen samtid i forhold til etikette, tradition og tænkning, og det giver mig mulighed for virkelig at få et indblik i hende som forfatter. Jeg valte at skrive om Jane Austen, fordi jeg ønskede at beskæftige mig med noget, som jeg vidste, jeg ville nyde at skrive om. For mig er det vigtigt, at bachelorprojekt er genstand for min egen morskab, da jeg tror på, at det vil lette skriveprocessen, og samtidig resulterer at min passion for emnevalget er mærkbart.

Jeg skriver dette indlæg, fordi jeg flere gange er blevet spurgt, hvad mit bachelorprojekt handler om, og jeg håber, at min indlæg har kunne afmystificere det en smule.

11 thoughts on “Et bachelorprojekt om Jane Austen

  1. Rikke Simonsen

    Åh, det lyder altså også virkelig spændende at skulle fordybe sig i! Jeg skrev om ‘Pride & Prejudice’ i SRP tilbage på gym, og kan da ikke udelukke, at jeg også leger lidt med tanken om, at vælge noget Austen til min egen bachelor engang… Men nu må vi se :D

    1. Anne Nikoline

      Austen er den bedst. Færdig. Punktum. :D
      Hvad skrev du SRP opgave om i forhold til romanen?

    1. Anne Nikoline

      Det er jeg glad for, at du synes. Det synes jeg også selv. Sjovt er det i hvert fald.

  2. Troels Beck Landbo

    Det lyder faktiske ret interessant. Jeg er normalt ikke den der analysere bøgerne efter at have læst dem. Tænker på hvad der sker, motiv bagvedliggende mens jeg læser i den udstrækning jeg analysere normalt (Discworld er noget andet, de bliver hængende lidt fra tid til anden for at se om kritikken/satiren af/over samfundet er berettiget). Der er dog helt sikkert meget at analysere sig frem til i de fleste værker, så er diskussionen om det er noget som man bør gøre ved det enkelte værk – personligt mener jeg at det er beretttiget ved nogle bøger hvis man virkelig skal forstå dem, især digte, mens andre ikke tjerne ved det. De sidstnævnte er nok dem som jeg ofte ikke har lyst til at læse mere end en gang, for nok kan historien være underholdende, men er den for alvor god?

    Held og lykke med projektet – et projekt kræver altid en del arbejde.

    1. Anne Nikoline

      Mange tak, Troels. Jeg nyder sådan at arbejde med emnet, selvom det naturligvis, som du selv påpeger, er tidskrævende – men sådan er det jo med større opgaver. Heldigvis er det sjov, og det gør skriveprocessen langt nemmere at gå til.

      Jeg tror også, ligesom du, at analyser kan være afgørende i forståelsen af en tekst, men jeg kan lige så godt læse digte for deres skønne ordlyd, som jeg kan læse dem for at analysere på dem. Begge oplevelser er gode.

  3. Gitte Tofte

    Åh, hvor lyder det spændende! Jeg var i sin tid til skriftlig eksamen i Jane Austen, og fik opgaven at beskrive og analysere de forskellige typer af ægteskaber, der fremstilles i Austens romaner.

    1. Anne Nikoline

      Det er sådan et skægt emne, og jeg nyder virkelig at arbejde med det. Austen er heller ikke den værste at komme til eksamen i. ;)

      1. Camilla

        Det var nu bare som inspiration :-). Sidder selv og gerne vil skrive om Jane Austen, men ved ikke helt hvilke vinkel jeg vil bruge endnu!

Skriv et svar

