“The Best of Everything” af Rona Jaffe


“The Best of Everything” af Rona Jaffe, fra forlaget Penguin Books, udgivet i 2011 (org. udgivet i 1958).

I New York kæmper fem kvinder for at finde deres plads i storbyens indiskutable hierarki på randen til en radikal ændring. Her, forsøger den unge Caroline sig på et tidskrift som kontorassistent med redaktørdrømme; den naive Amy, rejser fra landet til storbyen for at genfinde sig selv som kvinde; Gregg er en frisindet skuespillerdebutant, der stiger mod stjerne, men som har en spirende længsel efter stabilitet og hjemmelighed voksende i sit hjerte; Barbara kommer fra et mislykket ægteskab i provinsen, og som alenemor i New York møder hun stor modgang både i forhold til at få tilværelsen til at løbe rundt, men også i sin søgen efter en mand; Mary Agnes den traditionsbundet pige, der tæller dage til sit ægteskab, selvom hun krummer tæer ved tanken om ægteskabssengen. “The Best of Everything” fortæller deres skæbner.

Da “The Best of Everything” udkom i starten af tresserne, skabte den røre; Rona Jaffe skildrer kvinden langt mere lysten end det dydige billede, som for fejlagtigt gengav kvinden. Den ændrede romangenren, og blev en slags forløber til tv-serier som Sex and the City, Mad Men og Girls, for det er i grove træk, hvad bogen handler om; fem kvindeskæbner, der forsøger at finde fodfæste i den kaotiske storby, der aldrig sover, hvor de må navigere i en jungle af mænd med forskellige intentioner, alt sammen i en mandsdomineret verdensorden. Flere af dem er hjemsøgt af fortidens spøgelser, og romantiserede illusioner, som kræver et endeligt opgør, for at de kan etablerer sig en hverdag. Caroline begynder at date, selvom hendes hjerte stadig banker for sin tidligere udkårne, som forlod hende for et andet liv, og Barbaras eksmand, der ønskede at forblive fri, stifter pludselig familie på ny i skyggerne af sit første rutinerede ægteskab.

“It was funny, she was thinking, how something that had seemed sentimental and important, and even more – almost sacred – could turn into nothing at all.”

I prologen klargøre Rona Jaffe, at “The Best of Everything” er en social dokumentisering, et knap indblik i tressernes kønsopfattelser og roller, som langsomt vakler under sin egen undertrykkelse. Hun skriver et præ-feministisk værk om fem kvinde skæbner, hvis storbyseventyr hun følger med stor intelligens, sympati og en papirklips prosa, der muliggøre et indblik i hver af de fem kvinders individuelle liv, samt deres interaktioner med hinanden på kryds og tværs. Fælles for alle kvinder er deres forhold til manden; de kommer alle fra en tid, hvor det var velanset at stifte familie, og hvor kvinden ofte trak sig tilbage fra arbejdsmarket for at tage sig af hjemmet og den nystiftede familie, noget som flere af de fem kvinder har svært ved at affinde sig med, eller som har levet i en romantisk forestilling om, der efter sin indtrædelse brister som en sæbeboble i realitetens hænder.

Jaffa fortæller ufejlbarligt, hvordan ugifte kvinder dyrker sex, hvor anstændige piger også får fortaget aborter, og hvordan nogen kvinder forbliver ugifte og karriererorienteret, og selvom jeg holdt meget af hendes liberaliserende beskrivelser, så var min læsning til tider trættet af kvindernes evige kærlighedsbeklagelser, selvom det uden tvivl har været noget, som kvinder i tresserne forsøgte at finde balance med. Jeg ønskede at kvinderne skulle bryde fri af traditionerne, men det er naturligvis en proces, der sker gradvis og over længere tid. De er dog også kvinder, der frygter dette fremskridt og moderniteten, selv som en del af dem længes efter den; presset for at opfylde samfundets forventninger. Samtidig er Jaffas skildring af manden meget polariserende, ensidig og mangelfuld.

“She was beginning to have that feeling that comes after midnight, of one’s thoughts opening out, flowering, groping out loud for some new discovery, some new truth that is really as old as all the hundreds of years girls have been confiding to one another in the relaxing intimacy of the night.”

Selvom forfatterens kvindebillede tiltalte mig med sine nuanceringer, der bryder med den opfattelse mange havde af kvinden i den tid, hvor romanen blev skrevet, så forblev de fem kvindestemmer den samme hos mig, på trods af at de som personer er vidt forskellige typer. Caroline har hjertesorger, og forsøger sig på et tidsskrift, imens Gregg begynder at forfølge en mand, da han knuser sit hjerte. De er hinandens modsætninger, og alligevel var deres stemmer den samme. Jeg fandt det problematisk, fordi jeg derfor læste historien, som om den handlede om én kvinde og ikke fem, og jeg vandrede derfor i vildelse i deres stemmer, og kunne kun orienterer mig ved deres navne eller korte hukommelsesmæssige glimt fra tidligere kapitler.

Selvom bogen omtales som en chick-lit roman, der handler om kvinders oplevelse af kærligheden i dens mange afskygninger, så føltes den ikke sådan, da prologen netop indikerer det modsatte. Jaffa har ikke kun ville skrive en fiktiv historie, fordi hun ønskede at fortælle den som underholdning, hun forsøgte i stedet at gengive sin samtid med dens normer og traditioner hvad angår kønsrollerne. Hendes roman åbner fortidens ærlige problemer, der forsat er at finde i vores nutid, og hun fortæller om dem på en ærlig og åben måde, uden at blive politiskirettesættende eller moraliserende. Hun forsøger ikke at pege fingre af kærligheden eller ægteskabet, og selvom hun portrætterer den med skepsis er det også med et realistisk blik. Jeg gik ind til bogen med en forventning om en klassisk chick-lit-roman, men nu hvor jeg har læst den, er jeg ikke sikker på, at jeg udelukket ser på bogen sådan. Forfatteren fortæller dokumentiserende om kønsmæssige problemstillinger tilsvarende dem, der er at finde i.

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s