Jane Austen foredrag i Perch’s tesalon


Køen snoede sig fra stue etagen og op ad trapperne til første sal, hvor Perch’s Tesalon befinder sig. Snakken var dæmpet og kredsede om det samme emne: aftenens fokuspunkt, vores fælles knudepunkt, som bandt os sammen: Jane Austen. LOVEBOOKS, en online læseklub, der udspringer fra forlaget Lindhard og Ringhof, havde inviteret til foredrag og eftemriddagste med smørbagtescones med lemoncurd, marmelade og flødeskum i anledningen af litteraturfestivalen KBH LÆSER. Salonen var lille og intim, og ved hvert bord var der dækket op til fire. Da jeg kom alene, satte jeg mig hos en kvinde, som jeg havde sludret lidt med på trappen inden salonens døre blev åbnet, og på trods af at jeg ikke kendte nogen af de tre kvinder, som jeg sad til bords med, så havde jeg det bedste selskab.

Lise Lotte Frederiksen, der skulle holde foredraget om Jane Austen, er cand.mag. i dansk, engelsk og teatervidenskab og velbevandret i Jane Austens liv og forfatterskab. Hun fortalte med stor indlevelse om Jane Austen korte liv, om hendes mesterlige fortællinger, og om hvordan hun i England placerer sig lige under Shakespeare hvad angår genialitet og fortælling. Foredraget tog udgangspunkt i “Emma” i anledning af bogens 200-års fødselsdag, men Frederiksen talte også helhjertet om “Pride and Prejudice” og med referencer til Austens andres værker, hun talte ud fra en lykkerus. Hun talte om, hvordan Emma som protagonist adskiller sig fra andre af Austens heltinder, hvordan Austen i et brev til sin søstre bekymrende skrev, at hun frygtede, at hun var den eneste, der ville synes om Emma, og hvordan George Knightly er introvert og skal åbnes med en nøgle. Hun talte om hvordan mange af Austens mænd er dysfunktionelle på samme måde som mange af fædrene er det.

Tiden gik og kun de mange tomme tekander tegnede tidens gradvise forsvinden. De mange tesorter kvulpede rundt i maven på mig. Det var på mange måder en mindeværdig aften. Jeg gik derfra med ny viden, nyindkøbt, løs te pastelfarvede metaldåser og et smil på læben der blev siddende, lige til jeg gik i seng.

12 thoughts on “Jane Austen foredrag i Perch’s tesalon

    1. Anne Nikoline

      Det var virkelig så dejligt et arrangement. Jeg er også glad for at jeg kom – tak for tippet! <3

    1. Anne Nikoline

      Det er jeg ikke i tvivl om, at du ville. Det var virkelig en fin oplevelse med te og scones i britisk stil – og virkelig lækkert!

  1. Anne

    Det var et super foredrag – man kan virkelig mærke, hvordan hun brænder for Jane Austen og man suger bare til sig af de finurlige detaljer hun kom med

    1. Anne Nikoline

      Det var det nemlig. Hun var virkelig god til at tale uden at hun på noget tidspunkt blev trættende at høre på. Det er virkelig en talemæssig egenskab, der er beundringsværdig.

Skriv et svar

