Om at være praktikant på et forlag #1


Det startede med en enkelt uopfordret ansøgning og en lynhurtig tilbagemelding. Det var første gang, at jeg skulle systematisere min erhvervserfaringer og personlige kompetancer, og jeg følte mig kejtet ved enhver formulering om mig selv og mit væsen. Alligevel blev jeg kaldt til samtale. Mine ben rystede under mig, da jeg stod ude foran den ydmyge indgang til det, der kunne gå hen og blive min hverdag i fire måneder. De mange trin op på tredje gjorde mig ikke lettere tilpas. Lige inden jeg trådte over dørtærsklen, mindede jeg mig selv om, at det her virkelig var det, som jeg ville, og efter at blive mødt smilende i receptionen med dens tårnhøje bogreoler fyldt til bristepunktet, forsvandt min nervøsitet og blev i stedet afløst af en spænding fuld af uvished. Samtalen flød og jeg gik derfra med en god mavefornemmelse og et par bøger rigere. En uge senere fik praktikkontrakt hos forlaget Rosinante&co.

September fløj derfor ubemærket forbi mine øjne, da at jeg startede som praktikant i forlagets afdeling for salg og marketing. Her sad jeg blandt en gruppe mennesker, der får maskineriet til at køre på et plan, som jeg slet ikke var klar over fandtes. Min naivitet havde kun taget højde for redaktionelle opgaver i form af kurrekturlæsning, manuskript vurdering og det at arbejde med forfattere, men forlagsarbejde er så meget mere ned det. Mine arbejdsopgaver var varierende, men med faste holdepunkter i form af tekstproduktion, webdesign og opsæt. Mine dage forgrenede sig ind i hinanden, dene ene arbejdsopgave tog den næste, og jeg kom i løbet af fire måneder til at arbejde med boglancering, webdesign og tekstproduktion. Jeg var blandt andet med til at lancere “Endgame” af James Frey, som gjorde at jeg læste bogen længe før resten af verdenen, jeg fik muligheden for at følge Jojo Moyes i forbindelse med Bogforum, hvor hun skulle køres til diverse fotoshoots og damebladsinterviews, og her fik jeg selv mulighed for at interview hende. Samtidig hilste jeg også på mange af forlagets forfattere til diverse arrangementer, eller når de var på forlaget for at tale med deres redaktører. Kort fortalt blev jeg hurtigt opslugt af forlagsverden og frygt for ikke at føle mig tilpas der, forsvandt øjeblikkeligt. Forlagsbranchen er sigtet med min uddannelse.

At sende en ansøgning er den største tjeneste jeg har gjort mig selv, en fremtidsinvestering uden lige og den største chance jeg endnu har taget, og selvom mine dage var lange med togrejse og timerne på forlaget ganske få, så fortryder jeg ikke et eneste skridt i denne eventyrlige rejse. Vinterhavlårets mørke kunne ikke afholde mig fra at stå tidligt op med et smil på læben, fordi jeg skulle arbejde med noget, som jeg bræder for, på trods af at jeg aldrig havde forstillet mig, at det ville involvere kommunikation og formidling, selvom det netop er, hvad litteratur er, og hvad det kan. Selvom min tid på papiret er udløbet, så har jeg skabt mig et bredt netværk af kontakter og etablerede en række projekter, som jeg er stolt af. Det har også ført til, at jeg blev tilbudt en betalt arbejdsopgave i 2015, som jeg takkede ja til, og jeg arbejder derfor nu hos forlaget. Mit praktikforløb har derfor været langt mere berigende, end jeg kunne have håbet på. Jeg valgte Rosinante&co. på grund af deres litterærekvaliteter og brede udvalg af udgivelser. Jeg valgte dem med ærefrygt og beundring, og de valgte mig.

10 thoughts on “Om at være praktikant på et forlag #1

    1. Anne Nikoline

      Ih, mange tak, Rikke! Jeg er også enormt benovet over, at de kan bruge mig fremover.

    1. Anne Nikoline

      Tak skal du have, søde Mette. Det er uden tvivl verdens bedste arbejde (i hvert fald hvis du spørger mig).

  1. Malene H

    Hvor lyder det hele absolut fantastisk, ja nærmest magisk!
    Stort tillykke med stillingen – hvor er det lækkert for dig! :D

  2. Louise H.

    Et job på et forlag lyder bare helt fantastisk, og hvis det ikke ville være muligt for mig at arbejde på et bibliotek, min drømmearbejdsplads, så ville et job på et forlag være det jeg satte næsen op efter. Og tillykke med jobbet! :)

    1. Anne Nikoline

      Det er det virkelig også og tak. Jeg håber virkelig sådan for dig, at du finder et arbejde på et bibliotek – må alle vores drømme blive til virkelighed og gå i opfyldelse.

  3. Simone Hagemann

    Åh, hvor er det et skønt indlæg. Jeg er så glad på dine vegne over, at du har haft et fantastisk praktikforløb, og stort tillykke med den nye titel. Det er jo virkelig skønt, de gerne vil beholde dig :D

    1. Anne Nikoline

      Tusind tak, Simone! Det har uden tvivl været et sandt eventyr, også med de dertilhørende forhindringer, for intet eventyr er så eventyrligt, at der ikke er nogen form for modstand, men det var alle tårerne og alt sliddet værd.

Skriv et svar

