The Happy Reader


Det er online det meste er at finde; det er i høj grad her, jeg henter mit daglige overblik over verdensnyhederne, det er her jeg falder og artikler af relevans og ligegyldighed, som jeg læser, og det er her jeg søger litterære tekster til oplysning i forbindelse med et universitets fag eller en opgave. Alligevel er der for mig noget utilfredsstillende ved digitaliseringen, noget der bunder i, at jeg er papirromantiker, og foretrækker at føle papirstykkerne mellem mine fingre, og mærke omslagets overflade mellem mine hænder. Det var derfor uden den mindste tøven, da jeg da jeg bestilte det første nummer af The Happy Reader, et litterært magasin udgivet af forlaget Penguin. Det er et blad opdelt i to sektioner, hvor den første del består af et interview, der i dette nummer er skuespilleren Dan Stevens, der også er dommer i The Man Booker Prize. Han fortæller vidt og bredt om sin opvækst og den indflydelse litteraturen havde på ham og forsat har, samt hvordan han nu forsøger at videregive den til sine egne børn. Samtidig fortæller han om hvordan han læser mellem optagelser på Downton Abbey, hvor han flere gange har måtte gemme sin bog under en sofahynde, fordi han ikke kunne slippe den i tide, men også det at være dommer i The Man Booker Prize.

Den anden halvdel af bladet forsøger at nå i dybten med en litterær tekst på en informativ og introducerende måde. I dette første nummer er bogen “The Woman in White” af Whilkie Collins, som tager afsæt i interviewet med Dan Stevens, der også taler om den med stor kærlighed. Flere af bladets artikler tager afsæt i måden hvorpå en bog kan transformere mennesker igennem læsning, og hvor det fører dem hen. De er indsigtsfulde, informative og bladets opsæt er æstetisk smukt i sådan en grad, at jeg har lyst til blot at bladre det igennem for billederne. The Happy Reader forsøger at inspirer til nye læseoplevelse, og kræver derfor ikke at læseren har læst den roman, som danner udgangspunktet for indholdet. Der er af samme grund ingen urimelige afsløringer af handlingen, fordi enhver læser kan læse med og stadig have læseoplevelsen til gode. Bladet er en inspiration, en portal åbning til et potentielt læseeventyr, og jeg tilmeldte mig straks udgivelserne for 2015 samt de dertilhørende nyhedsbreve. Næste blad udkommer i Marts og har Kakuzō Okakuras “The Book of Tea” i fokus.

I kan læse om The Happy Reader her, tilmelde her nyhedsbrev og bladet her og her. Bladet kan også købes hos online forhandlere som Amazon, Book Depository og Saxo.

8 thoughts on “The Happy Reader

  1. Mette

    Jeg blev så glad, da jeg læste om dette magasin første gang, det virkede bare som noget helt perfekt, og da det endelig kom med posten levede det bare helt op til forventningerne. Det er så smukt udført, og jeg elsker det lille bogmærke, der er lagt ind i bladet. Både designmæssigt og indholdsmæssigt holder det bare 100%

    1. Anne Nikoline

      Bogmærket er så fin en del af pakken. Du har så ret i at bladet er så smukt udført. Det er en fryd for øjet!

  2. Camilla kirstine

    Dette må jeg da eje! Tusinde tak for tippet. Endvidere blev min nysgerrighed nu vækket til livs ift. det du fortæller om at læse andre ting på nettet – fx de litterære tekster osv. Kunne du evt. lave en ‘guide’ til hvor man kan finde spændende diverse artikler og andet interessant læseligt her i net-sfæren?

    Tak for en skøn blog!

    1. Anne Nikoline

      Det er sådan et herligt blad. Angående dit spørgsmål, så er det noget, jeg rigtig gerne vil tage op, men jeg ved ikke, hvorvidt det lader sig gøre. Mange af de steder, hvor jeg søger ekstra viden (og oftest i forbindelse med mit studie) er sider, som jeg har adgang til i forlængelse af min uddannelse. Jeg ved derfor ikke med sikkerhed, om det er noget, enhver kan få adgang til – men jeg undersøger det gerne.

      Tak for rosen!

      1. Camilla kirstine

        Åh, gør endelig det!

        Jeg er desuden helt tosset og vild med din blog. Du er suverænt blandt favoritterne og jeg bliver altid helt befippet når jeg ser der er et nyt indlæg. Flere og mere! Og om alt – mere om dig – mere om dine inspirationskilde. Tanker for uddannelse og fremtid – gode blogs, film, bøger – you name it.

      2. Anne Nikoline

        Du får mig helt til at rødme – tusind tak for rosen! Så længe der er læsere, lige så længe bliver jeg ved med at skrive, og lige så længe der er emner at tale om, lige så længe forsætter jeg. Det betyder meget for mig at høre, at mine indlæg er relevante, og var det ikke fordi jeg har glemt mit memory card hos kæresten, havde jeg uden tvivl også haft mere indlægsaktivitet i denne uge – det kommer forhåbentligt i weekenden.

Skriv et svar

