“Book collecting is an obsession, an occupation, a disease, an addiction, a fascination, an absurdity, a fate. It is not a hobby. Those who do it must do it.”


Min januarmåned bar præg af eksamenslæsning, der indimellem krævede små litterære indkøb for at holde mig selv gående. Tunge teoretiske tekster fyldte min hverdag langt mere end de selvvalgte bøger gjorde, og derfor nød jeg når postbudet ringede på døren, og fik mig til at løsrive mig fra de svære tekster; på et splitsekund blev jeg let om hjertet, hvor jeg før følte mig så tung. Jeg så frem til at pakke de tunge teorier og gennemarbejdet pensumlister væk, og i stedet hengive mig til min forsømte bogreoler og nye indkøb. Nu er mit femte semester bragt til ende, og lige straks tager jeg hul på det næste. I mellemtiden vil jeg sætte vand over til te, sætte mig til rette i min lænestol med mine nyindkøbte skatte, og forsvinde ned i dem én efter én.

Nedenfor fremviser jeg anden del af mine januar indkøb. Har I læst nogle af bøgerne, som jeg viser frem? Har I ellers købt noget spændende eller noget fint for nylig?

7 thoughts on ““Book collecting is an obsession, an occupation, a disease, an addiction, a fascination, an absurdity, a fate. It is not a hobby. Those who do it must do it.”

  1. frkskou

    Det er vel nok en smuk udgave af Bleak House, ja de andre Dickens-bøger er også smukke! Jeg har læst Store Forventninger – og vil rigtig gerne læse mere Dickens. Jeg husker min oplevelse med Store Forventninger som lidt en kamp til at starte med, men da jeg havde fået hul igennem, var det en helt fantastisk historie, jeg ikke kunne give slip på før sidste side var vendt. Hvilken Dickens-roman mon ville være god at fortsætte hans forfatterskab med? Han kan jo godt virke lidt frygtindgydende med de murstensromaner.

    Jeg har læst din læseklubbog, den er, så vidt jeg husker, ganske udemærket – i hvert fald når man er vild med New York ;-)

    Thomas Hardy bogen lyder som en helt vildt god bog, den vil jeg skrive på min læseliste!

    1. Anne Nikoline

      Dickens er en rigtig tung forfatter at læse, så jeg kan godt forstå, at du havde svært ved at komme i gang med “Store forventninger” – det er dog i øvrigt en helt fantastisk bog! Måske skulle du læse “Hard Times” eller “Oliver Twist” som er væsentlig kortere og begge rigtig gode? Særligt den sidste af dem er nok hans mest kendte.

      Indtil videre synes jeg også, at “The Best of Everything” er meget god. Den er forholdsvis rolig i sit tempo, måske endda for rolig, men det gør også, at handlingen virker langt mere realistisk, hvis du forstår?

      Læs Hardy!

      1. frkskou

        Det er rigtig præcist, det er en stille og rolig bog. Det har også sin charme indimellem. God læselyst!

  2. Troels

    Det var nogle flotte udgaver af Dickens bøger du har fået fat i der. Jeg kan godt lide Penguin classsics, men de udgaver der slår dem altså med flere længder. Vidste du at A tale of Two Cities are Dickens mest solgte bog?
    Har du hørt at Harper Lee (To Kill a Monckingbird) udgiver en “ny” bog til sommer? Hun skrev den inden To Kill a Monckingbird. Jeg skal have finger i den bog :-)

    Jeg er bestemt ikke lige så hurtig til at læse som du er, og har også haft en del eksamenslæsning så jeg fik ikke læst vildt meget. Alligevel fik jeg ryddet lidt ud i de bøger jeg ikke havde læst; fik læst disc-world bog færdig og fik den næste læst med. Nu er jeg så omkring 1/5 gennem bog fire i Song of Ice and Fire.

    1. Anne Nikoline

      Jeg vidste faktisk ikke, at “A Tale of Two Cities” solgte mest. Der kan man bare se! Hvad angår Harper Lee, så er jeg godt klar over nyheden og det er skønt, skønt, skønt! Af samme grund har jeg lige anmeldt “To Kill a Mockingbird”, da lejligheden virkede passende, og jeg (tilfældigvis) lige havde læst den nye danske udgave af den.

      Song of Ice and Fire er nogle tunge drenge, og de tager lang tid at rejse – heldigvis kan man som læser nå i bund med dem, fordi forfatteren ikke skriver sine forsættelser særlig hurtigt, og det er da altid noget!

Skriv et svar

