Litterære ressourcer #1: Podcasts


Fra tid til anden lukker jeg bogen mellem mine hænder, og læner mig tilbage for at hvile øjnene, uden at jeg lægger litteraturen fra mig. I stedet finder jeg et podcast frem, et såkaldt radio- eller tv-udsendelse, som kan downloades og høres, og læner mig tilbage til lyden af andre, der fortryller mig med oplæsning, belæste skikkelser, der debatterer diverse litterære emner. Alle podcasts listet nedenfor kan findes i iTunes eller på de henviste sidelinks, hvor de kan downloades enkeltvis og gratis.

  • The Dead Authors Podcast. H.G. Wells (spillet af Paul F. Tompkins i podcastne) er kendt for at have skrevet science fiction romaner, særligt “The Time Machine” og det er postcastets omdrejgningspunkt, for med denne bringes afdøde forfattere tilbage til nutiden, for at tale om deres værker. Det er begavet underholdning, der karikerer litterære skikkelser og overdramatiserer dem, og det virker.
  • The New Yorker Fiction er en månedlig episode, hvor en forfatter udvælger en tekst fra arkiverne til magasinet The New Yorker for at læse den høj og debattere den med den med magasinets redaktøren, Deborah Treisman. Blandt de højtlæsende forfattere er Joyce Carol Oates, Salman Rushdie, Jonathan Lethem og Margaret Atwood. Der er noget tryllebindene over at lytte til store forfattere læse høj af værker, og det er en god måde at blive introduceret til nye læsemål.
  • University of the Air ledes af radiovært Norman Gilliland og engelskprofessor Emilu Auerback, der inviterer fremtrædende skikkelser fra University og Winsconsin-Maison. De diskutere overordnede emner som nordisk mytologi og middelalderlige kærlighedsdramaer, homofobien under Anden Verdenskrig, men også om mere nærtstående emner som Sylvia Plath biografi og Jane Austens tidligere værker. Det er akademisk men stadig lettilgængeligt og nede på jorden.
  • Kender I podcast? Bruger i litteraturen på andre måder end ved læsning? Hvordan har I det med at lytte til litteratur, podcast, lydbøger, i forhold til at læse den? 

    3 thoughts on “Litterære ressourcer #1: Podcasts

    1. Karina Petersen

      Jeg har ikke stiftet bekendtskab med “podcast”, men lyder som en rigtig fin måde, at beskæftige sig med litterære elementer på unden for bogformen, så øjnene indimellem får lidt ro. Men tænker at debatterne på “University of Air” lyder til at være spændende, at fordybe sig i!

      1. Anne Nikoline

        Jeg er kommet til at holde meget af podcast. Den anden dag hørte jeg igennem University of Air et podcast med en professor, der underviser i “Moby Dick” og det var virkelig spændende og oplysende, særligt nu hvor vi skal have et helt semester med den roman. Jeg kan varmt anbefale dig det.

        1. Karina Petersen

          Det lyder godt nok spændende. Må have købt mig en appel dims, så jeg kan prøve – eller tror du at jeg kan hente itunes ned på pc?

    Skriv et svar

