“Second-hand books are wild books, homeless books.”


Jeg aflægger ofte besøg i genbrugsbutikker, hvis udvalg af bøger, jeg ved er stort, antikvariater, der sælger bøger, der forlængst er udgået, i udgaver, der heller ikke er at finde. Jeg frekventerer dem ofte, fordi jeg ikke kan stå imod. De letstøvede hylder emmer af forsømte titler, som jeg ikke kan lade vær med at køre hånden hen over i en kærlig gæstus, og i et split sekund længes jeg efter at tage alle de hjemløse bøger med mig hjem. Bøger som er blevet læst med kærlighed, men som nu er givet videre til andre. Mange af mine indkøb i antikvariater og ved bogudsalg er ofte impulskøb, og flere af dem får jeg slet og ret ikke åbnet, efter at jeg har købt og betalt for dem. I stedet står blot et andet sted og samler støv, end der hvor jeg købte dem fra.

I løbet af januar har jeg dog opstøvet en række bøger, som jeg længe har ville eje, og de er derfor ikke helt så impulsive køb, som mine købsvaner i antikvariater og ved bogudsalg ellers kan være. Tanken var at købe dem på engelsk og fra ny, men da jeg på strøget i København fandt vej ind kirke, hvis bagerste kammer er fyldt med bøger til ingen penge og i Vangsgaards bogudsalg, hvor prisen var lige så, kunne jeg ikke lade vær. Jeg gik derfra med knitrende poser, og det første jeg gjorde, da jeg kom hjem, var at stable dem, og sætte mig til rette med den første. Fordi mine januar køb har været så mange, har jeg måtte dele min video op i to dele. Nedenfor fremviser jeg mine genbrugsfund for denne måned. Fremvisningen af de nyindkøbte bøger følger.

Har I læst nogle af bøgerne, som jeg har købt, eller planlægger I at læse nogle af dem? Foretrækker at købe jeres bøger genbrugte, fra ny eller finder i en charme ved begge?

11 thoughts on ““Second-hand books are wild books, homeless books.”

  1. frkskou

    Der er ikke noget som at finde en skat blandt de støvede hylder i en genbrugsbiks, og virkelig føle, man har gjort et fund :-) Fine bøger, du har fundet.

    1. Anne Nikoline

      Det er der nemlig ikke – det er så skønt! Det er lidt som en skattejagt, hvor man hverken kender X eller overhovedet forventer at finde den.

  2. Anne

    Bøger fra genbrugsbutikker er alletiders – i “gamle dage” (80’erne) var der en bladbiks i Helsingør, hvor man kunne købe og sælge både brugte bøger og blade. Bruger biblioteket lidt mere igen og “bytter” (låner) også bøger med 3-4 kollegaer, der også læser mane bøger

    Jeg dropper selv af og til bøger af i genbrugsbutikker, simpelthen fordi jeg har begrænset plads til alle mine bøger (som også indtager vindueskarme eller bunker på gulvet) og synes, at bøger, som jeg har været mindret begejstret for (og derfor sjældent får genlæst) skal ha’ chance nr. 2 hos én, der måske gerne vil læse den

    Nogle forfattere i min verden – der kan jeg ikke vente med at læse den, så der bliver det indkøb tæt på udgivelsen, så der er det nye bøger – mens andre sagtens kan være et fund i en genbrugsbutik.

    1. Anne Nikoline

      Det er da en superfin idé at bytte bøger med venner og kollegaer – specielt hvis det er bøger, som man næppe for genlæst, så kan de lige så godt gavne og berige andre. Jeg synes i hvert fald det er en rigtig fin tanke at give bøgerne videre.

      Det med pladsbegrænsning kender jeg godt. Jeg har besøger stående alle vegne – selv på badeværelset (!) så nu er jeg nødsaget til at stable dem op langs væggene. Sikken redelighed!

      Den slags bøger kender jeg kun alt for godt; så kan man ikke vente på at biblioteket får den hjem, at nogen kasserer den til genbrug og man er heldig at finde den, eller ens veninde køber den og læser den først, får man selv får lov til at låne og læse den – den slags bøger skal bare klikkes hjem til boghylden med det samme.

  3. Simone Hagemann

    Det er virkelig sådan en skøn følelse, når man finder en bog, man alligevel havde tænkt sig at købe, i en genbrugsbutik. Især når standen på dem samtidig er god og prisen ligeså. Jeg køber selv en stor del af mine bøger brugt, da jeg synes, man kan finde rigtig gode bøger i god stand og til en god pris, hvis man kigger ordentlig efter. Desuden elsker jeg, at jeg på den måde også kan finde frem til bøger/udgaver, som man ikke længere kan få fra ny. Jeg elsker dog også at købe nye bøger. Begge ting har virkelig deres egen charme :)

    1. Anne Nikoline

      Det er det nemlig! Det er lidt en drøm sådan at finde en bog, som man alligevel gerne vil købe og så i pæn stand og til ingen penge – ren boglykke! Jeg ser heller ikke nogen grund til ikke at købe bøgerne brugte, såfremt de ikke fejler det mindste og er i en udgave, som man er glad for. Jeg er dog helt enig med dig i, at der er en anden charme over at købe sine bøger fra ny, og det er uden tvivl også det, jeg sværger mest til.

  4. Astrid

    Jeg kunne rigtig godt tænke mig at læse “How to breathe under water” – jeg har tidligere læst om netop den bog og den lød altså rimelig spændende! Håber du kommer med en anmeldelse af den??:)

    1. Anne Nikoline

      Det er sådan en skøn, skøn novellesamling – gør det! Fordi det er så længe siden jeg sidst læste den, kræver de helt sikkert en genlæsning, men jeg håber at kunne finde tiden til det i denne uge eller den kommende.

  5. Julie Fønskov

    Sjovt at Kristin Lavransdatter lige dukkede op her! Jeg kender selv kun til den, fordi jeg har set (og knuselsket) den fine kortfilm “The Danish Poet” (https://www.youtube.com/watch?v=lWkAdRcxs_4) en gazillion gange, hvor Sigrid Undsets fortælling er hele omdrejningspunktet. Har du set den film? Anyway, så faldt jeg over en køn køn udgave i tre bind i en boghandel til 15 bobs. Ikke dårligt. Glæder mig til, jeg når til den – og til at høre, hvad du synes, når du når dertil :)

    bookroom.bloggersdeligt.dk

    1. Anne Nikoline

      Den kortfilm kender jeg slet ikke til, så tusind tak for linket. Den vil jeg rette min opmærksomhed mod, når jeg har læst mig igennem trilogiens mange sider. Det lyder rigtig godt med den udgave du fandt – specielt til prisen!

Skriv et svar

