Booktubers #1

Bogvurderinger, overfyldte bogreoler og nyindkøbte litteraturskatte er noget af det, der optager mest plads i min daglige YouTube-feed. De såkaldte booktubers; videobloggere der uploader videoer i et spirende net af rendyrket læselykke. Det er ofte her, at jeg henter stor inspiration til min egen læsning spejlet i deres. Nedenfor at jeg udvalgt tre af dem, hvis videoer jeg ofte drages mod, de er alle vidt forskellige, men fælles for dem alle er deres kærlighed til det litterære, hvad end de kommer i hardback eller paperback.

Ron Lit. Canadiske Veronica fortæller vidt og bredt om forfattere, tidsperioder og specifikke titler og temaer. Jeg stødte på hendes youtubekanal af omveje, omveje der gjorde, at jeg siden da har fulgt hendes læseoplevelesr, debatterende indlæg og boglige fremhævelser med stor fornøjelse. Hendes tilgang til litteraturen bunder ofte i et feministisk syn, som jeg beundre meget. Jeg stoler på hendes vurdering, og flere af hendes fremhævelser har sidenhen afspejlet sig i mine egne læsevaner.

Irske Berry Pierce er veltalende, belæst og dramatisk, og jeg nyder hvert sekund af hans videoer, der med stor indlevelse gengivelser hans læseoplevelser. Han ikke er bleg for blotlægge sin første indskydelse og umiddelbare mening om en bog eller en bagsidetekst; hans bedømmelse er ofte kynisk, men sjældent over grænsen, og jeg elsker det. Den første video, jeg så med ham, præsenterer han en bog med følgende indledning: “Then I read one of the best children’s book every. I mean, if I ever have a child I’ll be reading him this every fucking night. It’s the Communist manifesto!” Vi deler en lignende forkærlighed for klassisk litteratur, både af nyere og ældre dato.

Bag Bookish Thoughts er skoske Jean, hvis videoer ofte afspejler hendes studie og helt store forkærlighed: kærligheden til det litterære af ældre oprindelse. Hun studerer klassiske studier, og jeg føler mig virkelig draget til hendes antikke læsevaner. Fordi hendes læsning spejler sig i ældgammel litteratur og de dertilhørende menneskesyn, er hendes referencerammer stor, og det gør hende enormt belæst. Hun formår at puste liv i støvede værker, som tænder en gnist i min læselyst. Hendes læsevaner begrænser sig ikke kun til den antikke litteratur, hun er også storforbruger af grafiske romaner og fantasybøger, og hun er ganske enkel bedårende at lytte til med sin tunge accent.

Hvilke typer videoer optager mest plads i jeres YouTube-feed? Er det også bøgerne? Hvad er jeres forhold til booktuberverdenen, og har I nogen i foretrækker at følge?

6 thoughts on “Booktubers #1

  1. PeacefulAngel

    Der er alt muligt andet på min youtube liste end booktubers, mest fordi jeg ikke har fundet nogen på dansk der (ikke dem med ungdomsbøger kun – vil gerne have en der læser andet også), så hvis du kender nogen, så send endelig et link :)

    1. Anne Nikoline

      Hvis du er open minded på dansk og oversat ungdomslitteratur, kan jeg varmt anbefale bog-vlog.dk. Ellers er feltet nok for småt til at kunne bredes meget mere ud. Danske vloggere er nemlig spirende, og derfor ikke så mange endnu.

      1. PeacefulAngel

        Jeg er ret open minded syntes jeg selv ;) Tak for linket :)

  2. Karina Petersen

    Jeg har endnu ikke kigget så meget om bøger på YouTube eller andre ting, men tænker at det er noget jeg vil lure lidt på, da de virker som god inspiration.

    1. Anne Nikoline

      Booktubers er skønne inspirationskilder til læsningen! Jeg kan kun anbefale dig at give dig i kast med universet.

Skriv et svar

