“Cat Stories” af Diana Secker Tesdell


Cat Stories” af Diane Secker Tesdell m.fl., fra forlaget Everyman’s Library, udgivet i 2011.

Diana Secker Tesdell har samlet en simpel håndfuld af nogen af de mest adspredte og genkendelige historier om katte. Lige fra Edgar Allan Poes ikoniske “The Black Cat” til Neil Gaimans “The Price”. Med stor hengivenhed til det firbenet kattedyr, forener dette udvalg af noveller tider og traditioner i fortællinger om forsøget på at tæmme katten på samme måde, som mennesket har tæmmet hunden, utallige historier, der forsøger at afdække det mystiske og mørke ved den, og måden hvorpå de for altid vedbliver i vores menneskelige hjerter, selv når de ikke længere er i blandt os.

Jeg er vokset op med katte; jeg kan stadig huske lyden af min første kats spinden i min øregang, og stadig fornemme min sidste kats pels mod min håndflade, og det er på trods af, at jeg har haft mange katte gennem årene. Min kærlighed til de efterfølgende, har ikke været mindre, men det er mindet om min første kattekilling heller ikke blevet, og det er netop, hvor “Cat Stories” handler om og hylder. Ved at sammenbringe historier med så stor tidslig adspredelse, udgør de ét samlet billede på katten og deres affektionsværdi. Kattene er ikke simple kæledyr men familiemedlemmer, præcis som Mary E. Wilkins Freemans novelle forsøger at understrege, og som jeg nød at læse.

“He and the Cat looked at each other across that impassable barrier of silence which has been set between man and beast from the creation of the world.” Mary E. Wilkins Freeman

Det er ikke kun i forhold til de mange forskellige udgivelsesdatoer i mange forskellige tidalder, som gør denne novellesamling skøn at læse. Det er også de mange genre, som Diana Secker Tesdell har formået at sammenfører. Angela Carter genfortæller det klassiske eventyr o den bestøvlede kat med stor slibrighed i “Puss-in-Boots”, Steven Millhausers “Cat ‘n’ Mouse” er en komisk fortælling og kamp mellem en kat og en mus i stor stil med Tom og Jerry, imens Neil Gaimns med stor mystik og gru i “The Price” portrætterer katten som en beskytter af en familie i nattetimerne.

I Sakis “Tobermory” er der en kat, som kan tale, og som giver lyd til en lang række usagtheder til gæsterne ved et fint middagsselskab. Den evner at se bagom menneskelig facader, samtidig med at den bevæger sig lydløs og uset rundt blandt menneskemængden med sine gule, observerende øjne. I Rudyard Kiplings “The Cat Who Walked By Himself”, som var en af mine foretrukne noveller i samlingen, forsøger han at afdække kattens natur og væsen, og det gøres med stor præcision og nøjagtighed. Selve historien er struktureret som en oprindelseshistorie, hvor katten ikke lader sig tæmme af hverken mand eller hund, som det kompromisløsevæsen det er. Som det oftest er med noveller, tilbageblev nogle af de mange historier mere klare i mine erindringer end andre, men helheden står alligevel klarest.

“I am the Cat who walks by himself, and all places are alike to me.” Rudyard Kipling

Jeg holder enormt meget den dobbeltheden i kattens natur, som novellerne tegner; det spindende kæledyr overfor den instinktive jæger. Denne antologi introducerede mig til nye forfattere, hvis portræt af katten, jeg i det store hele nød at bladre mig igennem, som den storelskende katte-elsker jeg er. Jeg er derfor heller ikke i tvivl om, at andre, der finder stor glæde i de firbenede væsen med sine strittende knurhår og gule øjne vil finde en lignende glæde i de mange, men veludvalgte noveller om det uigenkaldelig bånd, der kan opstå mellem mennesker og deres katte.

5 thoughts on ““Cat Stories” af Diana Secker Tesdell

    1. Anne Nikoline

      Det er så fin en samling, og jeg nød virkelig at læse den. Med en kat i forenden kan enhver læsning kun blive bedre

Skriv et svar

