“And she is the reader who browses the shelf and looks for new worlds but finds herself.”


Timerne i døgnet følges færre; jeg har ikke længere det samme solbeskinnet overskud som jeg tidligere har haft. Selv i dag, hvor det er søndag, er mit hoved tungt og himlen grå med melankoli, men selvom lyset hurtigt forsvinder uden for, holder jeg mig varm med bundløse kopper med skoldhed te i mine yndlingskrus, som jeg kryber sammen med under et tæppe i min foretrukne lænestol. Rundt om mig tårne sig store stakke af bøger, gamle som nye, der bare venter på at blive læst, og jeg rækker ud mod den første af mange, som vil komme til at farve mine efterårsmåneder. Jeg har tænkt mig at jage det pludselige vintermørke væk med en elskelig stak eskapisme bestående af ord. Jeg allierer mig med ordene, og går en blæsende gråvejrssæson i møde.

I videoen nedenfor fremviser jeg de bøger, jeg har købt i løbet af Oktober måned. Hvad med jer? Hvilke bøger har I farvet jeres efterår med?

15 thoughts on ““And she is the reader who browses the shelf and looks for new worlds but finds herself.”

    1. Anne Nikoline

      Mange tak, Rikke! Jeg er også selv så glad for hver og en af dem.
      Jeg håber, at vi render på hinanden så. Det kunne være sjovt.

  1. Simone Hagemann

    Hver gang du viser børnebøgerne fra Wordsworth Classics frem, får jeg sådan en stor lyst til at gå ud og købe en kæmpe stak af dem. De er jo simpelthen så fine, og så lyder de fleste af den virkelig også bare helt fantastiske. Der er dog så mange, at jeg ikke helt kan finde ud af, hvilke(n) jeg skal starte med at købe og læse. Har du måske et forslag? :)

    1. Anne Nikoline

      Børnebøgerne fra Wordsworth Classics er også rigtig fine – for slet ikke at tale om billige! Det er ren boglykke! Jeg tror, at det bedste råd, som jeg kan give dig, er at vælge efter lyst (måske de bøger, som du længe har ønsket dig at læse, eller som du er i humør til netop nu), eller tage ærkeklassikerne som “Alice in Wonderland”, “The Wizard of Oz”, “The Jungle Book” eller “The Secret Garden”. Der er simpelthen så mange gode fortællinger i blandt dem, så jeg kan sagtens forstå, at du har svært ved at vælge, hvor du skal starte.

  2. Astrid

    Virkelig flotte bøger du har fået købt! Jeg vil så gerne læse Heidi, men jeg må ikke købe flere bøger i den her måned hehe:) glæder mig til at høre hvad du synes om den:)

    1. Anne Nikoline

      I så fald må “Heidi” komme med når dit bogkøbestop stopper – for det er en rigtig sød børnebogsklassiker. DU kan i hvert fald overveje det.

  3. signeliv

    Uh, så mange flotte bøger!
    Jeg vil også rigtig gerne læse mere Shelley, vi læste Frankenstein på studie og jeg blev så positivt overrasket! Glæder mig til at se hvad du synes (:

    1. Anne Nikoline

      Ih mange tak, jeg er virkelig også glad for dem alle samme; hver og en. “Frankenstein” er også sådan en god bog – den er virkelig poetisk i sit sprog, og det er noget, som jeg håber, også gør sig gældende for resten af Shelleys forfatterskab.

Skriv et svar

