Om at læse med hele verden


Det er er atter blevet tid til at udvælge en stor stak bøger, sætte sig til rette i lænestolen og dedikere et helt døgn til at læse. Lørdag d. 18. oktober. Det har stået market i min kalender i et halv år nu. Jeg har glædet mig, og jeg har ventet. På lørdag klokken afholdes Dewey’s Read-a-Thon, og mennesker fra hele verden åbne en bog og inddrage andre i sin læsning – og tage del i andres. 24 timer afsættes til at læse så meget, som man kan, men datoen markerer også et døgn dedikeret til at hylde læsningen. Read-a-thon er en litterære begivenhed, som jeg nyder at tage mig tid til. Og nu er det atter blevet tid.

For at undgå panik har jeg nøje udvalgt en stak bøger, som vil danne rammerne for mit læsedøgn. Den lille bogstabel, bestående af fire bøger, er nøje udregnet efter tidligere erfaringer, hvor jeg henholdsvis har læst mellem 1585 og 2050 sider. Sideantallet for denne er væsentlig lavere end tidligere med blot 1344. Jeg har valgt at nedsætte antallet af side, fordi jeg har valgt at sætte mig til rette med en tung roman, som jeg længe har haft stående, og som jeg vedbliver at udskyde på trods af dårlig samvittighed. Det er en bog, der vil sætte min tålmodighed på prøve med sine mange sider, men også mine læsetrætte øjne, når mørket falder på. Jeg vil, foruden at opdater bloggen, fatte mig i korthed om læseprocessen på Twitter, fremvise små læseglimt på Instagram, og ellers danne mig indtryk af andres læsning under hashtagget #readathon.

Det er blevet tradition, at jeg starter mit read-a-thon sammen med den kære Rikke ved at synkronlæse det samme værk. Denne gang er valget faldet på børneklassikeren “Heidi” af Johanna Spyri, hvor efter jeg vil sættte mig til rette med den murstenstunge “Middlemarch” af George Eliot, som vil holde mig beskæftiget det meste af natten. Dernæst vil jeg skåne mine øjne ved at læse novellesamlingen “Kant Slag” af Dorthe Nors, og den endnu ikke udgivet “Honeymoon i Paris” af Jojo Moyes. Som nødbog har jeg “Baby Jane” af Sofi Oksanen liggende, og som jeg håber at færdiggøre inden klokken 14:00 søndag. Jeg skal tilbringe dette Read-a-thon hos min kæreste, hvor jeg vil holde kunstpauser med kys og opfylding af te og diverse lækkerier. Jeg har gennemgået mit lager af tebreve, fundet mine blomstrede natbukser frem, og tilmeldt mig på den officielle hjemmeside, så andre læsere kan følge med i mit læsedøgn. Det bliver magisk!

I traditionens tro, vil jeg på lørdag oprette et indlæg, som jeg minutiøs vil opdatere med billeder og ord, så I kan følge med i mit fjerde read-a-thon. Planlægger I at deltage i læsemaratonen? Hvilke bøger vil I læse? Og hvor kan jeg følge jeres læsedøgn?

15 thoughts on “Om at læse med hele verden

  1. Louise

    Det er ret hyggeligt, at I altid starter med synkronlæsning :) Jeg vil glæde mig til at følge med.

    Middelmarch skal du virkelig glæde dig til!

    1. Anne Nikoline

      Det startede egentlig som et tilfælde, men nu har vi gjort det til en fast tradition, og det er nu så hyggeligt. Planlægger du selv at tage andel i begivenheden?

      Jeg glæder mig også, selvom det bliver hårdt at skulle læse den så sent.

  2. PeacefulAngel

    Jeg skal være med for første gang, så jeg er meget spændt på hvad jeg kan holde til, da det er længe siden jeg har været oppe så mange timer :). Jeg har endda tilmeldt mig den officielle side også ;)

    Man kan følge mig på peacefulangelsgarden.wordpress.com, hvor jeg vil opdatere en gang imellem :)

    Jeg har fire bøger jeg gerne vil læse :) Derudover har jeg en del backup bøger, hvis jeg skulle nå at læse det hele ;) Jeg deltager med disse bøger:

    Yeahsuiten af Theis Ørntoft
    Stjerne for en frafalden af Marianne Larsen
    Liv for liv af Jusi Adler-Olsen med flere
    Talentfulde hænder af Ben Carson med flere

    God fornøjelse :)

    1. Anne Nikoline

      Hvor er det godt, at du også deltager – det er simpelthen så hyggeligt, selvom søvnen melder sig brat søndag. Det lyder som om du har godt styr på dine forberedelser. Du skal nok få dig et fantastisk readathon!

      1. PeacefulAngel

        Ja det tror jeg også at jeg gør :) Er helt klar nu med let mad, masser af slik, sodavand og masser af det vigtigste bøger ;)

  3. Simone Hagemann

    Åh, hvor er det en fin bunke, du har udvalgt. Og jeg er fuldstændig sikker på, at både “Kant Slag” af Dorthe Nors og “Honeymoon i Paris” af Jojo Moyes vil være rigtig gode til trætte øjne.

    Jeg skal også selv være med, og jeg glæder mig simpelthen så meget! Det er altid så hyggeligt, og så er det skønt at få læst så mange bøger på så kort tid. Tænk at man på et døgn kan befinde sig og lade sig helt opsluge af vidt forskellige verdener i flere forskellige bøger. Det er altså en ret fin tanke.

    1. Anne Nikoline

      Det var også min tanke. Mest fordi de er korte, og jeg derfor vil føle, at jeg får læst en masse – og så er de jo begge enormt aktuelle.

      Det bliver rigtig fint at følge med i dit læsedøgn. Readathon er intet mindre end et fantastisk koncept, hvor læsere får lov til at hylde læsningen – som du selv siger.

  4. Rikke Simonsen

    Jeg har endnu ikke fundet en bogstak, som jeg planlægger at læse. Men det regner jeg med at gøre fredag. Det bliver mit første read-a-thon, så jeg glæder mig meget! :)

    1. Anne Nikoline

      I så fald vil jeg se frem til de bøger, som du får udvalgt dig. Har du en idé om, hvilke genre eller titler, du kunne tænke dig? Jeg kan godt forstå, at du glæder dig. Dit læsedøgn skal nok blive helt fantastisk!

  5. Piskeriset

    Jeg synes, det er så hyggeligt at følge jeres synkronlæsning :-)
    Jeg deltager også og er i gang med forberedelserne. Bøgerne er udvalgt, og nu planlægger jeg mad m.m. Det bliver fedt!

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    1. Anne Nikoline

      Hvor er det dejligt at høre! Det er også rigtig hyggeligt at kunne skrive sammen omkring bogen og handlingen, udpege små passager eller lignende. Det er virkelig en fin måde at sparke hele maratonnet i gang.

      Jeg glæder mig også til at følge med i dit læsedøgn, samt at se hvilke spændende bøger, du har udvalgt dig. Rigtig god fornøjelse!

  6. signeliv

    Ih, det er en fin stak du har fundet på der, glæder mig til at høre om Heidi, har kun læst en børneversion af den, men elskede den som lille! Jeg skal prøve for første gang i morgen , men glæder mig helt enormt (:

Skriv et svar

