Hatchards


Bevæger man sig fra Picardillys undergrund og ned af en endeløst lang sidegade, forbi alskens souvenirbutikker og den evigtindbydende Waterstone’s forretning, der troner højt på gaden, som en ukronet konge, ligger der i skyggen af denne en litterærperle af en butik. Hatchards ligger lidt længere nede ad gaden, gengemt i skyggerne fra de omkringliggende butikker med sin mørke facade, hvis indhold er et blændende lys af litterær lykke. Det var mit første besøg i butikken, men uden tvivl ikke mit sidste.

Træder man over dørtærsklen og ind af hvad, der umiddelbart ligner en lille forretning, forbløffes man over dens rummelighed, som er fordelt på to etager med hylder fra gulv til loft, små borde placeret midt i rummene, bugnende af tilbud og bestsellere, der glimter som guldmønter i en skattekiste. Det er dog ikke kun de mange bøger, der fylder rummet, det samme gør butikkens historie. Hatchards så dagens lys i 1797 og er således den ældst boghandler i London. Det er dog ikke kun i form af sin tidsoprindelse og historiske facade, der gør Hatchards så ikonisk; butikken formor også at strække sig ind i moderne tid med forfattersigneringer og litterærebegivenheder, der blandt andre har omfattet J.K Rowling, Sephen Fry og Margaret Thatcher.

Butikkens udvalg er udsøgt, og jeg kunne med lethed havde forsvundet mellem de mange reoler i flere timer uden at længes det mindst efter virkeligheden og verdenen udenfor. Mine bogindkøb begrænsede sig dog alligevel kun til én enkelt bog, som dog også rummer en særlig betydningsfuld plads i mit hjerte. Fordi jeg bestod alle mine eksaminer på fjerde semester i litteraturvidenskab, valgte jeg at belønne mig selv med “Volume the First” af Jane Austen, som er en gengivelse af hendes egen notesbog i sit oprindelige udtryk med samme utallige overstregninger og noter i magen. Denne mageløse butik er at finde på 187 Piccadilly, London, W1J 9LE; en adresse der er værd at nedskrive, og som utvivlsomt fortjener en lang række genbesøg i fremtiden.

10 thoughts on “Hatchards

  1. Louise H.

    Hvor er det ærgerligt at jeg først ser dit indlæg nu! Jeg kom hjem fra London i nat, og var kun i Waterstones. Det ville at været skønt lige at gå lidt længere og også blive fortryllet af denne butik :)

    1. Anne Nikoline

      Sikken skam! Heldigvis kan du notere dig adresserne nu og gemme dem til en anden god gang; London er en by, som man aldrig bliver helt færdig med at se.

  2. Camilla

    Fantastisk koncept! Jeg glæder mig allerede til at læse mere om dine boghandleranbefalinger (fint ord!) fremover.

    Jeg er så heldig at fremover nok skulle til London med arbejdet hver 1-2 måned, og jeg glæder mig så meget til at lære byen og ikke mindst boghandlerne bedre at kende :)

    1. Anne Nikoline

      Det glæder mig ovenud meget at høre, Camilla. Så kan jeg glæde dig med, at jeg netop har udgivet endnu et indlæg i serien om SKOOB BOOKS-boghandleren. Og hvor er du bare heldig, at du fremover vil besøge London så ofte. Stor misundelse herfra.

Skriv et svar

