Om at læse brevesamlinger


Der er noget foruroligende ved tanken om, at læse andres post, noget krænkende og strengt forbudt, og alligevel læner jeg mig gerne tilbage med gamle brevsamlinger med ord, som er fjerne fra den fiktion, som ellers kendetegner forfatteren; ord som har samlet støv med årene, og fordyber mig i deres ægthed og oprigtighed. De blanke sider fyldes med en særprægethed, som er gået tabt i den moderne tid, og som papirromantiker, søger jeg gerne tilbage til det særegent med en længselsfuld sukken, også selvom jeg ikke får sendt nær så mange breve, som jeg gerne vil.

Der er noget mageløst over det at læse breve fra forfattere til andre forfattere og deres store kærlighed, om trivelle tematikker og hverdagssnak til filosofiske betragtninger skrevet med en næsten lyrisk ordkombination. Breve åbner fortidige døre på klem og tillader et sparsomt glimt ind i en intimsfære, hvor forfatteren blotter sit hjerte på en anden måde, end igennem sit fiktive værk. Det er uhyre interessant og, i nogle tilfælde, henrivende smukt. Min samling af fortidige breve er sparsom men voksende; en spirende betagelse, der startede med “Love Letters of Great Men” der med sine kærlighedserklaringer fra blandt andet Napolean Bonaparte, John Keats og Vincent Van Gogh til deres hjertets udkårne, vandt mit hjerte med deres lyriske ord. At læse brevudvekslinger er ikke blot en snagen i fortidige affærer, men snarere en måde at forstå indflydelserige personer på i forhold til deres værkers tilblivelse. Derfor, på grund af min egen postkasses maskintrykte indhold, søger jeg med andres tætskrevne sider af personligt indhold, med skævtskrevne linjer, og fortabe mig i en tid, hvor breve fra hjertet endnu blev skrevet og sendt; breve med tanker, indtryk og betroelser.

HVad er jeres forhold til breve? Er det den romantiske forestilling, der kan associeres med at sende og modtage breve, der tryllebinder jer, og læser I brevsamlinger og brevudvekslinger fra forfattere?

3 thoughts on “Om at læse brevesamlinger

  1. Gitte

    Jeg har læst hele samlingen med Blixens breve, og jeg ELSKEDE det! Det er skørt, det er jo ikke en historie med et spændingsfuldt plot eller noget, men hun holdt mig bare fast, fordi hun er sådan en vidunderlig skribent! Det var enormt fascinerende at få et indblik ind i hendes verden på den måde – at få lov at høre hendes tanker, nærmest. ELSKER den, få den læst!

    1. Anne Nikoline

      Blixens brevsamling er en seneste tilføjelse i min brevsamling, og jeg glæder mig meget til at få den læst. Som du selv siger, så er Blixen bare vidunderlig, og bogen har alligevel en form for plot; hendes eget liv i brevform. Jeg glæder mig særligt meget nu efter dine rosende ord.

  2. PeacefulAngel

    Jeg elsker breve og sender/modtager også en del af dem selv. Jeg elsker også at læse gamle breve som er kommet i bøger :) Jeg vil snart begynde at læse Ole Worms breve :)

Skriv et svar

